رئيس سازمان بازرسي كل كشور گفت: وقتي نظام اسلامي ما قدرتمند است كه يك ديوانسالاري سالم و يك اقتصاد پايدار داشته باشد و اين‌ها در سايه توجه به امر به معروف و نهي از منكر و نيز نهادينه‌كردن فرهنگ نظارت‌پذيري امكانپذير است.

به گزارش حوزه حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، به نقل از روابط عمومي سازمان بازرسي حجت‌الاسلام مصطفي پورمحمدي رئيس سازمان بازرسي كل كشور در نشست نظارت همگاني و تقويت نظارت درون سازماني كرمانشاه با حضور مديران رسيدگي به شكايت‌ها، ذي حسابان و حراست دستگاه‌هاي اجرايي برگزار شد، با يادآوري آغاز ايام سوگواري اباعبدالله الحسين(ع) گفت: عاشورا اوج بلوغ انسانيت و كربلا نقطه تلاقي زمين و آسمان است.

وي با اشاره به استقبال پر شور مديران و كارشناسان از اين نشست افزود: اين نكته نشان‌دهنده تمايل و عزم ما نسبت به ترويج قانونمداري و تبيين حكومت قانون است. چيزي كه غربي‌ها امروزه از آن با عنوان حكومت خوب ياد مي‌كنند. البته ما بايد از تعابير ديني خودمان استفاده كرده و الگوي حكومت صالحان را مطرح كنيم.

اقدام وحشيانه عليه غزه از سوي كساني صورت مي‌پذيرد كه مدعي الگوي حكومت خوب هستند

پورمحمدي با اشاره به حملات وحشيانه رژيم صهيونيستي به مردم مظلوم غزه و حمايت دنياي غرب از آن گفت: اين اقدام وحشيانه از سوي كساني صورت مي‌پذيرد كه مدعي الگوي حكومت خوب هستند و خود نشانگر اين نكته است كه تنها حكومت خوب كافي نيست، بلكه بايد به بحث حكمران خوب هم توجه كرد. اين درست همان جايي است كه تز حكومت صالحان مطرح مي‌شود كه ما در مكتب تشيع از اين نعمت معرفتي برخورداريم.

وي با تأكيد بر اين‌كه نظام اسلامي، نظام حكومت صالحان و مكتب اصلاح‌گري است افزود: امام حسين به عنوان الگوي كامل صالحان، به دنبال احياگري و اصلاح‌گري در دين جد بزرگوارش بود. اين نكته‌اي است كه هم يكي از پايه‌هاي فلسفه عاشورا است و هم يكي از مؤلفه‌هاي رخداد انقلاب اسلامي به رهبري امام خميني است.

بسياري از تخلفات اداري ناشي از جهل به قانون است

وي با برجسته كردن قانون به عنوان معيار و ميزان امور گفت: امروزه بر همه روشن است كه قانون بد بهتر از بي‌قانوني است و در هيچ صورتي نبايد از قانون تخطي كرد؛ چه با حسن نيت، چه با سوء نيت ما نبايد به خود اجازه دهيم پا را فراتر از قانون بگذاريم.

پورمحمدي با اشاره به معضل ناآشنايي با قانون افزود: بسياري از تخلفات اداري ناشي از جهل به قانون است و اكثر مديران ما انگيزه تمرد از قانون ندارند، بلكه به قانون آشنا نيستند. رئيس سازمان بازرسي كل كشور در پايان سخنان خود با اذعان به اين نكته كه يك نسل مديران توانمند، پاك و دلسوز در كشور حضور دارند گفت: «نظام سياسي و اداري ما توفيقات فراواني به دست آورده است كه مديون مديراني است كه در سي سال اخير زمام امور را به دست داشته‌اند.

رئيس سازمان بازرسي كل كشور با گرامي‌داشت دهه اول محرم كه به نام امر به معروف و نهي از منكر نام‌گذاري شده است گفت: «مجموعه‌اي كه ما در آن افتخار خدمت به ملت بزرگوار ايران را داريم، به مثابه سپاه سلامتي است كه كارش سالم سازي فضاي اداري كشور و ايجاد زمينه‌هاي نظارت‌پذيري و قانون‌مداري است و اين مهم را مي‌توان از طريق رعايت فريضه امر به معروف و نهي از منكر به دست آورد.

پورمحمدي با تأكيد بر اهميت فرائض ديني در زندگي اجتماعي افزود: اگر امر به معروف و نهي از منكر در جامعه رواج بايد، به تبع آن ارزش‌ها و نيكي‌ها نيز در جامعه حاكم مي‌شود و جامعه‌اي كه ارزش‌هايي نظير نماز و زكات را برپادارد، سعادتمند است.

ايجاد زمينه‌هاي قانونمداري با رعايت فريضه امر به معروف و نهي از منكر

 پورمحمدي با واكاوي مفهوم امر به معروف و نهي از منكر گفت: «اين فريضه به معناي داشتن چشم بينا، قلب سالم و ذهن پاك است كه بتوان به مدد آن در مورد مسائل مختلف به داوري نشست.» وي با بيان اين‌كه ابتدا بايد خود را ملزم به داوري مشفقانه و بي‌طرفانه معطوف به فربضه امر به معروف و نهي از منكر كرد و سپس به سراغ منابع و امكانات رفت افزود: وقتي نظام اسلامي ما قدرتمند است كه يك ديوانسالاري سالم و يك اقتصاد پايدار داشته باشد و اينها در سايه توجه به امر به معروف و نهي از منكر و نيز نهادينه‌كردن فرهنگ نظارت‌پذيري امكان‌پذير است.

انتهاي پيام/س2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار