دریافت کارت هوشمند سوخت جدید اجباری نیست

امکان اتصال کارت های هوشمند سوخت جدید به شبکه بانکی

کارت های هوشمند سوخت نسل جدید کاربری چند منظوره داشته و امکان استفاده از آن به عنوان هاب در ارائه خدمات مالی الکترونیک در شبکه بانکی و خرید در مراکز خدماتی و توجه ویژه به سیستم های وفاداری مشتری را فراهم می کند.

شهرام رضایی، معاون فنی سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی، در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، در حاشیه همایش استانی مدیران شرکت پخش فراورده های نفتی، درباره امنیت کارت های هوشمند سوخت نسل جدید در مقایسه با کارت های قدیمی گفت: کارت های قدیمی نیز امنیت کامل داشتند، اما قابلیت های امنیتی کارت های جدید بیشتر بوده و در نتیجه امنیت این کارت ها بیشتر است.

رضایی با اشاره به این که تکنولوژی کارت های هوشمند قدیمی مربوط به پنج سال گذشته است، تاکید کرد: در حوزه خدمات آی تی باید دائما به روز شد و خوشبختانه کارت های جدید بر اساس فناوری های متن باز و جاوا تولید شده است که دارای امنیت بیشتری است.

مدیر فنی سامانه هوشمند سوخت با اشاره به این که تاکنون امکان پرداخت الکترونیک وجه سوخت تنها از طریق درگاه ها بانک ملت امکان پذیر است، گفت: امکان مشارکت بانک های متعدد در زمینه پرداخت وجه الکترونیک سوخت در کارت های هوشمند نسل جدید تعبیه شده است و ما در این زمینه آمادگی کامل داریم.

رضایی با اشاره به این که مذاکراتی با برخی بانک ها نظیر بانک ملی و سپه در این زمینه انجام شده است، افزود: از یک سال پیش مذاکرات ما با بانک مرکزی آغاز شده است و مشخصات کارت های هوشمند سوخت نسل جدید به آن ها اعلام شده است تا بانک مرکزی به عنوان یک هاب عمل کرده و بانک های دیگر را در این خدمت مشارکت کنند.

 وی درباره بومی سازی نرم افزارهای کارت های هوشمند سوخت در داخل کشور گفت: در گذشته مجبور بودیم این کارت ها را از یک شرکت خارجی تامین کنیم که با تولید آن در داخل کشور، انحصار تولید این کارت ها شکسته شد و امروزه این کارت ها با یک سوم قیمت قبلی در داخل کشور تولید و تامین می شود.

معاون فنی سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی،  اظهار داشت: تاکنون 100 هزار کارت هوشمند سوخت جدید تولید شده است و با رونمایی و صدور مجوز توزیع توسط وزیر نفت، توزیع آن بین مردم آغاز شده است.

رضایی به تشریح قابلیت های به روز شده در نسل جدید کارت های هوشمند سوخت اشاره کرد و گفت: کارت های هوشمند جدید به مرور زمان و بر پایه نیاز شخصی افراد جایگزین کارت های قبلی می شود و به هیچ وجه نیازی به تعویض اجباری کارت های قدیمی نیست.

وی تصریح کرد: در صورت سوختن و یا مفقودی کارت های هوشمند قدیمی، کارت هوشمند نسل جدید برای افراد صادر خواهد شد.

رضایی با تاکید بر وجود امکانات خرید در مراکز خدماتی و فروشگاهی بر روی کارت های هوشمند سوخت جدید گفت: امکانات مورد نیاز روی کارت های جدید تعبیه شده است که در صورت علاقمندی سازمان ها و مراکز خدماتی این امکان برای مشتریان فراهم خواهد شد.

وی نیز تصریح کرد: در صورت اعلام آمادگی شهرداری، مسافران می توانند با کارت هوشمند سوختی که در جیب آن ها قرار دارد از گیت های مترو عبور کرده و وجه سفر خود را بپردازند.

رضایی اتصال کارت های هوشمند سوخت به شبکه بانکی را از دیگر قابلیت های کارت های جدید عنوان کرد و افزود: با تعبیه نوار مغناطیسی در پشت کارت، امکان استفاده این کارت های در دستگاه های ای تی ام بانک ها وجود خواهد داشت.

