پرچم سياه عزاي سالار شهيدان حضرت اباعبدالله الحسين(ع) بر فراز گنبد منور حرم مطهر حضرت رضا(ع) به اهتزاز درآمد.



به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران خراسان رضوي، همزمان با آخرين روز ماه ذي‌الحجه در مراسمي با شكوه در صحن آزادي با حضور خادمان بارگاه منور رضوي، آئين تعويض پرچم گنبد و پوشش ضريح مطهر حرم ملكوتي حضرت ثامن‌الحجج(ع) برگزار شد.

اين مراسم در ميان حزن و اندوه زائران و مجاوران حرم مطهر رضوي با قرائت زيارت امين‌الله و مرثيه‌سرايي ذاكر اهل بيت(ع)حاج رضا انصاريان آغاز شد.

در ادامه پوشش ضريح مطهر با آدابي ويژه تعويض شد و سپس خادمان سادات حرم مطهر رضوي براي تعويض پرچم سياه عزاي حسيني به سمت گنبد منور رضوي روانه شدند.

رئيس اداره انتظامات حرم مطهر رضوي در حاشيه اين مراسم معنوي در گفتگو با خبرنگار ما گفت: اين مراسم در طول سال به صورت رسمي در ميلاد حضرت رضا(ع) و آغاز ماه محرم الحرام برگزار مي‌شود.

محمد توكلي تصريح كرد: پرچم سياه عزاي حسيني مزين به آيه شريفه «نصر من الله و فتح قريب»، توسط تعدادی از خادمان طی تشريفات و آيينی خاص همراه با ذكر و مدح ائمه معصومين(ع) و قرائت صلوات خاصه به بالای گنبد منور انتقال يافت.

وي در ادامه با بيان اینکه پوشش ضریح مطهر و پرچم گنبد بارگاه ملکوتی ثامن‌الحجج(ع) در اعیاد و شهادت‌ها تعویض می‌شود، اظهار داشت: در ايام شهادت رنگ پرچم و پوشش ضريح مشکی و در اعیاد و میلاد ائمه هدي(ع) پوشش و پرچم به رنگ سبز است.

توكلي در پايان قدمت و پيشينه برگزاري مراسم تعويض پرچم را مربوط به دوران صفوي دانست و افزود: البته اين آئين در طول تاريخ، داراي فراز و نشيب‌هاي مختلفي بوده است، ولي شكل فعلي اجراي آن، از ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي آغاز شده است./س


برچسب ها: پرچم ، عزای ، حسینی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.