معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اعلام کرد: تعداد واگن­های متروی تهران تا آخر سال 4 رقمی می­شود تا خدمات رسانی به صورت مطلوبتر به شهروندان ارائه شود.


به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران از معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران، مهندس سيد جعفر تشكري هاشمي افزود: در حال حاضر روزانه 20 تا 22 میلیون نفر در تهران جابه­جا می­شوند که با توجه به سهم 20 درصدی تاکسیرانی، 25 درصدی اتوبوسرانی و نیز 30 درصدی مترو، می­بایست 4 میلیون مسافر با تاکسی، 5 میلیون مسافر با اتوبوس و 6 میلیون مسافر نیز با مترو جابه­ جا شوند.

وی با اشاره به این که در حال حاضر حدود 4 میلیون مسافر از طریق 80 هزار راننده زحمتکش و پر تلاش ناوگان تاکسیرانی و نیز حدود 4 تا 5 میلیون مسافر دیگر نیز از طریق رانندگان تلاشگر و زحمتکش ناوگان اتوبوسرانی جابه­جا می­شوند، گفت: تلاش کرده­ایم تا در تاکسیرانی و اتوبوسرانی به کیفیت بیشتر اهمیت داده و از نظر کیفی وضعیت این دو بخش را ارتقاء بخشیم.

*به تهران نیز مانند کل کشور خدمات بدهید

معاون شهردار تهران با اشاره به این که امروزه مساله اصلی ما تکمیل شبکه مترو و دست­یآبی به سهم 6 میلیون جابه­جایی با مترو است، اظهار کرد: هر چند تا چندی پیش رسیدن به این رقم امری غیر ممکن تلقی می­شد اما به رغم محدودیت­هایی که جهت توسعه مترو با آن­ها روبه­رو هستیم، رسیدن به این رقم نه تنها دور از ذهن به نظر نمی­رسد بلکه کاملاً قابل دسترس است.

وی با بیان این که علاوه بر مترو، در اتوبوسرانی نیز با محدودیت­هایی روبه­رو هستیم، تصریح کرد: دو سال است اتوبوس دریافت نکرده­ایم و عمر مفید اتوبوس­های موجود رو به پایان می­رود و برای همین بسیاری از اتوبوس­هایمان فرسوده، معیوب و کُند شده­اند، چرا که عمر مفید اتوبوس­ها در تهران 7 – 8 سال است و به این منظور باید سالی هزار دستگاه اتوبوس جدید دریافت کنیم.

مهندس تشکری هاشمی با تاکید بر این که انتظار داریم همان ­طور که وزارت کشور به سایر شهرها در حوزه حمل و نقل شهری خدمات می­دهد، به تهران نیز خدمات بدهد، اضافه کرد: برای حفظ وضع موجود و سر پا نگه داشتن 7 هزار دستگاه اتوبوس ناوگان اتوبوسرانی تهران، حداقل به 2 هزار دستگاه اتوبوس جدید بابت سهمیه سال گذشته و نیز سهمیه سال جاری نیاز داریم.

*اتوبوس نباید هم­ردیف خودروهای لوکس باشد

معاون شهردار تهران با بیان این که قبلاً با دلار 900 تومانی نسبت به خرید اتوبوس­های دوکابین اقدام می­کردیم اما الآن با دلار 2560 تومانی اتوبوس­های مورد نیازمان را خریداری می­کنیم، اعلام کرد: اتوبوس به هیچ عنوان کالایی لوکس محسوب نمی­شود در صورتی که در اولویت­های دهگانه تخصیص ارز، حمل و نقل عمومی را هم­ردیف خودروهای لوکس و در اولویت نهم قرار داده­اند.

وی با بیان این که در چند سال اخیر در مترو یک تحول اساسی و یک جهش بزرگ اتفاق افتاده، افزود: این تحول و جهش از سال 84 تا کنون کاملاً محسوس بوده، هر چند برای رسیدن به وضعیت آرمانی مترو که هدف­گذاری 217 کیلومتر در میان مدت و نیز 430 کیلومتر در بلند مدت است، فاصله داریم.

مهندس تشکری هاشمی با اعلام این که بخش میانی خط 3 مترو به طول 7 کیلومتر ظرف چند روز آینده به بهره­برداری می­رسد، گفت: با راه­اندازی این خط، اتصال آن به خطوط 1، 2 و 4 مترو امکان­پذیر شده و علاوه بر آن امکان تبادل مسافر بین این خطوط فراهم می­شود، ضمن این که بخش جنوبی خط مذکور به طول 12 کیلومتر نیز تا پایان سال جاری مورد بهره­برداری قرار می­گیرد.

*به مترو به چشم مهمان ناخوانده نگاه می­کنند

معاون شهردار تهران با اشاره به این که در چند سال اخیر تعداد واگن­های مترو از 274 دستگاه به 920 دستگاه افزایش پیدا کرده، اظهار کرد: تا آخر سال جاری تعداد واگن­های متروی تهران برای نخستین بار 4 رقمی شده و به یک هزار دستگاه افزایش می­یآبد و خودکفآیی 60 درصدی کارخانه واگن­سازی متروی تهران در شرایط تحریم، تحول بزرگی را در صنعت مترو به وجود آورده است.

وی با بیان این که از سوی برخی دستگاه­ها و بعضی مسئولان به مترو به چشم میهمان ناخوانده نگاه می­شود، تصریح کرد: این در شرایطی است که در حال حاضر مترو نیاز اضطراری شهر تهران و شهروندان تهرانی است و در صورتی که اعتبارات مورد نیاز این بخش پرداخت شود، تا پایان سال 93 با توسعه مترو می­توانیم به میزان قابل توجهی مشکل ترافیک تهران را برطرف کنیم.

مهندس تشکری هاشمی در پایان با انتقاد از این که در بین اولویت­های د­هگانه تخصیص ارز، حمل و نقل عمومی را در اولویت نهم قرار داده­اند، خاطرنشان کرد: واقعاً چه موضوعی به اندازه حمل و نقل عمومی برای مردم اهمیت دارد که مسئولان مربوطه این موضوع را به عنوان اولویت ماقبل آخر تخصیص ارز تعیین می­کنند و حتی برای آن هیچ نرخ ارزی را نیز معین نمی­کنند./ف




برچسب ها: مترو ، ارز ، تخصیص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار