دهه 90 با وجود كمبود توليدات فيلم هاي فاخر هنوز هم با تك جرقه هاي سينمايي شيرين مي شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران،با اينكه تنها دو سال از آغاز دهه 90 گذشته است و نمي‌توان تحليل كاملي از آثار دهه 90 داشت اما گذشت اين دو سال نشان مي‌دهد كه فيلم سازان آن طور كه بايد به دنبال فيلم هاي با محتوا نيستند و اين نوع عملكرد آن ها شايد به محدوديت در پرداخت سوژه ها و سليقه ها مسئولان برمي‌گردد.
در سال 90 شايد تعداد محدودي از فيلم ها جزء فيلم هايي بودند كه از نظر فيلم نامه و كارگرداني موفق بودند و به همين منظور از استقبال خوبي نيز برخوردار شدند كه تنها مي‌توان به 3 يا 4 مورد آن ها اشاره كرد اما در سال 91 كه نيمي از آن نيز گذشته است تنها فيلم خوابم مي‌آد از كارگرداني و فيلم نامه خوب بهره برد و با استقبال خوبي هم مواجه شد نكته قابل توجه در افت فيلم هاي دو سال اخير سينماي ايران، كاستي فيلم هاي با مضمون و با محتوا است كه باعث قهر مردم از سينما شده است.
سينماي ايران با وجود مديريت نامناسب و  عدم توجه فيلم سازان به توليد فيلم هاي فاخر روند مناسبي را طي نمي‌كند و با  ادامه‌ي چنين روندي خورشيد سينماي ايران غروب خواهد كرد و تنها به تك جرقه ها بسنده مي كند تا شايد با اين جرقه هاي كوتاه بتواند به بهبود سينما كمك كند، كه اين اتفاق نخواهد افتاد.
"ورود آقايان ممنوع" به كارگرداني رامبد جوان از همان ابتداي اكران قدرت اقتصادي خود را به رخ كشيد استفاده از يك تصميم حرفه اي و خلق موقعيت هاي كميك از دلايل موفقيت اين فيلم است كه به واسطه بازي خوب ويشكا آسايش توانست اولين جايزه سيمرغ را در يك فيلم كمدي كسب كند.




"جدايي نادر از سيمين" ساخته ديگر و موفق اصغر فرهادي فيلمي حساب شده با رعايت جزئي ترين مختصات در روايت بهره  برده است و با انتقاد از معضل دروغگويي و آسيب ها و تبعات منفي آن براي زندگي جامعه موثر بوده است و به همين منظور توانست مجسمه اسكار را دريافت كند.


فيلم "اينجا بدون من" بهرام توكلي اقتباسي هوشمندانه است كه با بيان مرز درست ميان واقعيت و رويا از آثار به نمايش درآمده در سال 90 به شمار مي‌آيد. اگرچه شخصيت هاي داستان تلخ است اما با يك پايان رويايي پيام خوشبختي را منعكس مي كند.



همچنين فيلم "يه حبه قند" ساخته رضا ميركريمي نيز از توليدات سال 90 است كه زندگي يك خانواده ايراني و سنت هاي آن ها را روايت مي‌كند در بستري كه دختري جوان در اين خانواده تصميم به ازدواج دارد و ذوق و علاقه خانواده اي كه در به ثمر رساندن اين ازدواج نشان مي‌دهد، يه حبه قند از شايسته ترين فيلم هايي است كه گذشته و خانواده ي ايراني را يادآوري مي‌كند و چه حيف كه نتوانست به دلايلي فرصت حضور در اسكار را پيدا كند.



"خوابم مي‌آد" تنها فيلمي بود كه در سال 91 توانست نظر منتقدان و مردم را جلب كند و يكي از دلايل آن نگاه متفاوت رضا عطاران به مقوله فقر و بي پولي است.




"خوابم مي آد" در عين حال كه موضوع تلخي دارد اما كارگردان تصاوير كمدي را براي پنهان كردن اين تلخي ها استفاده كرده است به عنوان يك  اثر كمدي مي‌توان به لحاظ ساختار جديد و انتخاب موضوع متناسب با شرايط حاضر جامعه موفق دانست./ي2
برچسب ها: سینما ، یه حبه قند ، فیلم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار