رييس كميسيون ويژه حمايت از توليد ملي مجلس شوراي اسلامي گفت: با اعمال تحريم‌ها ضعف‌هاي ساختاري ما مانند وابستگي به نفت در بودجه عمومي و درآمد ارزي مشخص شد، بنابراين بايد هر‌چه زود‌تر اصلاح ساختاري را با كاهش وابستگي به نفت مورد توجه قرار دهيم.

حمیدرضا فولادگر نماينده اصفهان در مجلس شوراي اسلامي در گفتگو با خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران درخصوص وضعیت اقتصادی کشور و عدم پیش‌بینی شرایط اقتصادی امروز توسط دولت، گفت: درست است که تحریم‌ها شرایط اقتصادی كنوني را تشدید کرد اما اینکه ما فکر کنیم همه مشکلات ناشی از تحریم‌ها است درواقع نادیده‌گرفتن ضعف‌های خودمان است.

وی افزود: اگر به ضعف‌هایی که در کشور داریم توجه نکنیم، دشمن را به هدفش نزدیک کرده‌ایم چراكه  دشمن فکر می‌کند برنامه‌هایش نسبت به ایران نتیجه داده است.

اين عضو كميسيون صنايع ادامه داد: از سويي ديگر تفكر اينكه همه مشکلات ناشی از تحریم‌ها‌ است باعث می‌شود که از مواضع خود کوتاه بیایم.

نماینده اصفهان یادآور شد: ما در داخل کشور یکسری مشکلات ساختاری و مدیریتی داریم که تحریم‌ها این مشکلات را برجسته کرد و سبب بروز مشکلات اخير شد و به عبارتی ضعف‌های ساختاری ما مانند وابستگی به نفت در بودجه عمومی و درآمد ارزی مشخص شد بنابراین باید هرچه زودتر اصلاح ساختاری را با کاهش وابستگی به نفت مورد توجه قرار دهیم.

فولادگر خاطرنشان کرد: ضعف‌های مدیریتی در شرایط سخت و بحرانی مشخص می‌شود، بحث ما این است که چرا وقتی سال گذشته مشخص شد که ما شرایط جدیدی در تحریم‌ها خواهیم داشت، هیچ پیش‌بینی‌اي صورت نگرفت.

وي افزود: البته دولت در اين زمينه تدابیري را اتخاذ كرد اما خیلی از پیش‌بینی‌هایی که می‌توانست داشته باشد تا اوضاع وخیم نشود، انجام نشد و به عبارتی دولت خود را برای شرایط جدید آماده نکرد.

رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و پیگیری و نظارت بر اجرای سیاست های اصل 44 قانون اساسی  در ادامه گفت: یکی از دلایلی که میگویم دولت پیش‌بینی‌های لازم را انجام نداده بود این است که در 5 ماه اول سال هیچ‌گونه محدودیتی برای واردات کالا با ارز مرجع  وجود نداشت كه اين نشان می‌دهد که پیش‌بینی این شرایط نشده بود و ناگهان در شهریور‌ماه متوجه شدند که شرایط خیلی تغییر کرده و محدودیت‌هایی قائل شدند که آشفتگی اول مهرماه را به دنبال داشت.

فولادگر خاطرنشان كرد: اميدواريم حال که ضعف‌های موجود مشخص شده است دولت همت بیشتری برای رفع مشکلات داشته باشد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درخصوص حمایت از تولید اظهارداشت: واقعا باید به قوانین مصوب تن داد و همواره حرف ما این بوده که قانون باید اجرا شود، مقام معظم رهبری هم درتوصیه‌هاي خود به مجلس تاکید کرده‌اند که قوانینی مصوب شود که امکان اجرا داشته باشد، در توصیه به دولت هم همواره تاکید رهبر انقلاب اجرای قانون بوده است.

فولادگر گفت: دولت نمی‌تواند بگوید چون من صلاح نمی‌دانم قانون را اجرا نمی‌کنم، شاید دولت ایراداتی به قانون داشته باشد اما راه آن اصلاح قانون با ارائه لایحه به مجلس است در غیر این صورت قانون جاری باید اجرا شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا دولت اراده جدی برای حمایت از تولید دارد، گفت: در جلساتی که با دولت داشته‌ایم همواره در بحث‌هایشان بر حمایت از تولید تاکید می‌کنند اما در عمل می‌بینیم که گاهی اولویت‌های دیگری وجود داشته که تولید را تحت الشعاع قرار داده است.

نماینده اصفهان ادامه داد: عزمی که دو سال قبل دولت برای اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها از خود نشان داد و همه قوای کشور برای اجرای آن به کارگرفته شدند، اگر در بخش تولید هم پیگیری می‌شد دولت می‌توانست از تولید حمایت کند.

وي تصريح كرد: همچنین در بحث ساماندهی ارز اگر با جدیت دو سال قبل اقداماتی صورت می‌گرفت و نظارت و دقت به خرج داده می‌شد به وضع موجود نمی‌رسیدیم.

رئیس کمیسیون ویژه مجلس یادآور شد: نمی‌خواهم دولت را متهم کنم که نمی‌خواهد از تولید حمایت کند اما آنچه در عمل می‌بینم این است که این حمایت کمتر اتفاق افتاده است.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار