سینوزیت یکی از بیماری هایی می باشد که افراد زیادی را دچار مشکل می کند بخصوص در فصول سرما،اما از کجا بفهمیم که بیماری سینوزیت داریم یا نه ؟

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک ،سینوزیت به حفره هایی که در اطراف بینی و در سایر قسمتهای صورت در استخوانها وجود دارند و در آنها هوا وجود دارد،سینوس گفته می شود.در سینوزیت حاد سینوسها ملتهب و متورم می شوند.التهاب و تورم سینوسها در تخلیه ی ترشحات اختلال ایجاد می کند و موجب افزایش ترشح مایع مخاطی می شود.این بیماری شایع است و تنفس عادی فرد، ا ز طریق بینی را با مشکل مواجه می کند.

عللی که موجب ایجاد سینوزیت می شوند :ویروسها که بیشتر سینوزیتها را ایجاد می کنند،باکتریها،آلرژی و حساسیتها ، پولیپ و تومورهای بینی ، انحراف بینی ، عفونتهای قارچی و در مواردی عفونتهای دندانی هستند.درمان سینوزیت حاد به عامل ایجاد کننده بستگی دارد.التهاب سینوسها اگر ادامه پیدا کند ممکن است به عفونتهای شدید و عوارض جدی تری منجر شود.در مواردی که سینوزیت بیشتر از 8 هفته طول بکشد یا مکررا عود کند به آن سینوزیت مزمن گفته می شود.
علایم سینوزیت کدامند؟ * ترشحات غلیظ زرد یا سبز رنگ از بینی یا پشت حلق.* احتقان یا انسداد بینی که موجب مشکل در تنفس از طریق بینی می شود.* درد ،حساسیت به لمس،تورم یا احساس فشار در اطراف چشمها،گونه ها،بینی یا پیشانی.* درد در فک فوقانی و دندانها.* کاهش حس بویایی و چشایی.
* سرفه که ممکن است شبها بدتر شود .
چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟اگر علایم سینوزیت خفیف وجود دارد،می توان ابتدا اقدامات اولیه و درمانهای اولیه خانگی را شروع کنید و در صورتی که هر یک از موارد زیر برایتان رخ داد به پزشک خود مراجعه کنید:
* در صورتی که علایم طی چند روز بهبود نیابد و یا بدتر شود.* اگر تب بالای 1/38 سانتیگراد داشته باشید.
* در صورتی که سابقه ی سینوزیت مکرر یا سابقه ی سینوزیت مزمن دارید.
اگر علائم شدید فورا بایستی پزشک مراجعه شود چون ممکن است این علائم نشان دهنده ی عفونتی جدی باشند

عوامل خطر برای ابتلا به سینوزیت کدامند؟* تب یونجه یا اختلال حساسیتی دیگری که سینوسها را تحت تاثیر قرار دهد.* اختلالات ساختاری در بینی مانند انحراف تیغه ی بینی، پولیپ یا تومورها.
* برخی بیماریها مانند سیستیک فیبروزیس ، ریفلاکس اسید معده به مری و اختلالات سیستم ایمنی مانند نقص در ایمنوگلبولینها و پادتنها.* مواجهه ی مکرر با هوای آلوده مانند سیگار کشیدن.
عوارض سینوزیت حاد کدامند؟حمله ی آسم : سینوزیت می تواند به عنوان آغازگر حمله ی آسم عمل کند.
سینوزیت مزمن: سینوزیت حاد می تواند به سینوزیت مزمن تبدیل شود.اگر علائم سینوزیت بیش از 8 هفته به طول بیانجامد سینوزیت مزمن روی داده است.

پیشگیری سینوزیت:* خطر بروز عفونتهای تنفسی فوقانی را کاهش دهید.تماس خود را با افرادی که دچار سرماخوردگی هستند کاهش دهید.دستهای خود را متناوبا با آب و صابون بشویید، این کار به خصوص قبل از خوردن اهمیت زیادی دارد.* حساسیت و آلرژی خود را کنترل کنید.اگر دچا ر حساسیت هستید به پزشک مراجعه کنید تا علائم شما کنترل شود.
* از سیگار کشیدن و قرار گرفتن در هوای آلوده جتناب کنید.همه ی دخانیات می توانند موجب تحریک و التهاب راههای هوایی فوقانی،بینی و ریه ها شوند.
* از مرطوب کننده های هوا و بخور مرطوب استفاده شود.اگر هوایی که تنفس می کنید خشک باشد برای پیشگیری از التهاب سینوسها هوا را مرطوب کنید.دستگاههای مرطوب کننده را مرتبا تمیز کنید و از عاری بودن آنها از گرد و غبار اطمینان حاصل کنید.
* مایعات فراوان نوشیده شود،این کار ترشحات مخاطی را رقیق تر می کند و تخلیه آنها را آسانتر می کند. از مصرف نوشیدنیهای حاوی کافئین و الکل خودداری کنید چون تورم مخاط بینی و سینوسها را تشدید می کنند.
* بینی خود را بخور بدهید./ب

برچسب ها: سینوزیت ، بیماری ، سرما
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.