پانزده ژنوتیپ برتر گردوی سازگار با شرایط آب و هوایی استان چهارمحال و بختیاری، در فهرست ارقام برتر گردوی مؤسسه اصلاح بذر و نهال کشور ثبت شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شهرکرد :

رئیس مرکز تحقیقات سازمان جهادکشاورزی استان چهارمحال و بختیاری گفت: این ‍ژنوتیپ های برتر، پس از سه سال، در طرح ملی بررسی ارقام برتر خشکبار، با موفقیت شناسایی و هم اکنون در فهرست ارقام برتر گردوی مؤسسه اصلاح بذر و نهال کشور ثبت شدند.
‌روانبخش رئیسیان افزود: ‌در این طرح سه ساله، 60 ژنوتیپ مختلف از لحاظ ابتلاء به بیماری های گوناگون و سازگاری با شرایط آب و هوایی استان چهارمحال و بختیاری، مورد بررسی قرار گرفت که از این تعداد، 15 ژنوتیپ برتر شناسایی و انتخاب شد.
وی به اجرای طرح پایلوت عمل پیوندک ارقام برتر گردو بر روی درختان، به منظور اصلاح آنها خبر داد و افزود: این طرح بر روی درختان 20 تا 30 ساله انجام شد.
پارسال 11 هزار و 77 تن گردو از باغ های استان چهارمحال و بختیاری برداشت شد که از این میزان، 2 هزار تن در داخل استان مصرف و بقیه، به استان های دیگر صادر شد.

انواع محلی، سوزنی، پوست کاغذی، گلابی، تخم‌ مرغی، ‌خوشه‌ای و تویسرکان، از جمله ارقام گردو در استان چهارمحال و بختیاری است. /س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.