مدیرامورشیلات وآبزیان سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی از پرورش ماهیان خاویاری در دریاچه پشت سدهای استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز، صمدزاده گفت: در روند برنامه های در دست اجرای سازمان و نهادینه نمودن استفاده بهینه از منابع موجود در راستای توسعه بخش کشاورزی، این امر با حمایت از سرمایه گذاران و هدایت کارشناسی در فاز اجرایی قرار گرفته است.

وي با اشاره به اهمیت تولیدماهیان خاویاری در آبهای شیرین استان گفت: ماهیان خاویاری ازبا ارزشترین ماهیان دنیا هستند و تا سالهای اخیردریای مازندران مأمن اصلی این ماهیها بوده وکشورهای ایران وروسیه، عمده تولیدکنندگان خاویارجهان بشمارمی رفتند.

صمدزاده با بیان اینکه بیش از 27 گونه ماهی خاویاری در دنیا وجود دارد که 6 نمونه آن دردریای خزر و رودخانه های منتهی به آن زیست نموده و بیش از90 درصد خاویار جهان را تأمین می کند افزود: ازدیاد روز افزون جمعیت جهان و توجه مردم کشورها به اهمیت مصرف پروتئین های دریایی سبب شد که در اواخر قرن بیستم مقدار صید جهانی ماهیان به بیش از 110 میلیون تن در سال بالغ شودکه با لطمات وارد شده به ذخایر موجود این مقدار به حدود 80 میلیون تن کاهش یافته است.

مدیر شیلات و امور آبزیان با اشاره به اینکه آذربایجان شرقی از امکانات و استعدادهای خوبی برای توسعه پرورش ماهیان سردآبی و گرم آبی برخوردار می باشد گفت: پیگیری و حل مشکلات موجود در تفاهم نامه بین شرکت آب منطقه ای و این سازمان در خصوص استفاده دو منظوره از چاههای کشاورزی برای آبزی پروری و پیگیری تفاهم نامه بین معاونین وزیر جهادکشاورزی، سازمان تات، معاونت آب و خاک و صنایع و سازمان شیلات ایران در توسعه آبزی پروری در استخرهای احداثی توسط مدیریت آب و خاک استان از برنامه های شاخص این مدیریت بوده است.

صمدزاده با اشاره به برنامه های سازمان در توسعه پرورش در قفس ماهیان خاویاری در دریاچه پشت سدهای استان و در راستای استفاده بهینه از امکانات موجود افزود: از سال1390پایلوت پرورش فیل ماهی در قفس درسد ارسباران کلیبر عملیاتی شده است. پرورش فیل ماهی در قفس در این دریاچه ، با یک هزار قطعه ماهی یکصد گرمی آغاز و با حداقل تلفات در طول دوره رشد 305 روزه ، وزن این ماهیان بطور متوسط به 5/3 کیلو گرم رسیده است.

وی با اشاره به اینکه خاویار دریای خزر به دلیل ممنوعیت صید ناشی از خطر انقراض نسل ماهیان خاویاری، در بازارهای جهانی عرضه نمی‌شود گفت: در حالیکه تا سالهای اخیر ایران در زمینه صید این ماهیان و استحصال خاویار رتبه دوم جهان را داشته و برند خاویار لوکس جهانی را از آن خود نموده بود.

مدیر شیلات و امور آبزیان استان هزینه های یکساله پرورش فیل ماهی در قفس در سد ارسباران را 500 میلیون ریال و ارزش افزوده این محصول تا حال حاضر را 250 میلیون ریال اعلام نموده و گفت: پرورش این ماهیان بارعایت دقیق الگوها و استانداردهای بین المللی انجام پذیرفته است.

وی با اشاره به توجه این مدیریت بر ترویج استفاده از آبزیان در فرهنگ غذایی جامعه گفت: سرانه مصرف گوشت سفيد در استان 4 كيلو گرم بوده و ضمن فرهنگ‌سازي برای افزايش مصرف اين ماده غذايي و قراردادن ماهی در سبد غذایی خانوارها، بر افزايش مصرف آن درسطح استان تلاش مي شود و برنامه پنج ساله سازمان جهاد كشاورزي بر افزايش سرانه مصرف اين ماده غذايي تا 6 كيلوگرم استوار شده است.

صمد زاده، با اشاره به برنامه ریزی جهت تولید بیش از 3 هزار و 7 صد تن از انواع آبزیان در استان از حمايتهاي اين مدیریت از آبزی پروران خبر داد و گفت : با توجه به ظرفيتهاي موجود در استان پیش بینی می شود که در برنامه پنج ساله آينده ميزان توليد به بيش از 6 هزار تن افزایش یابد./س

برچسب ها: پرورش ، ماهی ، خاویاری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.