مدير کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري همدان گفت: بر اساس مستندات معتبر تاريخي، قديمي‌ترين هيات سقاهاي همدان از سال 1248 در دهه اول محرم به برگزاري مراسم عزاداري مي‌پرداختند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران همدان ؛ عليرضا ايزدي گفت : ياد و خاطره واقعه کربلا در دهه اول ماه محرم با برپايي مراسم مختلف، همچون سقايي پيرغلامان در همدان زنده مي‌شود، که اين امر در دهه اول محرم و به ويژه ايام تاسوعا و عاشورا نمود بيشتري دارد.
وي با اشاره به اينکه دسته سقاها با پوشيدن لباس مخصوص سقايان شامل پيراهن مشکي و بستن سربندي پارچه‌اي در عزاداري امام حسين(ع) شرکت مي‌کنند، افزود: سقاها چرم مستطيل شکلي را در روز عاشورا پر از آب کرده و آن را به عنوان تبرک بين مردم توزيع مي‌کنند.
وی گفت : پيشکسوتان سقاها و بزرگان و ريش‌سفيدان هيأت سقاها را پيرغلامان اباعبدا... الحسين مي‌نامند.
مدير کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري همدان با اشاره به پيشينه تشکيل هيات سقايي در همدان گفت: پيشينه قديمي‌ترين و بزرگترين هيأت سقاهاي همدان به روايت پيران اين هيأت به حدود سال‌هاي 1290 ه.ق برابر با 1248 ه.ش مي‌رسد، اين هيأت ابتدا در يکي از محلات قديمي همدان به نام چرچره شکل گرفته و سپس به هيأت عباسيه جولان منتقل مي‌شود که از آن زمان تاکنون همچنان پابرجا است./س
برچسب ها: پیرغلامان ، سقا ، محرم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.