مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان‌‌شرقی با اشاره به رشد آمار آثار ثبتی استان در دولت نهم و دهم، تعداد آثار ثبتی استان تا سال 84 را 520 اثر عنوان کرد که این تعداد اکنون به بیش از هزار و 800 اثر رسیده است.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز،به نقل روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی، تراب محمدی افزود : آیین‌های بومی و مذهبی همچون جشن‌ها و عزاداری‌ها در روند ثبت جهانی بسیار موثر هستند و بازار تبریز با داشتن نمونه‌های فراوانی از این برنامه‌ها با دست پر در فهرست آثار جهانی به ثبت رسید.

وی خاطرنشان کرد: در جریان ثبت جهانی بازار تنها معماری منحصر به فرد و کالبد این بنا ثبت نشد، بلکه ارزش‌های جاری در بازار تاریخی تبریز نیز به ثبت رسید.

محمدی بازار تاریخی تبریز را از دیرباز محل حیات عزاداران حسینی عنوان کرد و گفت: این عزاداری‌ها از دوران صفویه رایج بوده و در دوره قاجاریه با ساخت تیمچه مظفریه به اوج خود می‌رسد و تا به امروز نیز با رونق به کار خود ادامه می‌دهد.

وی همچنین ثبت عزاداری‌ها و سوگواری‌های محرم در بازار تبریز را برای پژوهشگران و اندیشمندانی که قصد مطالعه متمرکز بر روی این آیین‌ها دارند، بسیار موثر خواند.

رئیس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی استان با اشاره به توجه ویژه‌ای که در دولت‌های نهم و دهم نسبت به ارزش‌های دینی و مذهبی صورت گرفته است، تصریح کرد: ثبت ملی تبریز به عنوان نخستین پایتخت تشیع جهان اسلام با حضور احمدی‌نژاد و ثبت ملی مکان رویداد قیام 29 بهمن مردم تبریز در زمان دولت وی نشان از این نگرش دارد.

محمدی یادآور شد: آذربایجان‌شرقی 150 مسجد و امامزاده تاریخی دارد که همه آنها یا مرمت شده و یا در دست بازسازی قرار دارند.

وی با اشاره به رشد آمار آثار ثبتی آذربایجان شرقی در دولت نهم و دهم، تعداد آثار ثبتی استان تا سال 84 را 520 اثر عنوان کرد که این تعداد اکنون به بیش از یک‌هزار و 800‌ اثر رسیده است.

محمدی همچنین با اشاره به برکات ثبت ملی عزاداری‌های محرم در دل بازار تاریخی و جهانی شده تبریز در زنده نگه داشتن آداب مذهبی این منطقه، از 23 پروژه مرمتی فعال در مجموعه بازار بزرگ تبریز خبر داد.

پرونده آیین عزاداری تاسوعا و عاشورای حسینی در بازار جهانی تبریز، در پنجمین همایش ملی شورای سیاست‌گذاری ثبت میراث فرهنگی در فهرست میراث ناملموس آثار ملی به ثبت رسیده است./س

برچسب ها: اثر ، ثبتی ، اذربایجانشرقی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.