مخترعان جوان تبریزی در نخستین جشنواره و نمایشگاه توانمندیهای بهره برداری در صنعت آب و فاضلاب کشور موفق به کسب عنوان برگزیده کشوری این جشنواره دریافت شدند و لوح زرین را از آن خود کردند.

رحمتی شادباد در گفتگو با خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز، گفت: در مراسم اختتامیه جشنواره و نمایشگاه توانمندیهای بهره برداری در صنعت آب و فاضلاب کشور که در محل مرکز آفرینش های فرهنگی و هنری با حضور قائم مقام وزیر نیرو، سرپرست معاونت آب و آبفای وزارت نیرو، مدیر عامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، مشاورین وزیر نیرو، مدیران عامل شرکت های آب و فاضلاب شهری و روستایی و کلیه شرکتهای بخش خصوصی و سازندگاه و تولید کنندگان در این حوزه برگزار شد، اختراع "رآکتور تصفیه گر فاضلاب شهری بدون تولید لجن با استفاده از فناوری نانو" از سوی هیات داوران بعنوان برگزیده این جشنواره در سال 1391 انتخاب گردید و لوح زرین این جشنواره را درحوزه بهره برداری در بخش ابداعات و اختراعات و نوآوری ها را از سوی سرپرست معاونت آب و آبفای وزارت نیرو دریافت نماید .

رحمتی شادباد اضافه کرد: مطالعات اولیه این طرح از سال 87 آغاز شد که در راستای این مطالعات و پس از دستیابی به دانش فنی آن، طرح مذکور به صورت پکیج در شرایط آزمایشگاهی مورد آزمایش قرار گرفت و پس از دستیابی به نتیج مثبت در ادامه به صورت پایلوت آزمایشی توسط شرکت آب و فاضلاب آذربایجانشرقی در تصفیه خانه فاضلاب تبریز نصب شده است و در حال حاضر در حال اجرایی کردن آن به صورت پایلوت در مسکن مهر تعاونی مسکن قالیبافان شهرک میلاد مرند با جمعیت تقریبی 500 نفر و دبی 100 مترمکعب در شبانه روز برای اولین بار در دنیا می باشیم. از این طرح در محل تصفیه خانه فاضلاب تبریز بازدیدهای توسط مسئولین و کارشناسان وزارت نیرو، شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، کارشناسان ستاد ویژه توسعه فناوری نانو ریاست جمهوری و مسئولین استانی بعمل آمده است.

از ویژگی های بارز آن تأثیرگذاری بالای آن و تبدیل فاضلاب به آب قابل استفاده در مصارف کشاورزی، آبیاری و شستشو، سرعت بالا ، عدم تولید لجن در پروسه تصفیه و هزینه پایین نسبت به روش های متداول تصفیه فاضلاب می باشد. علاوه بر آن دستیابی به فناوری تولید نانوذرات کاتالیستی با اثرگذاری بسیار بالا برای اولین بار و ضدعفونی سازی آب خروجی با انجام پدیده سونولومینز از سایر خصوصیات این طرح می باشد.

شایان ذکر است این اختراع سال گذشته با حمایت شهرداری کلانشهر تبریز در مسابقات و نمایشگاه جهانی اختراعات 2011 سئول کره جنوبی حضور یافته و مدال طلای این دوره از مسابقات را از آن خود کرده بود.

اعضای این تیم تحقیقاتی را کامران رحمتی شادباد دانشجوی دکترای سازه های هیدرولیکی دانشگاه تبریز و مسعود راستگار فرج زاده فارغ التحصیل کارشناسی ارشد مهندسی شیمی پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران تشکیل می دهند.‎/س

برچسب ها: کسب ، لوح ، صنعت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.