وزير راه و شهرسازي با اشاره به اينکه جمهوري اسلامي ايران ظرفيت هاي مناسبي براي معرفي به اجلاس اسکاپ در حوزه زيرساخت هاي حمل و نقل دارد افزود:‌ تاکنون 3 هزار و 200 کيلومتر آزادراه و 12 هزار کيلومتر راه آهن در کشور احداث شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، علي نيکزاد در اجلاس وزراي آسيا و اقيانوسيه (اسکاپ) اظهار داشت: بديهي ترين نشانه هاي فتح و توسعه کشورها در وضعيت فرودگاه ها، جاده ها و سيستم حمل و نقل و سطح ارايه خدمات در آنها نمايان مي شود به طوري که به جرأت مي توان گفت حمل و نقل حتي از صنعت گاز و نفت هم مهمتر است چرا که بخش راه و ترابري جزو منابع تجديد شونده محسوب شده اما نفت و گاز منابع تجديدناپذير هستند.

وي ادامه داد: به همين دليل بايد منابع تجديد پذير را به سرمايه تبديل کرد و لزوم سرمايه گذاري در زيرساخت هاي حمل و نقل در تمامي مدل هاي جاده اي، ريلي، دريايي و هوايي احساس مي شود.

نيکزاد تصريح کرد: جمهوري اسلامي ايران در سال 2006 ميلادي 17.5 ميليون خانوار در 15.8 ميليون واحد مسکوني زندگي مي کردند که در طول 2 دوره دولت اخير تعداد خانوارها در سال 2011 به 21.2 ميليون و واحدهاي مسکوني به 21.6 ميليون رسيده که اين امر مشارکت عملي بخش خصوصي و ساخت 5.8 ميليون واحد مسکوني را در عرض 5 سال نشان مي دهد.

وي ادامه داد: صفر کردن قيمت زمين و ارايه تسهيلات ارزان قيمت و تامين تاسيسات زيربنايي توسط دولت اثرات مطلوبي در اقتصاد، اشتغال، کاهش تورم و تحکيم بنيان خانواده داشته است.

وزير راه و شهرسازي تصريح کرد: کشور ما با دارابودن 223 هزار و 405 کيلومتر انواع راه شامل 98 هزار کيلومتر راه روستايي آسفالت شده، 100 هزار کيلومتر راه اصلي و فرعي بزرگراهي، 2 هزار و 200 کيلومتر آزاد راه و 12 هزار و 205 کيلومتر راه آهن، 11 بندر تجاري در شمال و جنوب کشور با ظرفيت 180 ميليون تن در سال، 145 گمرک فعال در سراسر کشور گام هاي موثري را در سرمايه گذاري و توسعه زيرساخت ها و به تبع آن گسترش فعاليت هاي حمل و نقل و ترانزيت برداشته است.

وي افزود: در همين راستا و با استفاده از توان فني و مهندسي داخلي 3 هزار و 200 کيلومتر ازادراه، 12 هزار کيلومتر راه آهن، 14 هزار و 800 کيلومتر راه اصلي و فرعي در راستاي کمک به اقشار آسيب پذير و توسعه متوازن در گسترش دسترسي به مراکز توليدي و کشاورزي انجام گرفته است.

وي ادامه داد: راهبرد وزارت راه و شهرسازي آسفالت تمامي روستاهاي بالاي 50 خانوار در کشور است که اين مهم تا پايان دولت احمدي نژاد انجام خواهد شد.

نيکزاد تصريح کرد: اکنون براي احداث هر کيلومتر راه آهن و يا اتوبان در کشور 4 ميليارد تومان هزينه مي شود که اين امر نشان دهنده رشد 10 برابري هزينه امور زيربنايي در کشور طي 10 سال گذشته است.

وي ادامه داد: به همين دليل گسترش سرمايه گذاري به روش مشارکت عمومي- خصوصي از طريق فروش اوراق مشارکت در دستور کار وزارتخانه قرار دارد.

وي با بيان اينکه با استفاده از اين روش به پيشرفت هاي قابل ملاحظه اي دست يافته ايم افزود: احداث آزادراه زنجان- تبريز، ساوه- همدان، شت- قزوين، سيرجان- بندرعباس، قم- تهران- مشهد، با روش مشارکت 50 درصدي بخش خصوصي انجام مي شود.

نيکزاد تصريح کرد: همچنين ساخت و توسعه شهر فرودگاهي حضرت امام خميني(ره) با 14 هزار هکتار از اولويت هاي مهم سرمايه گذاري در اين وزارتخانه است و توسعه ظرفيت اين فرودگاه براي جابجايي 40 ميليون مسافر در سال تا سال 2015 از جمله اهداف پيش بيني شده در اين بخش است.

وي خاطرنشان کرد: تأسيس واحدهاي مشارکت عمومي و خصوصي در کشورهاي عضو اسکاپ ، برگزاري مستمر همايش فرصت هاي سرمايه گذاري، برجسته کردن نقش موسسات مالي بين المللي در سرمايه گذاري و پروژه هاي زيرساختي مي تواند به تحقق اهدافي همچون محروميت زدايي و توسعه متوازن مناطق شهري و روستايي و در نهايت دستيابي به توسعه پايدار کمک کنند./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار