موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلام، ضمن گرامیداشت هفته کتاب، تعدادی از کتب منتخب خود که در سال 91 منتشر شده است را به علاقه مندان معرفی کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، در بسته دوم معرفی کتب هفته کتاب سال 91، دو کتاب «مأموریت به تهران» و « سلطه همه جانبه » انتخاب گردید.   هر دو عنوان، از سری کتاب های ترجمه توسط موسسه فرهنگی،هنری و انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی در سال 91 منتشر شده است.
 
مأموریت به تهران، شرح مأموریت سیاسی-اطلاعاتی رابرت هایزر است که از طرف جیمی کارتر به ایران آمده بود. این کتاب به قلم خود هایزر به تفصیل حوادث و مسائل مربوط به ایران و حکومت در شرف فروپاشی محمدرضا شاه را شرح داده است. کتاب « مأموریت به تهران » توسط آقای نعمت الله عاملی ترجمه شده است.
 
« سلطه همه جانبه » با عنوان دموكراسی خودكامه در نظم نوین جهانی، نوشته ویلیام انجدال با ترجمه خانم معصومه تقی زاده جدیدترین عنوان منتشره از سری کتابهای ترجمه موسسه می باشد که برای معرفی در هفته کتاب انتخاب شده است. در این اثر مسائل و اقدامات نظام سلطه به خصوص ایالات متحده آمریکا در حوزه سیاستهای خارجی این کشور بررسی شده است.    
 
مأموریت به تهران
 
معرفی کتاب:
 
روابط ایران و آمریكا پس از پیروزی انقلاب اسلامی، همواره از مناقشه‌بر‌انگیزترین مسائل در حوزه‌ی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بوده است. واقع‌شدن در چهار راه شرق و غرب، همجواری با اتحاد جماهیر شوروی، وجود منابع سرشار نفت و بهره‌مندی از یك موقعیت مهم و استراتژیك در منطقه، باعث شده‌بود ایران همواره مورد توجه ایالات متحده باشد؛ به‌علاوه اینكه ایران یكی از بزرگ‌ترین بازارهای آمریكا در منطقه به‌شمار می‌رفت. به‌طوری‌كه طبق گزارش‌ها 25 درصد بودجه‌ی كشور صرف‌ خرید تسلیحات پیشرفته از آمریكا می‌شد. در كنار همه‌ی اینها، ایران «جزیره‌ی ثبات»، ژاندارم و حافظ منافع غرب و آمریكا و سدّ آهنینی در برابر نفوذ كمونیسم محسوب می‌گردید. تمام این عوامل باعث شده‌بود ایران و رژیم وابسته‌ی پهلوی اهمیت فوق‌العاده‌ای برای آمریكا داشته‌باشند، لذا ازدست‌دادن چنین پایگاه مهمی در منطقه‌ی خلیج فارس برای آمریكا بسیار خطرناك بود. بنابراین زمانی كه مبارزات انقلابی مردم ایران به اوج خود ‌رسید و رژیم در آستانه‌ی سقوط قرار داشت، دولت آمریكا تمام تلاش خود را به‌كارگرفت تا از سقوط شاه و پیروزی انقلاب جلوگیری كند. كارتر با وجود ادعای دفاع از حقوق بشر،‌ از هیچ‌گونه حمایت مادی و معنوی برای حفظ رژیم و مقابله با مبارزات آزادی‌خواهانه و استقلال‌طلبانه‌ی مردم ایران فروگذار نكرد، اما علی‌رغم همه‌ی این حمایت‌ها، انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام‌خمینی و در میان ناباوری قدرت‌های بزرگ و تحلیل‌گران سیاسی به پیروزی رسید و غرب را با چالشی جدید به‌نام «جمهوری اسلامی» مواجه كرد؛ پدیده‌ای كه پس از گذشت چند دهه همچنان به كابوسی برای غرب تبدیل شده‌است.
 
سلطه همه‌جانبه
 
(دموكراسی خودكامه در نظم نوین جهانی)
 
تألیف: ویلیام انجدال
 
معرفی کتاب:
 
دوران جنگ سرد عرصه ی رویارویی دو قدرت بزرگ جهانی ایالات متحده آمریكا و اتحاد جماهیر شوروی بود. آمریكا در طول این دوره خود را پرچمدار دنیای آزاد و مدافع دموكراسی و آزادی در برابر كمونیسم جهانی می‌دانست. در واقع خطوط كلی سیاست خارجی ایالات متحده در طول نیم‌قرن در همین راستا ترسیم شده بود. به عبارت دیگر تهدیدی به نام كمونیسم جهانی كه شوروی نماد آن بود، مهم‌ترین مؤلفه و عنصر قوام‌بخش سیاست خارجی كلان آمریكا به‌شمار می‌آمد.  
فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و پایان جنگ سرد نقطه ی عطفی در عرصه ی روابط بین‌الملل بود. آمریكا با از بین رفتن دشمن و رقیب همیشگی‌اش دچار خلأ هویتی در سیاست خارجی خود شد. در واقع با رفع شدن تهدید كمونیسم، ایالات متحده‌ی آمریكا در تعریف سیاست خارجیِ مألوفِ خود با یك بحران جدی مواجه شده بود. دیگر تهدیدی به نام شوروی وجود نداشت تا بهانه‌ای برای مسابقه ی تسلیحاتی جنون‌آمیز آمریكا و دست‌اندازی‌های مدام آن به سایر كشورها باشد. یك دهه سیاست خارجی ایالات متحده در هاله‌ای از ابهام و خلأ سپری شد، اما حادثه ی تروریستی 11 سپتامبر آغاز عصر جدیدی در سیاست خارجی این كشور بود. این حادثه كه پس از گذشت یك دهه هنوز ابعاد آن مشخص نشده و ‌پرسش های بسیاری درباره‌ی آن مطرح است، كلید حل معضلات ایالات متحده بود. پس از این حادثه، آمریكا با ادعای مبارزه ی جهانی علیه تروریسم بار دیگر دست به اقدامات نظامی گسترده و خارج از قواعد بین‌المللی زد كه خسارات سنگین و جبران‌ناپذیری را به‌ بار آورد. 

نویسنده در این كتاب نشان می‌دهد كه ایالات متحده هدفی جز تحكیم سلطه همه‌جانبه در عرصه‌های مختلف سیاسی، نظامی و اقتصادی ندارد و تمام شعارهای این كشور همچون مبارزه با كمونیسم و تروریسم، گسترش آزادی و دموكراسی در سایر كشورها و ادعای دفاع از حقوق بشر، همگی در این راستا قابل ارزیابی است. ضمن اینكه در همین زمینه، آمریكا از هر ابزاری برای براندازی دولت‌های مخالف خود بهره می‌برد.

انتهاي پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار