محمد مرسی رئیس جمهور مصر اعلام کرد که رژیم صهیونیستی و جنبش حماس ممکن است به‌زودی درباره برقراری آتش‌بس موقت توافق کنند.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه، رئیس جمهور مصر تاکید کرد در صورت ادامه تجاوزگری رژیم صهیونیستی پیامدها و عواقب خطرناکی در منطقه خواهد داشت.
محمد مرسی در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه گفت: نشانه هایی وجود دارد که امکان دارد به زودی بین دو طرف آتش بس اعلام شود. تاکنون ما تضمین های موکدی در این باره نداردیم. اگر اوضاع بدتر شود یا همان طور که اعلام می شود اسرائیل در عرصه زمینی نیز به غزه حمله کند، عواقب وخیمی در منطقه خواهد داشت و ما نمی توانیم به هیچ وجه این را بپذیریم و جهان آزاد نیز امکان ندارد آن را بپذیرد.
مرسی گفت: جنگ به این شیوه و با این نوع تجاوزگری و محاصره ای که علیه غزه صورت گرفت همگی امکان ندارد به برقراری صلح و ثبات برای ملتهای منطقه منجر شود.
محمد مرسی رئیس جمهور مصر در ادامه کنفرانس مشترک با رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، در قاهره گفت: سفر نخست وزیر ترکیه و هیئت همراه در چارچوب تماس های مستمر بین قاهره و آنکارا درباره موضوع های دوجانبه و راه های تقویت آن و نیز بررسی آخرین تحولات منطقه ای و بین المللی صورت می گیرد، به ویژه در دوره گذشته و پس از انقلاب بیست و پنج ژانویه میزان انسجام در مواضع دو کشور در عرصه های مختلف مشخص شد.
وی گفت: با دوست و برادرم اردوغان و هیئت همراه درباره مسائل دوجانبه گفتگو کردیم. در این باره باید از حمایت های ترکیه از مصر در این مرحله مهم که در حال تحول دمکراتیک به سر می برد قدردانی کنم. این مسئله نشان دهنده میزان اهمیت و ویژگی روابط بین مصر و ترکیه است.
رئیس جمهور مصر افزود: ما امروز پایه گذار همکاری های بیشتر و مشارکت سازنده بین خود که تحقق بخش منافع متقابل بین دو ملت برادر باشد هستیم. من به نام خود و به نمایندگی از مردم مصر از ترکیه به علت ارائه تسهیلات بیمه ای به ارزش یک میلیارد دلار با شروط آسان تشکر می کنم و همچنین درباره همکاری مشترک برای حذب بیشتر سرمایه گذاری ترکیه و دوچندان کردن آن و افزایش آن به پنج میلیارد دلار ظرف چند سال آینده ، استفاده از فرصت هایی که بازار مصر و امکانات صادراتی به بازارهایی که در چارچوب توافق نامه های تجارت آزاد با آنها مرتبط است توافق کردیم. 
مرسی افزود: خوشحال می شوم که اعلام کنم ما امروز شاهد امضای بیست و هفت قرارداد دوجانبه در عرصه های مختلف هستیم، عرصه های تجاری، سرمایه گذاری، آموزش، بهداشت، زیرساخت ها، حمل و نقل و عمران. همه این مسائل با اولویت های توسعه به ویژه در عرصه های اقتصادی مصر هماهنگ است. همچنین با توافق کامل موضع خود را درباره تجاوزات اخیر اسرائیل به نوار غزه وتلاش های که اکنون مصر و ترکیه برای برقراری آتش بس دارند و نتایج سفر نخست وزیر مصر به نوار غزه را مرور کردیم. راه های و مکانیزم های هماهنگ کردن تلاش های ترکیه و مصر را در این باره بررسی کردیم.
وی گفت: برادر عزیزم رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، حمایت کامل کشورش را از تلاش های مصر در این باره اعلام کرد. همچنین بین ما درباره ضرورت مسئولیت پذیری جامعه بین الملل برای متوقف کردن تجاوزات وحشی علیه مردم فلسطین توافق کامل وجود دارد. همه باید بدانند که امکان ندارد جنگ به برقراری ثبات و صلح واقعی منجر شود.
مرسی گفت: همچنین تلاش های آنکارا و قاهره را برای متوقف کردن خون ریزی در سوریه و رسیدن به حل و فصل بحران آن بررسی کردیم و ایده های مطرح را در چارچوب طرح چهارجانبه، که مصر، ترکیه، ایران و عربستان در آن شرکت دارند، مورد تبادل قرار دادیم. همچنین تلاش ها در این چارچوب را در سطح منطقه ای و بین المللی از زمان اعلام این طرح در بیست و شش ماه رمضان گذشته در مکه، متوقف نشده است. 
وی گفت: اکنون تلاش می کنیم طرحی قابل اجرایی شدن را ارائه دهیم به گونه ای که رایزنی درباره آن در نشست هشت کشور در حال توسعه در پاکستان در تاریخ بیست و دوم نوامبر کنونی ادامه داشته باشد.
مرسی افزود: در پایان بار دیگر تکرار و تاکید می کنم که همه مردم مصر از این سفر و روابطی که می خواهیم با مردم ترکیه افزایش یابد استقبال می کنند و از تلاش های مقامات ترکیه برای تقویت این روابط قدردانی می کنیم.
برچسب ها: مرسی ، آتش بس ، غزه ، اردوغان ، مصر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار