سلامت روان و سلامت خانواده جايگاه مهمي در رشد شخصيت افراد دارد.

 به گزارش گروه علمي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛كارشناس اداره سلامت روان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي با بيان اين مطلب گفت: اغلب افراد دچار مشكلات مختلف شخصيتي و رواني كه فاقد بهداشت و سلامت رواني هستند از خانواده هاي ناسالم برخاسته اند از اين رو سلامت خانواده در تامين بهداشت روان افراد خانواده جايگاهي مهمي دارد و ضروري است راهكارهاي مناسب در تامين بهداشت روان خانواده شناسايي شود.

دكتر رئوفه قيومي افزود:‌ آشنايي با اصول سلامت روان در خانواده و به كارگيري آن در زندگي نه تنها رشد ابعاد شخصيتي فرد را ممكن مي سازد بلكه راهي مناسب و اصولي براي تامين نيازهاي بنيادي فرد است.

اين روانپزشك تصريح كرد: خانواده به عنوان اولين نهاد اجتماعي، مهم ترين و بيشترين تاثير را در رفتار افراد دارد به همين علت مراقبت و آموزش ها در اين محيط داراي اهميت فراوان است.

وي خاطرنشان كرد: خانواده هاي سرد و فاقد روابط گرم و محبت آميز، خانواده هاي داراي روابط خصومت آميز، شيوه هاي ارتباطي شديدا وابسته معمولا ناسالم گزارش شده اند برقراري شيوه ارتباطي منطقي، محترمانه و در عين حال گرم و صميمانه مدنظر متخصصان بهداشت رواني خانواده است.

به گفته دكتر قيومي، فرصت گوش دادن به يكديگر بدون قضاوت و پيش داوري، مشاركت گروهي در انجام فعاليت ها از جمله ورزش، مطالعه، آداب ديني، آموزش همراه با عمل براي يادگيري بهتر و موثرتر ديگر اعضاء و پرهيز از توهين و سرزنش و پرخاشگري والدين نسبت به هم از جمله راهكارها براي دستيابي به شيوه هاي ارتباطي مناسب است.

وي بيان كرد: در يك خانواده سالم تبادل افكار وجود دارد و به عبارت ديگر خانواده سالم خانواده اي است كه از سلامت روان و آرامش رواني و معنوي هر يك از اعضاي خانواده حمايت مي كند.

كارشناس اداره سلامت روان ابراز داشت: براي رسيدن به خانواده سالم والدين بايد به بچه ها توجه كنند و وقت كافي براي آن ها و نيازهاي عادي آن ها در نظر بگيرند، با آن ها صادق باشند و از توهين و سرزنش و تنبيه بدني آن ها بپرهيزند./ع2

برچسب ها: سلامت ، روان ، خانواده
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار