معاونت آموزش و تحقیقات قوه قضاییه از جذب 800 نفر در آزمون قضات امسال و فعالیت 7500 قاضی در دستگاه قضایی کشور خبر داد.

 به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، حجت‌الاسلام علیرضا امینی معاونت آموزش و تحقیقات قوه قضاییه صبح امروز پنج‌شنبه در نشست خبری واقع در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران با اشاره به برگزاری آزمون قضات گفت:‌ این آزمون همزمان در 11 استان کشور برگزار می‌شود که بنا بر گزارش سازمان سنجش آموزش کشور 36 هزار و 214 نفر داوطلب در این آزمون شرکت داشته که 21 هزار و 410 نفر از این افراد را آقایان و 14 هزار و 804 نفر را بانوان تشکیل می‌دهند.

وی در ادامه با  اشاره به استان های برگزار کننده آزمون قضاوت افزود: این استان‌ها شامل تهران، قم، خراسان رضوی، اصفهان، فارس، آذربایجان غربی و شرقی، مازندران، خوزستان،‌کرمان و کرمانشاه هستند.

معاونت آموزش و تحقیقات قوه قضاییه با بیان اینکه 800 نفر در این آزمون جذب قوه قضاییه خواهند شد، تصریح کرد: شرکت‌کنندگان اگر  حد نصاب لازم را در این آزمون کسب کنند میزان اعلامی می‌تواند تا چند برابر افزایش داشته باشد.

حجت‌الاسلام امینی با تشریح چگونگی جذب داوطلبین عنوان کرد: در صورت کسب امتیاز لازم از سوی داوطلبین در آزمون کتبی از آنها برای مصاحبه شفاهی دعوت شده و پس از گذراندن این مرحله آنها به گزینش دستگاه قضایی معرفی شده که پس از تایید این مجموعه آنها به دوره‌های کارآموزی 2ساله معرفی خواهند شد.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی که چه تعداد قاضی در دستگاه قضایی مشغول به فعالیت‌ هستند اظهار داشت: تعداد قضات در این دستگاه 7 هزار و 500 نفر بوده که برخی با ابلاغ قضایی و افرادی نیز از طریق بخش های دیگر وارد دستگاه قضایی شدند.

وی با اشاره به اینکه در برنامه پنجم توسعه جذب 800 نفر قاضی در دستگاه قضاییه پیش‌بینی شده است بیان داشت:‌ با توجه به سختی فرایند متاسفانه در این مدت هنوز موفق نشده‌ایم که هر ساله تعداد 800 نفر را جذب دستگاه قضایی کشور کنیم که امید است امسال بتوانیم به این هدف دست یابیم چرا که استقبال داوطلبان نسبت به سالهای قبل افزایش داشته است.

حجت‌الاسلام امینی با بیان اینکه نسبت جذب بانوان در دستگاه قضایی گسترده نیست عنوان کرد: پست‌هایی را که خانم‌ها در آنها می‌توانند جذب شوند محاکم خانواده، مشاوران قضایی و دادیاری بوده که البته این مجموعه خود بخش‌های گسترده‌ای را شامل می‌شود.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چه تعداد قاضی از این داوطلبین جذب شورای حل اختلاف می‌شوند افزود: تعداد نیاز این شورا برای جذب قاضی خارج از این 800 نفر نخواهد بود لذا سیاست دستگاه قضا این است که شورای حل اختلاف قاضی مختص به خود را داشته و مسئولین این شورا از ریاست محترم قوه قضاییه درخواست کرده‌اند 500 نفر قاضی را به این سیستم تزریق کنند.

معاونت آموزش و تحقیقات قوه قضاییه با اشاره به شرایط سنی آزمون داوطلبین قضاوت گفت:‌شرط سنی حداکثر 36 سال بوده که نسبت به سال گذشته کمتر شده لذا در جذب قضات در قوه قضاییه منع قانونی وجود ندارد.

حجت‌الاسلام امینی با بیان اینکه در دستگاه قضا جذب اختصاصی هم وجود دارد اظهار داشت: علاوه بر جذب عمومی در دستگاه قضایی کشور، جذب اختصاصی هم در نظر گرفته شده که حدود 4 هزار نفر امسال ثبت نامی داشته‌ایم که جدای از این 36 هزار داوطلب می‌باشند.

وی با اشاره به تعداد قبول شدگان سال گذشته در آزمون قضات گفت: از مجموع 15 هزار نفری که در آزمون سال گذشته شرکت داشته‌اند در مجموع 1500 نفر قبولی در آزمون کتبی داشته‌ایم که نهایتا 900 نفر وارد گزینش دستگاه قضایی شدند.

معاونت آموزش و تحقیقات قوه قضاییه  با اشاره به میزان تحصیلات داوطلبین شرکت‌کننده در آزمون قضاوت خاطرنشان کرد: در آزمون امسال داوطلبینی که تحصیلات دانشگاهی داشته 90 درصد دارای مدرک کارشناسی، 7 درصد کارشناسی ارشد و مابقی دکتری داشته‌اند و شرکت‌کنندگانی که دارای تحصیلات حوزوی هستند نیز 82 درصد سطح2(مدرک کارشناسی)، 4/9 درصد سطح 3 و مابقی نیز دارای سطح 4 هستند.

انتهای پیام/

پ2

 

برچسب ها: امینی ، قضات ، سطح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.