مدير باغباني سازمان جهاد کشاورزي استان همدان گفت:شهرستان ملاير رتبه سوم کشور و رتبه ی نخست استان در توليد انگور را داراست.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران همدان ؛ حجت‌الله شهبازي گفت : از نظر مساحت و توليد باغات در استان شهرستان ملاير با دارا بودن 28 درصد مساحت باغات و 38 درصد توليدات باغباني داراي رتبه نخست را دارا است.
وي افزود: در طي 10 سال گذشته روند قابل توجهي در مساحت و توليدات باغات داشتيم به طوري که در سال 1381 مساحت باغات 43 هزار و 500 هکتار با توليد 398 هزار تن بود که اين رقم در پارسال به 68 هزار و 300 هکتار مساحت باغات با توليد 582 هزار تن رسيد.
مدير باغباني سازمان جهاد کشاورزي استان همدان متوسط عملکرد انگور در جهان را 10.1 تن در هکتار عنوان کرد و گفت: توليد انگور در باغات ايران 10.4 تن در هکتار و در استان همدان 17.1 تن و در شهرستان ملاير 21 تن در هکتار است.
وي گفت: استان همدان داراي رتبه سوم توليد انگور، رتبه ششم مساحت باغات انگور و رتبه دوم توليد کشمش را در کشور داراست.
شهبازي افزود: استان همدان با دارا بودن 6.6 درصد مساحت باغات انگور کشور 11.2 درصد محصول انگور و 18 درصد کشمش کشور را توليد مي‌کند.
وي ادامه داد: 43 درصد انگور توليد شده در استان تبديل به کشمش شده، 32 درصد تازه‌خوري مي‌شود، 10 درصد تبديل به آبغوره شده و 15 درصد نيز صرف تهيه شيره، مويز، باسلوق و... مي‌شود و در نهايت بيش از 95 درصد کشمش توليد در استان به آسيا و اروپا صادر مي‌شود.
مدير باغباني سازمان جهاد کشاورزي استان همدان افزود: 63 کارخانه کشمش‌ پاک‌کني در شهرستان ملاير مستقر است و در استان نيز دو ايستگاه تحقيقاتي براي دو محصول انگور و گردو وجود دارد که ايستگاه تحقيقاتي انگور در شهرستان ملاير قرار دارد.
وي گفت: در اين ايستگاه‌ها کارشناسان شناسايي و معرفي ارقام مناسب محصول در استان و ساير استان‌ها را با دارا بودن کيفيت، کميت، مقاوم بودن به آفت، بيماري، سرمازدگي و سرما را بر عهده دارند./س
برچسب ها: انگور ، ملایر ، تولید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.