بازار و كوچه و پس كوچه های اردبیل كه عشق به سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و یاران باوفایش از گذشته های دور در قلوب پاك مردم آن ریشه دوانده دوباره با نمایان شدن هلال غم انگیز محرم در آسمان منطقه حال و هوای معنوی به خود گرفته است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل/ مردم اردبیل كه از 27 ماه ذی الحجه با برگزاری مراسمی موسوم به طشت گذاری به استقبال محرم رفته بودند این ماه را مانند میهمان بسیار عزیزی در آغوش گرفته اند.

مساجد شهر اردبیل و بخش ها و روستاهای تابعه چندین شب متوالی است كه شاهد حضور مشتاقان عزاداری های سرور شهیدان هستند و هر روزی كه از دهه اول محرم سپری می شود بر شكوه مراسم های عزاداری و شور و شوق مردم برای شركت در آن ها افزوده می شود.

مردم منطقه از پیرمردان ، پسران جوان و كودكان بطور گسترده در مساجد و تكایا حضور می یابند و در سوگ مولای خویش اشك ریخته و به سینه زنی و زنجیر زنی می پردازند.

خلوص نیت و پاكی نوجوانان ، جوانان ، پیرمردان و حتی كودكانی كه در این مراسم ها حضور می یابند و یا برای ساعت ها در كنار تكایا ، كوچه ها و بازار شهر ایستاده و بی ریا در مظلومیت حسین بن علی و اهل بیت پاكش عاشقانه سرشك بر گونه هایشان جاری می شود با هیچ قلم و زبانی قابل توصیف نیست.

اشك ریختن به مظلومیت سرور شهیدان به خاطر آن هست كه آن امام بزرگوار با قومی ظالم روبرو بوده است كه باوجود سعی و زحمات فراوان ، این قوم ظالم هدایت نپذیرفتند و امام حسین (ع) با یاران و انصار خودشان تا آخرین لحظه در مقابل ظلم ایستادند و سرانجام با شهادتشان پایه های دین مبین اسلام را استوار گردانیدند.

اكنون بار دیگر برپایی مراسم ها و مجالس مربوط به عزاداری های محرم در اردبیل به شكل سنتی ، حال و هوای خاصی را به این شهر حسینی بخشیده است و از هر كوی و برزن صدای نوحه مداحان در رثای شهیدان كربلا و نیز ندای وای حسین به گوش می رسد.

عاشقان سرور و سالار شهیدان در دیار حسینی اردبیل ، پرچم های عزا را بر روی درب و دیوار مكان های كسب ، ادارات و خودروها به اهتزار درآورده و جلوه های ویژه ای به این شهر بخشیده اند.

پارچه نوشته هایی با رنگ های سیاه و سبز كه روی آن ها اشعار مرثیه ای و گرامی داشت مقدم عزاداران نقش بسته است بر سر درب مساجد ، تكایا و حسینیه های شهر به چشم می خورند.

خرید و فروش وسایل عزاداری ، پوشاك با رنگ های مشكی و سبز ، كتاب های حاوی مطالب و اشعار مذهبی ، تصاویر مربوط به ائمه اطهار (ع) و نیز اقلام عزاداری مانند زنجیر و طبل و شیپور طی روزهای اخیر در مكان های تجاری شهر رونق خاصی یافته است.

پخش نغمه های سوزناك نوحه خوانان از فروشگاه های عرضه لوازم صوتی و تصویری توجه رهگذران علاقه مند را برای تهیه و استفاده از نوارهای صوتی و سی دی های مربوط به مراسم های عزاداری به خود جلب می كنند.

عزاداران هر محله در حالیكه پیراهن مشكی پوشیده و دستار سیاه بر سر بسته اند در هر شب به عنوان میهمان به تعدادی از مساجد محلات دیگر رفته و مجالس های سوگواری را برپا می دارند.

عزاداری های شبانه كه اغلب تا پاسی از شب برپا هستند با نزدیك شدن به واپسین روزهای دهه اول محرم با شور و شوق بیشتری تا سپیده دم نیز ادامه می یابند.

حركت دسته های عزاداری در مسیر های بین مساجد و تكایای محلات مختلف نیز كه اغلب با صدای طبل و شیپور و حسینم وای همراه است ، حال و هوای خاصی به گذرگاه های شهرها ، بخش ها و روستاهای منطقه می بخشد.

براساس یك سنت دیرینه از روز دوم تا هشتم محرم به غیر از روز جمعه دستجات عزاداری محلات ششگانه اردبیل به همراه عزاداران كوچه ها و محلات تابعه در حالیكه پیراهن مشكی پوشیده و دستار سیاه بر سر بسته اند به نوبت رهسپار كوچه و بازار می شوند.

نقاط گوناگون شهر اردبیل از قدیم به شش محله اصلی شامل اونچی میدان ( گازران ) ، سرچشمه ، عالی قاپو ، پیرعبدالملك ، اوچ دكان و طوی تقسیم شده است كه به ترتیب با مساجد و تكایای تابعه خود رهسپار كوچه و بازار می شوند.

عزاداران درحالیكه علم ها و بیرق های سبز ، سرخ و سیاه به همراه پیرغلامان و ریش سفیدان محلات در پیشاپیش آنان حركت می كنند در طول مسیر حركت خود كه از بامداد تا شامگاه به درازا می كشد ، به زنجیرزنی و سینه زنی می پردازند.

علاوه بر این دستجات عزاداری در جلوی مسجد جامع شهر كه در بازار اصلی واقع شده است و نیز در داخل مساجد و تكایای مسیر حركتشان توقف كرده و به شیوه خاصی با نوحه خوانی مداحان به سینه زنی و زنجیرزنی می پردازند.

عزاداری های حسین بن علی (ع) كه شامل مراسمها و آیین های مختلفی است ، تا پایان ماه صفر در منطقه ادامه می یابند.

اردبیل به لحاظ سابقه مذهبی و تاریخی خود و نیز به عنوان مركز گسترش فرهنگ تشیع از روزگاران قدیم به دارالارشاد ، دارالامان ،دارالایمان و دارالعرفان شهرت یافته است./س

برچسب ها: اردبیل ، عزاداری ، مردم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.