وی تصریح کرد: در این زمینه نیز از یکسال گذشته با بانک مرکزی مذاکراتی انجام شده است که در صورت بستن قرارداد با بانک ها، کارت های جدید به حساب مشتریان متصل خواهد شد.

معاون فنی سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران درباره توجه ویژه به سیستم های وفاداری مشتری در طراحی کارت های سوخت جدید گفت: در نسل قدیم کارت های هوشمند سوخت قدیمی، از طریق پرداخت سوخت درآمدی برای جایگاه دار ایجاد نمی شود، بلکه فقط از طریق پرداخت الکترونیک، در پرداخت هزینه سوخت دریافتی در جایگاه ها تسهیل سازی شد.

رضایی با اشاره به این که سیستم های وفاداری به مشتری یکی از سیستم های مطرح در دنیا است، افزود: بر پایه این سیستم با در نظر گرفتن سیاست های تشویقی مشتری ترغیب به استفاده بیشتر از خدمات شما می شود.

رضایی مزایای این سیستم را توزیع مناسب بار جایگاه ها، افزایش درآمد جایگاه داران، استفاده از خدمات جایگاه های سوخت در ساعات خلوت تر و دریافت خدمات برای دارندگان کارت سوخت و تبلیغات مناسب برای ارائه دهندگان خدمات دانست.

وی تاکید کرد: امکان ارائه این خدمات در کارت های جدید تعبیه شده است و هر زمان که قراردادی با سازمان ها در این زمینه منعقد شود، این امکان به صورت اتوماتیک از روی پوزهای درگاه روی تمامی کارت ها فعال شده و نیاز به جمع آوری کارت های توزیع شده نیست.

رضایی درباره محدودیت های موجود در استفاده از کارت های هوشمند سوخت جدید گفت: کارت های جدید و کارت های قبلی تاریخ مصرف نداشته و تنها تعداد استفاده ای روی آن ها تعبیه شده است که این تعداد نیز بسیار بالا بوده و هیچ گونه محدودیتی در استفاده از کارت ها وجود ندارد.

وی با اشاره به این که در صورت خرابی یا مفقود شدن کارت های هوشمند سوخت قدیمی کارت هوشمند سوخت جدید صادر خواهد شد، گفت: دارندگان کارت هوشمند سوخت می توانند با استفاده صحیح از کارت ها عمر آن را افزایش دهند.

رضایی افزود: نگه داشتن کارت در کیفی که آن را از خم شدن و نیز رطوبت حفظ کند، مراقبت از کارت در زمان سوختگیری برای جلوگیری از پاشش بنزین و تمیز کردن کارت ها هر چند وقت یکبار از طریق کمی الکل از جمله روش های مراقبت صحیح از کارت های هوشمند سوخت است.

معاون فنی سامانه هوشمند سوخت درباره قیمت کارت های هوشمند سوخت جدید گفت: هزینه دریافت کارت های هوشمند سوخت جدید 10 هزار تومان است که این رقم کمتر از هزینه تمام شده تولید این کارت ها است.

وی تصریح کرد: تولید کارت ها هزینه های دیگری نظیر پاکت کردن و شخصی سازی کارت ها دارد که سعی کرده ایم در چند سال گذشته با وجود افزایش قیمت، این رقم را ثابت نگه داریم.

رضایی درباره نحوه ایجاد انگیزه در دارندگان کارت هوشمند سوخت برای دریافت کارت های جدید گفت: وزارت نفت در طراحی کارت های جدید خود را متعهد به ارائه خدمات و سرویس های جدید در کارت های جدید دانسته است و این امر برای شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران سودآوری نخواهد داشت و تنها بانک ها و سازمان هایی که می خواهند از این طریق خدمات دهی کنند، می توانند با در نظرگرفتن سیاست های تشویقی و معرفی این خدمات، مردم را به دریافت کارت های هوشمند سوخت جدید ترغیب کنند./عب
برچسب ها: کارت ، هوشمند ، سوخت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار