باراک اوباما در تازه ترین اظهارات خود درباره ایران تاکید کرد از نظر وی مطمئنا راهی وجود دارد که ایران بتواند به طور صلح آمیز از برنامه هسته ای استفاده کند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران؛باراک اوباما رییس جمهور امریکا 10 روز پس از انتخاب خود به عنوان رییس جمهور امریکا روز پنج شنبه 25 آبان 1391 (15 نوامبر 1391) برای نخستین بار پس از انتخابات این کشور دیدگاه های خود را درباره ایران تشریح کرد.
 
متن کامل اظهارات اوباما درباره ایران در کنفرانس خبری که در کاخ سفید برگزار کرد، چنین است:
 
همانگونه که پیش از مبارزات انتخاباتی و در حین مبارزات انتخاباتی و اینک پس از انتخابات اعلام کرده ام، اجازه دستیابی به سلاح هسته ای را به ایران نخواهیم داد. هنوز روزنه ای از زمان برای حل این مشکل از طریق دیپلماتیک وجود دارد. شدیدترین تحریم های تاریخ را به ایران تحمیل کرده ایم. تحریم ها تاثیر بسیار تخریب کننده ای بر اقتصاد ایران گذاشته اند. مطمئنا راهی برای استفاده ایران از انرژی صلح آمیز هسته ای وجود دارد. این در حالی است که تهران باید همزمان به تعهدات بین المللی خود و تضمین این موضوع به جامعه بین المللی که در تلاش برای دستیابی به سلاح هسته ای نیست عمل نماید. در ماه های آینده تلاش خواهم کرد تا شاید زمینه احتمالی برای مذاکره ایران نه فقط با آمریکا بلکه با جامعه بین المللی در راستای حل احتمالی بحران موجود، فراهم شود. نمی توانم قول دهم که ایرانی ها از همان مسیر و یا دری که باید عبور کنند، عبور کنند. این گزینه نیز می تواند در نظر گرفته شود. نمی توانم درخصوص جزئیات گفت وگوها سخنی بگویم در صورتی که ایران بطور جدی تمایل به حل بحران داشته باشد ما نیز خواهان حل دیپلماتیک موضوع هستیم. بحث ها درباره مذاکرات مستقیم ایران و امریکا که قبل از انتخابات مطرح شد، اصلا صحت ندارد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار