مشروح سخنرانی سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان به مناسبت عزاداری حسینی (ع ) به شرح زیر است:

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی المنار، دبیرکل حزب الله لبنان با بیان اینکه رژیم صهیونیستی امروز در حال سردرگمی و اضطراب به سر می برد تاکید کرد: صهیونیست ها به دنبال آتش بس هستند و در این باره به برخی از کشورهای عربی متوسل شده اند.
سید حسن نصرالله در سخنانی درباره تجاوزگری رژیم صهیونیستی به نوار غزه گفت: چند روز پس از حمله تجاوزکارانه اسرائیل به نوار غزه و مقاومت قهرمان، اکنون در برابر عرصه و صحنه هایی قرار داریم که اولین آن صحنه مقاومت است. مقاومت تا این ساعت تصویری عالی از صلابت، پایداری، استواری، روحیه، تدبیر، شجاعت، مدیریت و توانمندی در رویارویی ارائه داده است. همچنین، مقاومت به طور پیاپی غافلگیری‌هایی درباره عملکرد خود در این مرحله ارائه داده است.
در صحنه دیگر، مردمی قرار دارند که مقاومت را در آغوش گرفته‌اند. مردم غزه به مقاومت اطمینان دارند و به آن افتخار و در کنار آن فداکاری می کنند که این مهم‌ترین عناصر قدرت به شمار می رود.
تا این لحظه، ساکنان غزه با برخورداری از عناصر قدرت موضع خود را بر دشمن، دوست و همه جهان تحمیل کرده‌اند. اگر مقاومت فلسطین در غزه ضعیف یا دارای اراده و توانایی ضعیفی باشد و یا از سوی اهالی و مردم خود رها شده و ضعیف شده بود، با وجود آنچه روز اول درگیری شاهد بودیم، برای اعلام هرگونه آتش‌بسی آماده بود. در صورتی که مقاومت ضعیف بود بسیاری در جهان به آمریکایی ها و اسرائیلی ها برای محقق کردن اهداف خصمانه خود کمک می کردندو فشارهای زیادی بر غزه، ساکنان و مقاومت آن اعمال می کردند تا شروط دشمن را بپذیرد.
اما عامل اساسی این است که غزه پایداری، مقاومت و مبارزه کرد و همچنان در برابر همگان در این مسیر قرار دارد و همه را در تنگنا قرار داده است و همه را مسئول می داند.
وی گفت: در طرف دیگر اسرائیل قرار دارد که در اولین ساعت ها در حال کسب دستاوردهایی بود و اهدافی را مطرح کرد و در سطح امنیتی، سیاسی، نظامی حمله را آغاز کرد؛ اما اکنون فقط چند روز پس از رویارویی در چه وضعیتی قرار دارد؟ واضح است که اسرائیل غافلگیر شده است. اسرائیلی ها درباره غافلگیری سخن می گویند. اسرائیلی ها زمانی که تصور کردند در ضربات اولیه توانستند توانمندی موشکی مقاومت ، به ویژه موشک هایی با برد هفتاد کیلومتر یا بیشتر، را نابود کنند دچار اشتباه و توهم شدند.
مقاومت تاکنون توانمندی این را دارد که تل آویو و برخی از مناطق شهر قدس و مناطق دیگر را هدف قرار دهد که این نیز طبیعی است اسرائیل را غافلگیر کند. این مسئله کاملاً مانند جنگ سی و سه روزه است. پس از روز اول، اسرائیل اعلام کرد که مردم در فاصله چهل کیلومتری نوار غزه به پناهگاه ها بروند، اما اوضاع در فاصله بیشتر از چهل کیلومتر را طبیعی دانست زیرا تصور می کرد که موشک هایی با برد هفتاد کیلومتر متعلق به مقاومت را نابود کرده است، اما غافلگیر شد. اکنون اسرائیلی ها در شعاع هفتاد کیلومتر از غزه و در تل آویو، قدس و حومه و شهر دیمونا در حال اتخاذ تدابیر هستندکه ابتدا در محاسبات آنها نبود. امکان دارد که غافلگیری های دیگری در آینده باشد که مقاومت فلسطین در نوار غزه در این رویارویی اعلام کند.
اسرائیل، تصور می کرد که چند روز پس از درگیری اهداف مشخص خود را نابود کند، اما تاکنون هواپیماهای آن صدها حمله بر اهدافی در نوار غزه انجام داده اند. اسرائیل انتظار داشت که داد و فریاد مقاومت فلسطین در نوار غزه و ساکنان آن بلند شود و در نتیجه اعلام کنند که به هر قیمتی که حاضر به آتش بس هستند و از کشورهای عربی بخواهند که با اسرائیل صحبت و درباره آتش بس میانجیگری کنند. از این رو، طی چند روز اخیر، شاهد سخنان متکبرانه اسرائیلی ها بودیم که می گفتند تا زمانی که داد و فریاد گروه های مقاومت بلند نشود و آنها متوسل (دیگران نشوند) آتش بس اعلام نخواهند کرد. اما آنچه اکنون روی می دهد کاملاً برعکس است.
مقاومت اقدام و غافلگیر می کند.در مذاکرات قاهره مقاومت بود که شرط گذاشت و آتش بس را به هر بهایی نپذیرفت و بلکه شروطی مطرح کرد. از شروطی که مقاومت اکنون مطرح می کند لغو محاصره کامل و به هر شکل نوار غزه است. مقاومت درباره تعهدات و تضمین های بین المللی و منطقه ای سخن می گوید که بر اساس آن رژیم صهیونیستی بار دیگر اقدامات تروریستی و تجاوزگری انجام ندهد.
بنابراین، مقاومت فلسطین امروز در شرایطی نیست که به دنبال اعلام آتش بس به هر وسیله ای باشد زیرا ممکن است به نفع منافع آن و حمایت از نوار غزه و سران مقاومت و مردم غزه نباشد و این خواسته ها خواسته های به حق مقاومت فلسطین است. بنابراین، اسرائیل امروز که تصور می کرد داد و فریاد مقاومت بلند و تسلیم خواهد شد، واقعیت کاملاً متفاوت است.
مسئله سوم، سردرگمی اسرائیل درباره اینکه چه اقدامی باید انجام دهد است. اسرائیل سردرگم است که عملیات زمینی را آغاز کند یا خیر . برخی از مسئولان اسرائیلی سخنان ضد و نقیضی درباره عقب نشینی یا حمله سخن می گویند که نشان دهنده سردرگمی آنهاست. سخنانی درباره تغییر اوضاع و دگرگون شدن اوضاع سخن می گویند. سخنانی درباره پیامدهای عملیات نظامی علیه غزه مانند پیامدهای مالی و اقتصادی سخن می گویند.
بنابراین، وضع موجود در اسرائیل واضح است. سخنان اسرائیلی ها درباره عملیات زمینی و فراخواندن سربازان ذخیره بیشتر شبیه به تهدید و جنگ روانی و اعمال فشار است. همه اطلاعات موجود نشان می دهد که اسرائیلی ها از برخی از کشورها خواسته اند که در نزد رهبران مقاومت در غزه برای اعلام آتش بس میانجیگری کنند، اما اسرائیل نمی خواهد هیچ تعهدی بدهد که به شروطی پایبند باشد و این چیزی است که مقاومت تاکنون نمی پذیرد.
بنابراین، با وجود اینکه عملیات در روزهای اول قرار دارد، وضع اسرائیل مضطرب و سردرگم است. من تاکید می کنم که حتی در رویارویی عملیات زمینی مقاومت -الحمد لله- دارای توانمندی، اراده، برنامه ریزی، طرح ها و امکاناتی است که پس از جنگ دو هزار و شش در اختیار دارد و ضعف های خود را برطرف کرده است. در صورت حمله زمینی به نوار غزه، مقاومت در غزه در برابر تجربه عظیم و بزرگ رویارویی خواهد بود و معتقدم که اسرائیلی ها اگر تصمیم به عملیات زمینی علیه غزه بگیرند، مرتکب حماقت و اشتباه بسیار بزرگی شده اند.
امروز مقاومت دارای افق و چشم اندازی برای پیروزی است. شاید برخی ها بگویند که برای پیروزی زود است، اما زود نیست. این سخن مستند بر واقعیت های موجود و عناصر قدرت واقعی است.
دبیرکل حزب الله لبنان تاکید کرد، موضع کشورهای عربی درباره تجاوزگری رژیم صهیونیستی به غزه فراتر از شعار نرفته است.
سید حسن نصرالله در ادامه سخنان خود به مناسبت عزاداری حسینی (ع) درباره موضعگیری کشورهای عربی و اسلامی در قبال جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه گفت: سازمان همکاری اسلامی تاکنون هیچ اقدامی در این باره انجام نداده است. برخی کشورهای اسلامی مانند ایران، ترکیه موضعگیری کردند. موضع کشورهای عربی تاکنون صرفاً اعلام محکومیت و اعلام هبستگی بوده است و موضعگیری خاصی نکرده اند. مهم ترین سخنی که از آنها شنیده ایم این است که اسرائیل باید مجازات شود، اما چگونه؟ با چه ایده ای و چه طرحی و اینکه مجازات چگونه باید باشد؟ چیزی نشنیده ایم.
اکنون وزیران امور خارجه کشورهای عربی در قاهره تشکیل جلسه داده اند. وزیر امور خارجه لبنان در این نشست موضعگیری بسیار خوبی داشت و از کشورهای عربی خواست روابط خود را با اسرائیل قطع کنند، توافق نامه های امضا شده را به حال تعلیق درآورند، جامعه بین الملل را تحت فشار قرار و اقدامات دیگری نیز انجام دهند. تا این لحظه برخی از وزیران امور خارجه عرب سخنرانی کردند که هیچ چیزی در سخنان آنها نبود و تنها نوعی خودزنی بود. سخنان آنها درباره اینکه باید کاری انجام دهیم، باید تجدید نظر کنیم و از این دست سخنان بود. منتظر بیانیه وزیران امور خارجه کشورهای عربی می شویم تا موضع آنها مشخص شود.
فراخواندن سفیر مصر از تل آویو، رفتن مسئولان عالیرتبه عرب به غزه گام خوبی بود، اما تاکنون کمتر از حداقل خواسته ها گام برداشته شده است. کشورهای عربی باید درباره تحت فشار قرار دادن اسرائیل برای متوقف کردن تجاوزگری اش و پاسخ دادن به شروط به حق مقاومت فلسطین موضعگیری کنند که در صدر آن لغو کامل محاصره نوار غزه، متوقف کردن هرگونه اقدام تروریستی علیه ساکنان نوار غزه و سران و رهبران مردم آن است.
کشورهای عربی باید در این باره اقدام عملی انجام دهند، اما تاکنون هیچ چیزی مشخص نیست. برخی ها همچنان در این باره سخن می گویند و تهدید می کنند که روابط باید با اسرائیل قطع شود، توافق‌نامه ها با آن را لغو یا به حال تعلیق درآورند یا از نفت به عنوان سلاحی علیه اسرائیل و آمریکا استفاده کنند.
اوباما با یک تلفن و با یک جمله جنگ را متوقف می کند. اما اوباما همچنان اعلام کرد که از آنچه اسرائیل انجام می دهد حمایت می کند که به این معناست او تا این لحظه هیچ کلمه ای از هیچ رهبر عربی نشنیده است که نشان دهد به او گفته باشند که اسرائیل را تحت فشار قرار دهد؛ در غیر این صورت مواضعی اتخاذ خواهند کرد.
همچنان امیدواریم که کشورهای عربی به ویژه در این مرحله موضع مناسبی اتخاذ کنند حتی ما این نگرانی را داریم که برخی از کشورهای عربی مقاومت فلسطین را تحت فشار قرار دهند تا از شروط به حق خود چشم پوشی کند تا پس از آن اعلام کنند که در برقراری آتش بس ایفای نقش داشته اند و به این وسیله خدمتی به دولت آمریکا و اوباما و دیگران کنند. آنچه امروز لازم است کمک و موضع گیری واقعی است. غزه قادر به رقم زدن پیروزی است.
سید حسن نصرالله در ادامه اظهاراتش به حوادث کربلا پرداخت و سخنانی درباره جایگاه و مقام والای امام حسین (ع) بیان کرد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار