امروزه استفاده از لپ‌تاپ، نياز روزانه بسياري از افراد شده است و حتي جوانان و نوجوانان هم از آن به عنوان سرگرمي استفاده و ساعت‌ها وقت خود را با اين دستگاه سپري مي‌کنند باشيد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک ، تماس طولاني‌مدت با يک منبع گرماي مادون قرمز باعث ايجاد حالت شبکه‌اي و قرمز رنگ در پوست مي‌شود که همراه با يک نماي خاص تار عنکبوتي روي پوست است (شکل 1) ايجاد اين حالت در پوست احتمال خطر بدخيمي را نيز به همراه دارد.اين نشانگان اولين بار در انگلستان در کارگران کوره‌هاي ذغال‌سنگ و بعد از آن در آمريکاي جنوبي، به دليل شیوه زندگي مردم آن که هميشه در کنار شومينه مي‌نشينند، ديده شد و سپس با پيشرفت شهرنشيني، بروز اين مشکل در افرادي که لپ‌تاپ را روي پاي خود مي‌گذاشتند، توسعه پيدا کرد.
علت بروز اين مشکل، تماس طولاني‌مدت با يک منبع حرارتي است که منجر  به تغييرات پوستي با حرارتي که در حد زير آستانه سوختگي قرار دارد مي‌شود. تماس مداوم با دماي زير 45 درجه سانتي‌گراد منجر به قرمزي شبکه مانندي در پوست خواهد شد که در بيشتر مواقع به صورت تيرگي ادامه پيدا مي‌کند. ضايعات معمولا غيرقرينه و با احساس سوزش همراه هستند.نشانه‌هاي اين بيماري ابتدا در ران پاي يک پسربچه 12 ساله که روزانه چند ساعت با لپ‌تاپ بازي مي‌کرد مشاهده شد و همان نوعي قرمزي در ران پاي او به وجود آمد. اين نوع قرمزي پوست در اثر تماس با گرما يا يک منبع نور مادون‌قرمز يا بطري آب داغ ايجاد مي‌شود. در گذشته اين نوع قرمزي پوست در کارگران معدن ذغال‌سنگ يا نانواها مشاهده مي‌شد و اخيرا محققان متوجه مواردي از اين نوع ضايعه قرمزرنگ پوستي در کاربران لپ‌تاپ شده‌اند. البته موارد آن نادر است.ين بيماران دچار تغيير رنگ غيرقرينه پوست روي ران‌ها شده بودند. در مورد پسربچه 12 ساله اين قرمزي براي ماه‌ها باقي ماند و بيشترين ميزان گرما را روي پاي چپ، جايي که بيشترين تماس با لپ‌تاپ را داشته، عنوان کرده است. بيشترين ميزان گرما از طريق باتري و فن تهويه ايجاد مي‌شود. در موارد نادر قرمزي مزمن منجر به بروز نوعي سرطان بدخيم پوست شود.محققان معتقدند اگرچه مشکلات پوستي گزارش شده در مورد کار با لپ‌تاپ نادر هستند، ولي استفاده وسيع از لپ‌تاپ، تشخيص ضايعات بيشتري را در آينده هشدار مي‌دهد.

همان‌طور که اشاره کردم اولين نشانه‌هاي اين بيماري در کودک 12ساله‌اي ديده شد که با لپ‌تاپ کار مي‌کرد، پس بايد در مورد کودکان و عادت‌هايي که پيدا مي‌کنند دقت بيشتري کنيد. پوست حساس کودکان در معرض آسيب است و بايد مراقب باشيد. گذشته از موضوع لپ‌تاپ که امروزه نوجوان‌ها را چنان براي ساعت‌ها به خود مشغول مي‌کند که متوجه گرماي آن روي پوستشان نيستند و حتي گاهي به دليل بي‌حرکت ماندن‌هاي طولاني، دچار کمردرد هم مي‌شوند مي‌خواهم فرصت را مغتنم بشمارم و هشدار ديگري هم به والدين بدهم که باز هم در مورد مراقبت‌هاي پوستي کودکان است، منظورم استفاده نوجوان‌ها از لوازم آرايشي به ويژه برنزه‌کننده‌هاست. تمايل دخترخانم‌هاي 14و15 ساله به برنزه‌کردن پوست، آنها را در معرض سرطان پوست قرار مي‌دهد و اين مساله برعهده والدين است که روش‌هاي حفاظت از اشعه آفتاب را به بچه‌ها بياموزند و آنها را از کارهايي که به سلامتشان ضرر مي‌زند منع کنند. والدين بايد قوانيني که با سلامت بچه?ها مرتبط است را جدي بگيرند. بهتر است براي کار با لپ?تاپ به‌خصوص در مورد کودکان که پوست حساس‌تري دارند، بيشتر مراقب بود و تا حد ممکن از پدهاي ويژه حرارتي مخصوص لپ‌تاپ استفاده کرد تا آنها لپ‌تاپ را مستقيم روي پوست خود قرار ندهند./س

برچسب ها: لپ تاپ ، پوست ، حساسیت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.