وزیر ارتباطات و فناوری با تاکید بر الکترونیکی شدن اطلاعات از برنامه‌ریزی برای الکترونیکی کردن 20 درصد تجارت داخلی و 30 درصد تجارت خارجی خبر داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، رضا تقی پور  در اجلاس وزرای کشورهای آسیا و اقیانوسیه (اسکاپ) اظهار داشت: ایران در زیر ساخت‌های ICT با پوشش صد در صد مناطق شهری برای تلفن ثابت و ضریب نفوذ 34.7 به ازای هر 100 نفر و با پوشش بیش از 97 درصد روستاهای بالای 100 نفر جمعیت و با ظرفیت نفوذ 92 به ازای هر 100 نفر برای ارتباطات سیار و 47 درصد برای کاربران اینترنت و با سرانه 4.8 مرسوله برای هر شهروند ایرانی؛ در توسعه زیرساخت های کشور پیشرفت داشته است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: در چشم انداز 2025 ایران باید به سمت الکترونیکی شدن پیش برود و در گام دیگر نیز دسترسی به اطلاعات برای همه پیش بینی شود، ضمن اینکه در 7 حوزه، 7 هدف ملی دیده شده است که در کنار آن، 29 راهبرد در سطح ملی و 133 اقدام اساسی با 14 شاخص اندازه گیری خواهد شد.

وی افزود: در چشم انداز 2025 ایران در حوزه ICT پیشرفت های مناسبی باید داشته باشد و این موضوع یکی از مهمترین اولویت های برنامه ریزی شده است که ایران باید به رتبه اول منطقه دست یابد. 

تقی پور ادامه داد:در برنامه پنج ساله پنجم توسعه 14 هدف کمی پیش بینی شد که از مهمترین آنها توسعه پهنای باند برای حداقل 50 درصد منازل و ارائه خدمات الکترونیکی بین دستگاه ها، همچنین ارائه خدمات الکترونیکی دولت به مردم و جایگزینی پول و شبه پول با پول الکترونیکی در کنار ایجاد پرونده سلامت الکترونیکی برای همه شهروندان قابل طرح است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه در پایان برنامه پنجم توسعه 30 درصد آموزشها باید از راه دور صورت گیرد، از برنامه ریزی برای الکتریکی کردن 20 درصد تجارت داخلی و 30 درصد تجارت خارجی سخن گفت و افزود: مدیریت منابع سازمانی نیز باید به میزان 60 درصد به شکل الکترونیکی صورت گیرد.

تقی پور با اشاره به اینکه یک کارگروه مستقل از دولت این موارد را دنبال می کند و تصمیمات آنها به عنوان مصوبات دولت تلقی می شود، بیان داشت: انجام بزرگترین خصوصی سازی مخابرات در ایران و واگذاری به بخش غیر دولتی و همچنین فعالیت 5 اپراتور موبایل و 6 اپراتور ثابت در کشور از جمله اقدامات زیر ساختی است که کشور با توجه به توسعه مشارکت عمومی - خصوصی انجام داده است.

وی با اشاره به صدور 4 هزار و 872 پروانه برای فعالیت بخش خصوصی و واگذاری ارائه خدمات اینترنت به 12 اپراتور خصوصی و 7 اپراتور خدمات مخابراتی فضایی افزود: اولین پروانه برای فعالیت بخش خصوصی در حوزه خود در دو سال گذشته انجام شد و هم اکنون برای فراهم شدن امکان دسترسی مردم به شبکه فیبر نوری، 1500 میلیون دلار سرمایه گذاری پیش بینی شده است.

وی خاطرنشان کرد: ایران هم اکنون رتبه 21 دانش را در دنیا دارا است و وجود 1.6 میلیون دانشجو حکایت از تولید دانش در دنیا و منطقه دارد./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار