با وجود اينکه سهم بخش کشاورزي در توسعه اقتصاد ملي و امنيت غذايي کشور بالاست اما فقط 4.5 درصد از محل سرمايه گذاري هاي کشور به اين بخش اختصاص پيدا کرده است.

داود يارمحمدي کارشناس کشاورزي در گفتگو با خبرنگار  اقتصادي باشگاه خبرنگاران،‌ با اشاره به وضعيت سرمايه گذاري در بخش کشاورزي در ايران گفت: کشاورزي به دليل استفاده از نهاده هاي طبيعي همچون آب و زمين سهم مهمي در توليد ناخالص داخلي دارد و مي تواند فرصت هاي زيادي در اختيار سرمايه گذاران قرار دهد.

وي گفت: سرمايه گذاري در اين بخش با توجه به سهم آن در توليد ناخالص داخلي تامين کننده اشتغال براي درصد بالايي از نيروي کار، تامين مواد اوليه براي بخش صنعت و خدمات از همه مهمتر امنيت غذايي کشور است.

يارمحمدي به سياست گذاري در اين عرصه اشاره کرد و گفت: با توجه به نقش مهم توليدات کشاورزي در امنيت غذايي جامعه لازم است تا سياستگذاران توجه ويژه به سرمايه گذاري در اين بخش کنند، به گونه اي که بايد منابع محدود بودجه عمومي و سرمايه گذاري خصوصي را به بهترين شکل به سوي سرمايه گذاري در بخش کشاورزي هدايت کنند.

اين کارشناس نحوه هدايت سرمايه گذاري به بخش خصوصي را به اينگونه توضيح داد و گفت: اين امر تنها با کاهش ريسک و مديريت مبنايي در کشاورزي قابل تحقق بوده و يکي از ابزارهاي مديريت ريسک، بيمه فعاليت هاي کشاورزي است.

يارمحمدي تاکيد کرد: سرمايه گذاري در بخش کشاورزي منوط به شناخت اين بخش و ويژگي هاي ريسک آن است که با وجود سهم 13 درصدي بخش کشاورزي آن در توليد ناخالص ملي، سهام 20 درصدي در اشتغال تأمين 87 درصدي نياز غذايي کشور هنوز به جايگاه واقعي خود نرسيده و  سهم بخش کشاورزي از سرمايه گذاري 4.5 درصد است.

وي در پايان گفت: با وجود سهم بخش کشاورزي در اقتصاد ملي و امنيت غذايي کشور بايد مسئولان با حمايت همه جانبه زمينه سرمايه گذاري در اين بخش و نيز افزايش توليد محصولات کشاورزي را فراهم کنند./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار