کتاب یکی از ریشه دارترین رسانه‌هایی است که از گذشته تا امروز در جامعه وجود داشته و ذهن و فکر مردم تاثیرگذار بوده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، رضا اسماعیلی، شاعر و ترانه‌سرای توانمند انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ستاد اطلاع‌رسانی بیستمین دوره هفته کتاب، درباره اشاعه فرهنگ كتاب و كتابخواني در هفته کتاب بیان کرد: نفس برگزاری هفته کتاب ارزشمند است و اگر بخواهیم هفته ای تاثیرگذار باشد و فرهنگ کتابخوانی را در بین مردم گسترش و تعمیم دهیم، ضرورت دارد که در طول این هفته برنامه هایی را در دستور کارمان قرار دهیم تا این هدف محقق شود.
وی نکات و راهکارهایی را درباره تحقق هدف اصلی هفته کتاب در سطح جامعه برشمرد و گفت: اول اینکه در اماکنی که مردم رفت و آمد دارند، مثل مساجد یا خانه های فرهنگ، نمایشگاه کتاب برپا کنیم تا بتوانند از کتاب ها بهره مند و به آنها علاقه مند شوند. البته با توجه به اینکه متوسط جامعه از بضاعت خوبی برخوردار نیستند، تخفیف های مناسبی ارائه شود تا به سمت کتاب اشتیاق یابند.
اسماعیلی به تبلیغ کتاب ها به صورت هدفمند اشاره کرد و افزود: نکته دوم این است که در طول هفته کتاب در تمامی مکان هایی که می توان برای کتاب تبلیغ کرد، این کار را انجام داد. برنامه ای تدارک دیده شود تا کتاب های تازه چاپ شده معرفی و نقد شوند و به نحو مناسبی مردم از چاپ آنها آگاه شوند. هم اکنون در زمینه تبلیغ کتاب ضعیف هستیم و چون برای تبلیغ کتاب های تازه چاپ هم با مشکل مواجهیم، مردم از این کتاب ها بی اطلاع هستند. در طول این هفته فرصت مناسبی است که با برپایی جلسات نقد کتاب، کتابخوانی و دعوت از مولفان و نویسندگان در این نشست ها،مردم با کتاب وکتابخوانی بیشتر آشنا شوند.
این شاعر، اهدای کتاب را دیگر راهکار مهم هفته کتاب دانست و اظهار کرد: در طول این هفته، مردم عادی و شخصیت‌های اجتماعی و فرهنگی، به کتابخانه‌های عمومی و تخصصی و دانشگاهی، کتاب اهدا کنند تا فرهنگ اهدای کتاب در کنار فرهنگ کتابخوانی ترویج  شود و با این کار به غنی‌تر شدن کتابخانه‌های عمومی کمک شود. طبیعتاً در طول این هفته مطبوعات، رسانه ها و صدا و سیما، برنامه های هدفمندی داشته باشند تا از نویسندگان دعوت به حضور شود و مردم از زبان شخص نویسنده ها با کتاب آشنا شوند. صداوسیما همچنین می‌تواند برنامه هایی ترتیب دهد تا بخش هایی از کتاب ها به شیوه ای جذاب و هنری روخوانی شود تا مردم به تدریج با کتاب مانوس شوند.
وی کتاب را یکی از ریشه‌دارترین رسانه‌های موجود برشمرد و توضیح داد: کتاب یکی از ریشه دارترین رسانه‌هایی است که از گذشته تا امروز در جامعه وجود داشته و ذهن و فکر مردم تاثیرگذار بوده است، چرا که در گذشته، مردم بیشتر وقت خود را با کتاب می‌گذراندند. کودکان نسل دیروز با کتاب بزرگ شدند همچنان که هم اکنون نیز با کتاب مانوس هستند، اما برای اینکه نسل امروز هم با کتاب آشتی کند، باید راهکارهای فوق را به کار گیریم. بد نیست اگر کتاب های در حوزه فرهنگ مقاومت و پایداری چاپ و معرفی شده باشد و مردم از آنها در پیشخوان کتابفروشی‌ها اطلاع داشته باشند، طبیعتاً به خریداری و مطالعه آنها علاقه مند می‌شوند.
رضا اسماعیلی سخنانش را با اشاره به پیام «کتاب، مروج ارزش ها وفرهنگ مقاومت»، ادامه داد و گفت: هفته کتاب در راستای تقویت فرهنگ مقاومت و غنا بخشیدن به این فرهنگ می‌تواند موثر باشد، چرا که کتاب رسانه ای عمومی است که تاثیر خودش را بر مردم خواهد داشت، اما رسانه‌های قدرتمندتری چون سینما، تئاتر، تلویزیون و اینترنت در کنار کتاب وجود دارند که با کتاب در حال رقابت هستند. دراین مورد، ضرورتی احساس می شود که در چاپ و انتشار کتاب باید تجدیدنظر شود و کمی از شیوه های سنتی فاصله بگیریم، در عین حال جذابیت های کتاب بیشتر شود. اگر در صنعت چاپ نیز تحولی اساسی و نوآوری صورت بگیرد تا کتاب هم همپای سایر رسانه‌ها، همچنان جذابیت خودش را حفظ کند، اتفاق بزرگی در امر کتاب و کتابخوانی رخ می‌دهد.
بيستمين دوره هفته كتاب جمهوري اسلامي ايران با شعار "يادگار ماندگار" از 20 تا 27 آبان‌ماه سال جاري در سرتاسر كشور برگزار مي‌شود./ي2
برچسب ها: اسماعیلی ، فرهنگ ، مقاومت ، کتاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار