رییس جهادکشاورزی استان فارس با بیان این‌که سالانه 14 هزارتن آبزی در فارس مصرف می‌شود، گفت: در ابتدای برنامه چهارم توسعه مصرف سرانه ماهی در فارس 5.3 کیلوگرم بود و اکنون به 8.3 کیلوگرم افزایش یافت.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز فارس مهرزاد خرد در کارگاه آموزشی تولید محصولات با ارزش افزوده از ماهیان تن که با همکاری فائو در فارس برگزار شد، افزود: استان فارس و شهر شیراز از دوران گذشته مرکز تبادل آبزیان جنوب کشور بوده است و مراکز عمده فروشی آبزیان در فارس علاوه بر تأمین آبزیان استان بخش قابل توجهی را نیز به سایر استان‌ها ارسال می‌کنند.

وی احداث مزارع مکانیزه مداربسته سردابی، احداث کارخانه تولید خوراک آبزیان به روش اکسترودر، احداث مراکز عمل‌آوری و بسته‌بندی آبزیان را از پتانسیل‌های آبزی‌پروری برشمرد و افزود: با ایجاد تأسیسات زیربنایی برای 4 مجتمع پرورش ماهی سردابی و بهره‌برداری از یک مجتمع پرورش ماهی خاویاری می‌توان 2000 تن به تولید ماهی سردابی و 50 تن به تولید ماهی استان اضافه کرد.

خرد احداث 25 مرکز تکثیر ماهی زینتی با توان تولید 5 میلیون قطعه را از دیگر موفقیت‌های بدست آمده در صنعت آبزی‌پروری طی چند سال اخیر دانست و گفت: استان فارس از استان‌های پیش‌رو در توسعه‌ی مکانیزاسیون مزارع پرورش ماهی است که تولید در واحد سطح در این مزارع از 10 کیلوگرم در مترمربع به 25 کیلوگرم رسیده است.

مدیر شیلات فارس نیز در این کارگاه آموزشی نیز با اشاره به افزایش سه کیلوگرمی سرانه مصرف ماهی در این استان، گفت: می‌کوشیم تا پایان برنامه پنجم توسعه این میزان را به دست‌کم 10 کیلوگرم برسانیم.

محمد‌رضا سعادت با بیان این‌که سالانه 38 هزارتن ماهی در فارس مصرف می‌شود، خاطرنشان کرد: سالانه 250 تن ماهی از فارس به خارج از کشور به ویژه کشور کویت صادر می‌شود.

سعادت ادامه داد: اکنون 35 مرکز عرضه‌ی بهداشتی ماهی در بازارچه‌های شهرداری، محصولات آبزی را عرضه می‌کند و علاوه بر آن یک بازارچه‌ی خرده‌فروشی ماهی در فسا نیز احداث و یک بازارچه دیگر نیز در کازرون در حال ساخت است.

وی هدف از برگزاری این کارگاه را ارتقای سطح علمی و دانش فنی مدیران مراکز عمل‌آوری ماهی، دستیابی به دانش روز، تبادل اطلاعات داخل و خارج کشور و نیز دسترسی راحت به محصولات عمل‌آوری و بسته‌بندی شده و افزایش مصرف سرانه آن عنوان کرد.

نماینده فائو در ایران نیز گفت: ماهی تن، ماهی منحصر به فردی است که فرآوری آن، به روش‌ها و تکنیک‌های ویژه‌ای نیاز دارد.

مونا افزود: امیدوار هستیم با همکاری سازنده میان سازمان‌های فائو و شیلات ایران نه‌تنها نیازها در بخش شیلات ایران را مرتفع کنیم بلکه دانش و تخصص ایجاد شده و گسترش یافته در ایران را به سایر کشورها انتقال داده و با دانش آنان مبادله کنیم.

این کارگاه آموزشی با حضور مدیران مراکز عمل‌آوری آبزیان سراسر کشور در شیراز برگزار شد./س 


برچسب ها: صادرات ، ماهی ، فارس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.