رخساره فضلی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با بیان این مطلب عنوان کرد: از سال 84 آموزش و پرورش متولی آموزش پیش دبستانی در رده سنی 4 تا 6 سال شد که از سال گذشته این قانون در کشور اجرایی و نظارت بر پیش دبستانی ها به عهده آموزش و پرورش قرار گرفت.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه آموزش در این دوران رسمی نیست و برای حضور کودکان در آن اجباری وجود ندارد در این مورد از سوی بعضی والدین سهل انگاری شده و از طرفی در برخی از حوزه ها به عنوان یک نیاز اجتماعی به آن پرداخته شده است.
فضلی اظهار کرد: اگر آموزش ها در دوران پیش دبستانی بر مبنای معیارهای همه جانبه و توسط متخصصین و کارشناسان انجام شود تاثیرات چشم گیر پایداری را در دوران دبستان و حتی تا میانسالی خواهد داشت.
وی به لزوم وجود شاخص های مهم آموزش در پیش دبستانی ها تاکید کرد و گفت: مهم ترین چیزی که در مراکز پیش دبستانی باید مورد توجه قرار گیرد غنی بودن محیط یاگیری و ایجاد فرصت قرار دادن کودکان در معرض محرک های حسی و حرکتی و مواجه کردن او در محیط یادگیری فعال است. همین طور مسائل آموزشی باید با زندگی اجتماعی ارتباط داشته تا رشد همه جانبه را به دنبال داشته باشد.
وی به ویژگی معیارهای مناسب آموزش اشاره کرد و گفت: رشد جسمی حرکت، رشد عاطفی اجتماعی، رشد شناختی ، رشد زبان و گفتار، رشد خلاقیت و مهم ترین مساله رشد زمینه دینی و اخلاقی باید در آموزش ها گنجانده شود تا بتوانند تاثیر گذاری مثبت آموزشی را به دنبال داشته باشد.
*اختلالات یادگیری دوران دبستانی در پیش دبستانی قابل حل است
کارشناس مسئول مطالعات و برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: رابطه پیش دبستانی و دبستانی بسیار نزدیک است و عموما مشکلات دانش آموزان در دوران پیش دبستانی قابل حل است . براساس پژوهش های انجام شده اختلال یادگیری، بیش فعالی، اختلال سلوک و بسیاری از مشکلات دانش آموزان دوران دبستان در پیش دبستانی، با کارشناسی و مداخله موثر قابل بهبود است.
شروع به کار مشاوران در مدارس ابتدایی نیز که از سال گذشته آغاز شده است گام بسیار موثری در آموزش محسوب می شود و با گسترش آن در تمامی مدارس کشور شاهد تاثیر قابل قبول آن خواهیم بود./ز