رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم اخلاق‌سازی و دین‌مداری را از مولفه‌های مهم در تمدن اسلامی دانست و گفت: هدف از دین اسلام تربیت مطابق با ارزش‌های اخلاقی و دین مداری است و اگر این امر در دانشگاه‌ها تحقق یابد قطعا تمدن اسلامی به تعالی و رشد خواهد رسید.

به گزارش حوزه دانشگاه باشگاه خبرنگاران، حجت‌الاسلام والمسلمین سید مهدی میرباقری معاون پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی، در سومین گردهمايی اعضای هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی در دانشگاه قم گفت: دانشگاه بدون توجه به دین، انسان سکولاری را تربیت می‌كند اما هدف و تعالی واقعی در تربیت انسان دین مدار و دارای بینش علمی مبتنی بر دین است.

وي اضافه كرد: تولید علوم دینی در سایه تحقیق و پژوهش در حوزه و دانشگاه مبتنی بر تفکر اسلامی میسر خواهد شد.
 
ميرباقري به هماهنگي دين با معرفت اشاره کرد و گفت: توليد علوم ديني به معناي واقعي موجب مي‌شود که دين نبايد به انحراف و گمراهی کشیده نشود.
 
رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم با اشاره به اهمیت معرفت در جايگاه علم پژوهی تصريح کرد: معرفت، پشتوانه دانش مدرن است و بدون دست یابی به معرفت، تولید علوم دینی امکان پذیر نيست.

وي با اشاره به جایگاه دین در کسب علم اظهارداشت: دین و معرفت در تولید علم دارای جایگاه والايی است که اگر به فراموشی سپرده شود، بینش و تفکر غربی جایگزین آن خواهد شد.
 
حجت‌الاسلام میرباقری فرهنگ سازی را راهگشای تبیین معارف دینی و علمی دانست و خاطرنشان کرد: فرهنگ سازی و برنامه‌ریزی در دانشگاه و حوزه‌ها دارای اهمیت خاصی است که با ایجاد کرسی‌های نظریه‌پردازی و نقد دانش غربی می‌توان شناخت نسبت به علوم دینی را کسب کرد.
 
وی افزود: این بخش از برنامه‌ریزی بر عهده نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها است و در سطح کلان دینی، شورای انقلاب فرهنگی و نهادهای دخیل وارد عرصه شوند.
 
حجت‌الاسلام میر باقری با بیان اینکه تحول در حوزه علوم، کار بزرگ و ارزشمندی است، افزود: راهکارها باید مطابق با نقشه راه و منطبق بر مبانی به با تکیه برعلوم دینی ارائه شود و تنها در این صورت می‌تواند نقش موثری را در نشان دادن راه ایفا كند.
 
رئیس فرهنگستان علوم انسانی قم گفت: متاسفانه در علم کلام با نگاه حداقلی، جایگاه واقعی آن مورد ارزیابی قرار نگرفته است و از این رو تفکرات غربی در شناخت ما رسوخ می‌کند.
 
ميرباقري اضافه كرد: در شناخت معرفتی اسلام، باید ملزم به توحید محوری باشیم تا در حوزه فقه، کلام و تولید علم دچار تزلزل و انحراف نشویم.
 
حجت‌الاسلام میرباقری با اشاره به ضرورت بکارگیری راهبردهای دینی در دانشگاه‌ها اشاره كرد و افزود: علم و تفکر باید مبتنی بر راه انبیا باشد و نقشه راهبردی دین، باید مدیریتی همه جانبه برای رسیدن به رشد و تعالی انسانی اتخاذ کند.
 
وی تصریح کرد: مدیریت دینی و نقشه راه دین قطعا مي‌تواند در تولید علوم دینی کاربردی بنیادی ایفا نماید و انسانی که با تبعیت اسلامی و دینی همگام شود، تمدن اسلامی احیا می‌شود.
 
حجت‌الاسلام میرباقری درباره نقش روحانیت در تربیت انسان مطابق با تربیت اسلامی گفت: روحانیت شیعه، در طول تاریخ اسلام نقش کلیدی در تربیت دینی داشته است.
 
رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم افزود: جایگاه تشیع و روحانیت در طول تاریخ اسلامی ایران در برخی از مقاطع مانند قاجاریه و صفویه با رشد همراه بوده و در برخی از ادوار، با مدرنیته شدن و تجدد افول می‌یابد.
 
میرباقری گفت: این جایگاه در زمان پیروزی انقلاب اسلامی با تاکید بر رهبریت شیعی اوج می‌گیرد که در شرایط فعلی باید در دانشگاه ها تشیع و رهبریت شیعی و جایگاه روحانیت نیز مورد توجه خاص قرار گیرد تا تفکرغربی نتواند بنیان و اساس دین را به چالش بکشاند چرا كه دانشگاه مدرن امروز بايد بتواند با تکیه بر ارزش‌های اسلامی و دینی و به دور از اندیشه‌های سکولاریستی انسان‌هايي دين‌مدار تربيت کند.
 
وی همچنین اخلاق سازی و دین مداری را از مولفه‌های مهم در تمدن اسلامی دانست و تصریح کرد: هدف از دین اسلام تربیت مطابق با ارزش‌های اخلاقی و دین مداری است و اگر این امر در دانشگاه‌ها تحقق یابد قطعا تمدن اسلامی به تعالی و رشد خواهد رسید.
 
انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار