رئیس فراکسیون همپیمانی ملی در پارلمان عراق در اولین نشست گفتگوی ملی سوریه گفت: ماهیت بحران سوریه متفاوت از مصر، تونس و لیبی بوده و این مسئله باید بدون دخالت خارجی و به دست خود ملت سوریه حل شود.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، «ابراهیم الجعفری» رئیس فراکسیون همپیمانی ملی در پارلمان عراق در اولین نشست گفتگوی ملی سوریه گفت: خوشحال هستم در این نشست که صدای به حق گفتگوی سازنده و نه صدای توپ و تانک و خشونت است، شرکت می‌کنم.

وی با اشاره به انقلاب‌های مردمی در تونس، مصر و لیبی افزود: ما به عنوان مردم عراق تصمیم گرفتیم درباره انقلاب‌های دنیا مواضع اصولی اتخاذ کنیم. ما از انقلاب‌هایی که علیه رژیم دیکتاتوری باشد، حمایت می‌کنیم.

جعفری تصریح کرد: شرایط سوریه با سه کشور مذکور، فرق دارد لذا باید اجازه دهیم مردم این کشور آزادانه نظام خود را انتخاب کنند و شیرینی دموکراسی را بچشند.

وی افزود: ترتیبات منطقه‌ای نباید بر خواست مردم تأثیر بگذارد؛ ما نمی‌خواهیم آتش جنگ به کل منطقه کشیده شود پس نباید در امور داخلی سوریه دخالت کرده و سوریه و ملتش باید سرنوشت خود را تعیین کنند.

رئیس فراکسیون همپیمانی ملی در پارلمان عراق با اشاره به تضاد‌های موجود در منطقه خاورمیانه گفت که شاهد آن هستیم که اعراب و پول‌هاشان در مقابل جنایت صهیونیست‌ها علیه مردم غزه سکوت کرده‌اند.

وی با اشاره به سخنان اوباما در قاهره درباره توقف خشونت و تجاوز علیه مردم غزه در آینده نزدیک، تصریح کرد: علی رغم این صحبت ها، ما   شاهد آن هستیم که این خشونت‌ها همچنان ادامه دارد.

جعفری ادامه داد: همه طرف‌ها باید از تجربیات ما در عراق استفاده کند؛ در عراق کسانی بودند که تاجران جنگی محسوب می‌شدند؛ آنها در عراق قبل از سوریه به دنبال کشتن مردم و فروش سلاح بودند. امروز هم می‌خواهند سوریه را به محلی برای فروش سلاح تبدیل کنند.

وی افزود: امروز پارلمان عراق و نمایندگان آن تلاش می‌کنند تا برادرکشی برقرار نشود و همه قومیت‌ها در پارلمان عراق حضور دارند، بنابر این عراق باید به الگویی برای کشورهای منطقه تبدیل شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار