نماینده ولی فقیه در بسیج مستضعفین گفت: موفقیت‌های بشار اسد در شکل‌گیری بسیج مردمی و به کارگیری الگوی بسیج در سوریه طی چند ماه اخیر از عوامل اصلی موفقیت مردم این کشور محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار دفاعی - امنیتی باشگاه خبرنگاران، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا تویسرکانی در نهمین همایش اصحاب رسانه و بسیج، صاحبان و اصحاب رسانه را رسولان الهی نامید و اظهار داشت: هر کس که تریبون،‌ قلم یا امکاناتی دارد که با افکار مردم در ارتباط است، می‌تواند دو نقش را ایفا کند،؛ اگر نقش مثبت را ایفا کند رسول الهی شمرده شده و اگر نقش منفی ایفا کند، پیامبر شیطان می‌شود.

وی اصحاب رسانه را حاملان پیام خدا برای انتقال به مردم دانست و تصریح کرد: مهمترین کار ما ابلاغ پیام خدا به صورتی است که در جان‌ها نفوذ کند. یک مبلغ نه تنها در نگرش افراد تاثیر دارد، بلکه در گرایش آنها نیز موثر است.

نماینده ولی فقیه در سازمان بسیج مستضعفین افزود: آنچه که انسان را به این طرف و آن طرف می‌کشد امیال او است، این امیال است که باعث می‌شود انسان گناه کند یا ایثار؛ بنابر همین طبیعت بشر، تمامی انبیاء ابتدا به سراغ دلها می‌رفتند.

تویسرکانی دروغ را مانع اصلی به دل نشستن اخبار در اذهان مخاطبین برشمرد و گفت: صداقت در گفتار، زمینه هدایت و پیشرفت را فراهم می‌آورد و عدم آن تمامی آثار اعتماد را از بین می‌برد.

وي دومین لازمه بلاغ مبین را قول شدید یا محکم حرف زدن دانست و افزود: می‌گویند "شنیده‌ایم"، "احتمالا"،‌ "ممکن است"،‌ واژه‌هایی هستند که اطمینان را از ذهن مخاطب می‌کاهند؛ برای مثال رفتار برخی اصحاب رسانه برای جلب توجه و بالا بردن آمار در انتخابات ریاست جمهوری با تهمت زدن و آبرو ریختن و عدم توجه به آثار اخبار خود نمونه‌ بارزی از ایجاد بی‌اعتمادی است، اما مسلمانان نباید اینگونه رفتار کنند.

نماینده ولی فقیه در سازمان بسیج مستضعفین با  اشاره به خاطره‌ای از مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه در یکی از دیدارهایشان فرموده بودند؛ "راضی نیستم برای  دفاع از من از سخنان بی‌پایه استفاده کنید و حتی راضی نیستم برای دفاع از حق از باطل کمک بگیرید"، اظهار داشت:‌ يکي از ویژگی‌ها از دیدگاه قرآن برای بلاغ مبین شجاعت است؛ که این مسئله در بازی علی نصیریان در فیلم «شکارچی شنبه» مشهود شد که او را از گرین‌کارت آمریکا و دعوت به سفرهاي خارجی محروم کرد. این نقش به چندین بازیگر پیشنهاد شده بود، اما فقط علی نصیریان بود که شجاعت پذیرش آنرا داشت.

وی افزود: در دوران فتنه نیز برخی از هنرمندان و اصحاب رسانه حتی از عنوان کردن واژه "فتنه" هراس داشتند.

نماینده ولی فقیه در سازمان بسیج مستضعفین لازمه دیگر شرط بلاغ مبین را عدم تبلیغ برای خود دانست و تصریح کرد: اگر به جای اینکه به وظیفه رسانه‌ای خود عمل کنیم بیاییم و خودمان را نشان بدهیم،‌ نوعی خودفروشی محسوب می‌شود؛ هدایت جامعه به سوی حق باید ملاک یک رسانه باشد، نه مطرح کردن خود یا احزاب مورد نظر.

تویسرکانی تلاش برای شناساندن حقیقت جامعه را از وظایف اصلی رسانه‌ها ارزیابی کرد و یادآور شد: شناخت بسیج بسیار مهم است زیرا تا زمانی که موضوعی شناخته نشود قابل دفاع نیست؛ به واقع بسیج با هیچ یک از نهادهای کشور قابل مقایسه نیست.

وی ادامه داد:‌ بسیجیان سه دسته هستند؛‌ بسیجیان سازمان یافته‌ای که عمدتا کارکرد نظامی دارند، بسیجیان سازمان یافته با استقلال نسبی که عمدتا در حوزه غیرنظامی و جنگ نرم مشغولند و بسیجیان غیرنظامی؛ اما نباید بسیج را در قشر خاصی در نظر گرفت، چه نظامی و چه غیرنظامی، چون بسیجی در تمامی اقشار،‌ حوزه‌ها و عرصه‌ها حضور دارد.

نماینده ولی فقیه در سازمان بسیج مستضعفین به 150 حلقه صالحین سازمان یافته در کشور اشاره و تصریح کرد: هیچ حلقه سازمان‌یافته‌ای مانند صالحین در هیچ نهاد و ارگانی در کشور وجود ندارد و این موفقیت بزرگ، منحصر به بسیج است که علمای بزرگ و تراز اول کشور هم در این رابطه برای مسائل تربیتی، اخلاقی، علمی و ... تولید نظریه می‌کنند.

تویسرکانی با اشاره به اینکه بسیج طول و عرض بسیار گسترده‌ای دارد، یادآور شد: موفقیت‌های بشار اسد در شکل‌گیری بسیج مردمی و به کارگیری الگوی بسیج در سوریه طی چند ماه اخیر از عوامل اصلی موفقیت مردم این کشور محسوب می‌شود، همچنین موفقیت‌های حزب‌الله به دلیل این است که الگو گرفته از بسیج است و در هر کجا که الگوی بسیج به کار آید آن کار موفق است.

وی با اشاره به حضور گره‌گشای بسیج در تمامی عرصه‌ها اظهار داشت: برای مثال بسیج در حوزه اقتصادی وارد شد و در مبارزه با احتکار به دستاوردهای ارزشمندی دست یافت، اما اقدامات آن به مردم انعکاس صحیحی نیافت، چون هیچ نهادی در کشور به اندازه بسیج دشمن ندارد و دشمنی غرب با بسیج بسیار پیچیده و گسترده است.

نماینده ولی فقیه در سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به حادثه تلخ سانحه تصادف کاروان راهیان نور در بروجن تصریح کرد: بسیج سالانه چند میلیون نفر را به راهیان نور اعزام می‌کند که حدود یک میلیون نفر از آنها دانش‌آموز هستند؛ از میان چندین میلیون سفر سال‌های اخیر، این تصادف باعث نشان دادن دشمنی غرب شد و برای مثال بی بی سی، فهرست تمامی تصادفات راهیان نور را به صورت یک جدول نشان داد؛ این چه چیزی جز دشمنی با بسیج می‌تواند باشد.

تویسرکانی ادامه داد: بايد به طور منطقی از بسیج انتقاد یا دفاع شود چون فواید بسیج نصیب مردم می‌شود؛ امنیت روانی و اقتصادی مردم از دستاوردهای بسیج است. رسانه‌ها باید چشم و زبان مردم باشند و نقدها را برای بهبود امور به مسئولین بسیج یادآوری کنند.

وی خواستار رابطه‌ای پویا و صادقانه بین اصحاب رسانه و مسئولین بسیج شد و اظهار داشت: با برپایی نشست‌های صمیمانه، درک متقابل ایجاد می‌شود و هر چه منزلت بسیج در جامعه افزایش یابد، یاس دشمنان بیشتر شده و امیدشان به ناامیدی می‌گراید و این منزلت بسیج باید در دیدگاه‌ها و افکار صورت گیرد.

نماینده ولی فقیه در سازمان بسیج مستضعفین در پایان از ایجاد تحولی در زمینه تفکیک معاونت روابط عمومی از معاونت تبلیغات بسیج خبر داد و خاطرنشان کرد: ‌این تحول را به تصویب رده‌های ستادی بالا رسانده‌ایم و از امروز روابط عمومی در مجموعه‌ای مستقل از تبلیغات مدیریت می‌شود.

انتهاي پيام/ش

برچسب ها: تویسرکانی ، رسانه ، بسیج
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار