معاون ميراث فرهنگي خراسان شمالي از تهیه نقشه باستان شناسي استان بر پايه جديدترين روش هاي اطلاعات مکاني خبرداد.

 

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران بجنورد، علی وحدتی گفت: طرح تهيه نقشه باستان شناسي استان از محل اعتبارات سفر رياست جمهوري و با تلاش هاي اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري آغاز شده است.

معاون ميراث فرهنگي افزود: پس از تهيه و تکميل بررسي هاي باستان شناسايي، تمامي اطلاعات در سيستم اطلاعات مکاني (GIS) بارگذاري و پردازش شده و اطلس باستان شناسي استان با رويکردي مطالعاتي، مديريتي و گردشگري تهيه شده است.

وی ضمن بيان مشکلات وعدم وجود اطلاعات کافي از وضعيت پراکندگي اماکن تاريخي و آثار باستان شناسي استان اظهارداشت: از ابتداي سال 89 هفت هيات باستان شناسي در شهرستان هاي مختلف استان عمليات بررسي و شناسايي و مستندنگاري کليه آثار تاريخي منطقه را آغاز کرده که در پايان اين بررسي ها بيش از هزارو300 اثر تاريخي شامل: بافت تاريخي روستايي و شهري، قلعه هاي نظامي، غارهاي پيش از تاريخي،راه هاي باستاني، کاروانسراها، بقاع متبرکه و مساجد تاريخي، پل هاي تاريخي، سازهاي آبي تاريخي، گورستان هاي باستاني و کليه آثاري که به نحوي مربوط به انسان هاي گذشته اين منطقه بود، شناسايي و مستندنگاري گرديد.

معاون ميراث فرهنگي يکي از مهمترين کاربري هاي اين سيستم را امکان دسترسي به وضعيت و موقعيت پراکندگي آثار تاريخي و گردشگري استان جهت برنامه ريزي هاي عمراني و مديريتي دانست وافزود: رشد و توسعه عمراني در کنار حفظ و معرفي هويت و داراييهاي فرهنگي استان از اهداف مهم ايجاد اين پايگاه داده مکاني بود.

قديمي ترين آثار تاريخي استان مربوط به اجتماعات نخستين انسانها در قالب روستانشيني اوليه(8هزار سال قبل) است که نمونه اين آثار تپه قلعه خان سملقان و تپه پهلوان جاجرم بود و آثار متاخر استان هم حمام ها و آسياب ها و خانه هاي قديمي مربوط به دوران پهلوي اول بود. در اين سامانه اطلاعاتي، امکان انجام مطالعات علمي مختلف در زمينه علوم مرتبط با ميراث فرهنگي و جغرافيا وجود دارد./س

برچسب ها: تهیه ، نقشه ، باستان شناسی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.