طرح انتقال آب دريا به مركز ايران يك فرصت است

سرپرست معاونت آب و آبفاي وزارت نيرو علت اصلي اجراي طرح انتقال آب درياي خزر به فلات مركزي ايران را محدوديت منابع آبي تجديد پذير اعلام كرد و گفت: آبي كه از درياي خزر منتقل خواهد شد در بخش هاي اقتصادي و شرب و صنعت مصرف مي شود.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران به نقل از راديو اقتصاد، سرپرست معاونت آب و آبفاي وزارت نيرو علت اصلي اجراي طرح انتقال آب درياي خزر به فلات مركزي ايران را محدوديت منابع آبي تجديد پذير اعلام كرد و گفت: آبي كه از درياي خزر منتقل خواهد شد در بخش هاي اقتصادي و شرب و صنعت مصرف مي شود.

مسعود دايمي هزينه تمام شده توليد هر مترمكعب از اين طرق را يكهزار تومان اعلام كرد و گفت : هزينه تمام شده تامين آب در ديگر بخش ها نيز زياد است و فقط يك چهارم پول‌ آن از مردم دريافت مي شود.

وي افزود: انتقال آب دريا به مركز ايران براي تامين نياز صنعت، شرب و كشاورزي يك فرصت است و كشورهاي حاشيه خليج فارس از آب دريا بيشتر از ايران استفاده مي كنند.

دايمي اظهار داشت: مقايسه درياچه اروميه با درياي خزر كاملا غيرمنطقي است چون آبي كه قرار است از درياي خزر به مركز ايران منتقل شود در مقايسه با حجم آب درياي خزر رقمي محسوب نمي شود.

دايمي درباره آخرين وضع اجراي طرح بزرگ طرح انتقال آب درياي خزر به فلات مركزي ايران و اشكالي كه درباره اين طرح بيان شده است، گفت: در همه مناطق كم آب دنيا از اين فرصت بزرگ كه در قالب شيرين كردن آب درياها ايجاد شده است، استفاده مي كنند.

دايمي تصريح كرد: منابع آب سطحي و زيرزميني كه مي توانيم استفاده كنيم تمام شده است و اجراي طرح هاي انتقال آب درياها در ايران، كشورهاي آسياي ميانه و كشورهاي حوزه جنوب خليج فارس هم مطرح است.

سرپرست معاونت آب و آبفاي وزارت نيرو گفت: يك طرح انتقال آب درياي خزر به مركز ايران است و طرح ديگري نيز همزمان از حاشيه درياي عمان به نواحي كرمان و استان هرمزگان است و در همه طرح هايي كه ايران انجام مي دهد

مسايل محيط زيستي رعايت مي شود و براي طرح انتقال آب درياي خزر به فلات مركزي ايران مجوز سازمان محيط زيست را نيز دريافت كرديم.

دايمي اظهار داشت: با شيرين كردن آب و انتقال آن از شمال و جنوب به مركز كشور، نه تنها مشكلات آبي كشور به طور كامل برطرف مي شود، بلكه فرصت مناسبي براي توسعه فعاليت هاي اقتصادي فراهم خواهد شد.

وي با اشاره به اهميت بحث آب در كشور و اينكه ايران جزو كشورهاي كم آب محسوب مي شود، افزود: دولت چند اقدام را تعيين كرده است تا در همين دولت دهم بحث آب جمع شود.

دايمي در واكنش به نظرهاي متفاوتي كه درباره طرح انتقال آب از خزر به مركز ايران ابراز شده و تا حدودي فضاي اين طرح بزرگ ملي را از يك طرح فني، به سمت انتقادهاي سياسي برده است، تصريح كرد: شكي نيست كه اجراي چنين پروژه اي بايد توجيه اقتصادي داشته باشد اما مهمترين موضوع اين است كه در كشور به سمت خشكي بيشتر پيش مي رويم و مطالعات نشان مي دهد در منطقه خاورميانه و شمال آفريقا دماي هوا تا 50 سال آينده سه درجه گرم تر مي شود.

دايمي گفت: اين موضوع در كنار ساير عوامل موجب مي شود كه منابع كنوني آب نيز به سرعت كاهش پيدا كند و عواملي مانند افزايش شهرنشيني، رشد جمعيت، رشد صنعت و افزايش آلودگي منابع كنوني موجب مي شود ما به فكر اين باشيم كه آب را از دوردست ها تامين كنيم.

دايمي با تاكيد بر اين كه يكي از روش هاي مناسب براي انتقال آب از دوردست ها، انتقال آب از درياست كه در زمان حاضر خيلي از كشورها از آن استفاده مي كنند، ادامه داد: ما در ايران تاكنون به دليل بي نيازي و اقتصادي نبودن به سراغ اين طرح نرفته بوديم.

در طرح شيرين سازي و انتقال آب درياي خزر به حوضه فلات مركزي ايران ، آب پس از شيرين سازي با روش " آرگو" كه شامل عبور از فيلترهاي مخصوص و نمك زدايي و سپس افزودن مواد مورد نياز است ، منتقل مي شود.

تامين آب شرب و صنعت، توسعه صنايع و معادن موجود، رشد اشتغال در نواحي هدف، رشد و توسعه شهرهاي حاشيه كوير، توسعه كشاورزي صنعتي با افزايش پساب حاصل از طرح (پس از شرب و استفاده صنعتي) از اهداف اين طرح محسوب مي شود.

مسير الف از ساري آغاز مي شود و با گذر از سمنان، قم و كاشان به اصفهان خواهد رسيد ، يك مسير از خليج گرگان يك شاخه به سبزوار و يك شاخه به بيرجند و ديگري به يزد خواهد بود و مسير جنوبي براي انتقال آب درياي عمان از غرب بندرعباس به هرمزگان (گل گهر) و كرمان تعيين شده است.

روش كار هم شيرين سازي در كنار درياست و پساب ها پس از شيرين به درون دريا منتقل و در عمق مناسب رهاسازي مي شود.

آبرساني به سمنان نخستين هدف طرح شيرين سازي و انتقال آب درياي خزر به حوضه فلات مركزي ايران است و مسيرهاي انتقال آب با هماهنگي نهادهاي زيست محيطي تعيين شده و همه انها از مسيرهاي قديمي است و با توجه به فضاي سرسبز شمال كشور مسير جديد ايجاد نخواهد شد و آسيب هاي زيست محيطي اين طرح هم به حداقل يا صفر خواهد رسيد./س
برچسب ها: آب ، نیرو ، فلات مرکزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار