اعضای کمیسیون مجلس شورای اسلامی طی جلساتی که هفته گذشته با خودروسازان داشته اند ،تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد صنایع خودروسازی کشور و شرکت‌های خودروساز را عنوان کردند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران ، موضوع تحقیق و تفحص از صنعت خودرو و بررسی عملکرد 2 خودروساز بزرگ کشور ،چند ماهی است که مطرح شده و برخی اغضای کمیسیون صنایع در جلسه هفته گذشته خودروسازان با نمایندگان مجلس خواستار پیگیری تصویب و اجرای تحقیق و تفحص در صحن مجلس شدند.


 در همین رابطه عزیز اکبریان عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: جمع‌بندی نهایی این موضوع که با حضور وزیر صنعت در کمیسیون صنایع مورد بررسی قرار گرفته، طی هفته جاری انجام خواهد گرفت.


همچنین روح‌الله عباسپور یکی دیگر از اعضای کمیسیون صنایع در خصوص این موضوع اظهار داشت: در جلسه اخیر این کمیسیون با خودروسازان و وزیر صنعت، 5 محور تحقیق و تفحص از صنعت خودرو مطرح شد که یکی از آنها نحوه تعامل شرکت‌های خودروساز با قطعه‌سازان از نظر قیمت، کیفیت و شیوه تنظیم قرارداد‌ها و پرداخت‌ها بود.


 سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس تصریح کرد: یکی دیگر از محورهای تحقیق و تفحص، بررسی عملکرد قانون ارتقاء کیفیت خودرو در کشور و میزان برنامه‌ریزی انجام شده برای بهبود کیفی خودروها بود.


 به گفته وی، میزان سرمایه‌گذاری‌ انجام شده در صنعت خودرو،‌ کاهش هزینه و قیمت تمام شده در این صنعت نیز به عنوان محور سوم تحقیق و تفحص از صنعت خودرو مطرح شد.


 وی ادامه داد: محور چهارم به بررسی میزان هزینه‌های غیرمرتبط و غیرضروری در صنعت خودروسازی اختصاص داشت و بررسی میزان دخالت‌های بی‌مورد و خارج از چارچوب مقررات شرکت‌های خودروساز نیز به عنوان محور پنجم تحقیق و تفحص از این صنعت مطرح شد. 


وی با بیان اینکه طی هفته جاری ،در جلسه‌ای با حضور خودروسازان در مجلس، مسائل و مشکلات صنعت خودرو بررسی خواهد شد، گفت: موضوع تحقیق و تفحص از صنعت خودروسازی پیگیری می‌شود تا پس از تصویب در صحن مجلس، اجرایی شود.


در همین رابطه ، احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان با بیان اینکه خودروسازان نگرانی بابت این تحقیق و تفحص ندارند، افزود: قیمت خودرو از اسفندماه سال قبل 6 درصد افزایش یافت و در مهر امسال نیز قیمت محصولات ایران خودرو به طور متوسط 10 درصد و قیمت محصولات سایپا 18 درصد افزایش یافت.


وی ادامه داد: به این ترتیب از اسفند سال گذشته تاکنون محصولات ایران خودرو به طور متوسط 16 درصد ا دبیر انجمن خودروسازان فزایش قیمت داشته‌اند و این میزان در مورد محصولات سایپا به 24 درصد می‌رسد.


 دبیر انجمن خودروسازان با انتقاد از عملکرد شبکه بانکی در پرداخت تسهیلات به خودروسازان، گفت: هر کدام از شرکت‌های بزرگ خودروساز 500 میلیارد تومان زیان دیده‌اند و این در حالی است که اختلاف قیمت زیادی بین تولیدات کارخانه و بازار وجود دارد که نصیب دلالان می‌شود.


 نعمت بخش افزود: این اختلاف قیمت باعث ایجاد فساد مالی در شبکه فروش شرکت‌های خودروساز می‌شود که باید از آن جلوگیری شود.


 به گفته دبیر انجمن خودروسازان، در صورت فروش خودرو در حاشیه بازار، قیمت‌ها متعادل می‌شود./عب

برچسب ها: تحقیق ، تفحص ، مجلس ، خودرو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار