در گفتگوي ويژه خبري شب گذشته گزارشي از وضعيت ساخت و سازها، امدادرساني، بهداشت، امنيت و آموزش مناطق زلزله زده در استان آذربايجان شرقي پس از گذشت 93 روز از وقوع زلزله از سوي رئيس بنياد مسکن، رئيس کميسيون عمران مجلس و استاندار آذربايجان شرقي ارايه شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، عليرضا تابش رئيس بنياد مسکن انقلاب اسلامي با اشاره به آمار فعاليت هاي اين سازمان طي سه ماه گذشته در استان گفت: پس از وقوع حادثه نخستين اقدام انجام گرفته آمارگيري از ميزان خرابي ها در سطح منطقه بوده که بيانگر اين است که بخش روستايي بيشترين آسيب را در اين زلزله ديده است.

وي ادامه داد: براساس اين آمار 18 هزار و 347 واحد مسکوني در روستاها آسيب ديده اند و از اين تعداد 9 هزار و 474 واحد تخريب بالاي 60 درصد داشته اند که در اولويت ساخت و ساز قرار دارند.

تابش تصريح کرد: پس از گذشت دو ماه و نيم از شروع اقدامات بنياد مسکن در اين مناطق هم اکنون تمام 9 هزار و 500 واحد تخريب شده در روستاها آواربرداري و پي کني شده اند و در مرحله سقف زني قرار داريم و تاکنون 95 درصد از واحدها که شامل 8 هزار و 900 واحد مسکوني مي شود سقف خورده و مابقي آن تا اواسط هفته آينده سقف زده خواهند شد.

رئيس بنياد مسکن گفت: تاکنون حدود 4 هزار واحد مسکوني در مناطق روستايي صددرصد تکميل شده و افراد مشغول نقل مکان به اين واحدها هستند و در گام بعدي ساخت مابقي 18 هزار واحد مسکوني کمتر آسيب ديده در حال اجرا است.

وي افزود: تاکنون در اين واحدها پي کني در 15 هزار واحد، فندانسيون در 14 هزار واحد و اسکلت بندي در 12 هزار واحد انجام گرفته و کار ساخت و ساز بدون وقفه ادامه دارد.

تابش ادامه داد:  البته وقفه آب و هوايي اجتناب ناپذير است و ممکن است سبب کندي کار شود اما 12 ستاد بنياد مسکن مستقر در منطقه فعاليت خود را همچنان مي دهد و اين منطقه را ترک نخواهند کرد.

در ادامه اين برنامه، آقايي رئيس کميسيون عمران مجلس با اشاره به تلاش هاي فراواني که طي 3 ماه گذشته در اين مناطق انجام گرفته تاکيد کرد: البته از مردم عذرخواهي مي کنيم که نتوانستيم اين امکانات را از همان ابتدا فراهم کنيم و با اصلاح طرح جديدي که براي حوادث غيرمترقبه در کميسيون عمران مجلس مطرح و نهايي شده اميدواريم در آينده هنگام وقوع حوادث سازمان هاي مختلف آمادگي بيشتري در بخش ذخيره امکانات و نصب خانه هاي پيش ساخته داشته باشند.

آقايي افزود: اما در وضعيت کنوني سرعت عمل در امدادرساني در اين مناطق در مقايسه با زلزله وان ترکيه، سيل پاکستان و زلزله خرم آباد و منجيل مناسب بوده است.

وي با اشاره به اينکه طي اين مدت گزارشات متعددي از وضعيت مناطق زلزله زده به دست ما رسيده افزود: برخي نگراني هاي مردم در خصوص اين بوده که کار ساخت و ساز در بخش روستاها شروع نشده و تشکيل پرونده در برخي شهرها نيز صورت نگرفته است.

وي در پاسخ به اين نگراني ها تصريح کرد: پايان اين 3 ماه پايان همه عمليات اجرايي تلقي نمي شود بلکه به تدريج افراد از اسکان موقت به خانه هاي دائمي انتقال داده مي شوند.

آقايي افزودک تاکنون در قسمت روستايي که تخريب کامل داشته اند اقدامات کلي انجام گرفته اما در مورد شهرها قرار شده که سريعا پروانه ساخت از طريق شهرداري ها صادر شود و قسمت هاي آسيب ديده تسهيلات تعيين شده را دريافت کنند.

آقايي در خصوص نگراني افرادي که واحدهاي مسکوني آنها خسارت جزئي در زلزله اول ديده است و زلزله اخير هم خسارت جديدي براي آنها داشته گفت: اين مسائل قابل اجرا است و بخش امدادرساني به طور دائم در منطقه فعال خواهد بود اما مي توان تيم هاي بيشتري را فعال کرد تا نگراني جزئي مردم نيز برطرف شود.

در ادامه اين برنامه عليرضا بيگي استاندار آذربايجان شرقي تصريح کرد: نهضت بزرگي در منطقه در حال انجام است و هم اکنون با تحول واحدهاي جديد شامل برچيده شدن چادرها و فراهم شدن اسکان دائمي براي افراد در منطقه هستيم.

وي همچنين از اعطاي بسته کالاهاي اساسي از جانب جمعيت هلال احمر به ساکنان واحدهاي ساخته شده خبر داد و افزود: اين بسته شامل 4 قلم کالاهاي اساسي بخاري، فرش، گاز و يخچال است.

وي در خصوص امکانات زيربنايي در واحدهاي مسکوني ساخته شده گفت: شرکت گاز فعالانه در اين مناطق حضور دارد و هرجا که امکان پذير باشد گازرساني شده است.

همچنين نصب انشعاب آب و برق به سرعت در حال انجام است و طبق تعهد وزارت نيرو هزينه اي از بابت نصب اين انشعابات از مردم دريافت نمي شود.

وي ادامه داد: تاکنون بيشترين تمرکز در ساخت و سازها براي افرادي بوده که ساکنين اصلي روستاها بوده اند و در شهرها خانه اي نداشته اند اما اطمينان مي دهيم کار ساخت و ساز براي جمعيت فصلي که زمان محدودي را در اين منطقه به سر مي برند انجام خواهد گرفت.

در ادامه تابش در خصوص روند ساخت واحدهاي مسکوني که تخريب جزئي 20 تا 30 درصدي داشته اند گفت: براي برخي افراد که امکان اسکان در خانه هاي قبلي خود را دارند و واحدهاي مسکوني آنها نياز به بازسازي جزئي دارد نيز کار ساخت و ساز در حال انجام است.

وي ادامه داد: واحدهايي که تخريب جزئي داشته اند نيز از تمام امکانات از جمله وام کم بهره تا سقف 14 ميليون تومان و وام بلاعوض تا سقف 2 ميليون تومان برخوردار مي شوند.

تابش در خصوص بازسازي در شهرها گفت: براي همه افراد تشکيل پرونده داده ايم و اگر کسي از قلم افتاده حتما تشکيل پرونده خواهد شد و اطمينان مي دهيم تا پايان ساخت و سازها و تکميل واحدها در کنار مردم زلزله زده خواهيم بود.

وي ادامه داد: در فصل زمستان نيز تدابيري انديشيده شده که عمليات عمراني که با برودت هوا منافاتي ندارد ادامه پيدا کند.

تابش تصريح کرد: بنا به اسناد و مدارک از سازمان هاي بين المللي عمليات اسکان دائمي در همه جاي دنيا بعد از 6 ماه از وقوع حادثه شروع مي شود و طي 3 مرحله اسکان اضطراري، اسکان موقت اردوگاهي و اسکان دائمي انجام مي گيرد.

وي ادامه داد: اما در زلزله اخير اسکان را براساس آخرين مدل هاي سازمان ملل به نام يک سرپناه انتقالي انجام داده ايم وکانکس هايي که در اختيار افراد قرار گرفته از آنها پس گرفته نمي شود و بعدا نيز در کنار خانه هاي دائمي مورد  استفاده آنها قرار مي گيرد.

رئيس کميسيون بنياد مسکن انقلاب اسلامي افزود: 8 هزار واحد فضاي دامي و 8 هزار کانکس در روستاهاي زلزله زده تحويل افراد داده شده است.

در ادامه آقايي با اشاره به اينکه نگراني برخي افراد در شهرها اين است که چرا کار اجرايي در برخي مناطق هنوز شروع نشده گفت: بايد قبول کنيم که نمي توان در لحظه اول براي همه افراد اسکان دائمي فراهم کرد و اين امر زمان بر است و در جاهايي که تخريب کامل انجام گرفته ساخت و ساز در حال تکميل است و جاهايي که نياز به تسهيلات بوده نيز تاکنون 20 هزار پرونده به بانک ها معرفي که از ميان 15 هزار پرونده ساخت دريافت شده است.

وي ادامه داد:‌ همچنين گفته مي شد که در برخي روستاها اقدامات اجرايي انجام نگرفته که در بازديد از روستاي گال که گفته مي شد بدترين شرايط را دارد و مشخص شده که 22 کانکس در  اين روستا تحويل افراد شده و تنها نياز به 3 کانکس ديگر بوده که تحويل افراد داده شد.

وي ادامه داد: مي دانيم که مردم هم اکنون در شرايط  سختي قرار دارند  اما بايد کمي تحمل داشته باشند و قبول کنند که اسکان دائم زمان بر است و اطمينان داشته باشند که آينده روشني پيش رو خواهند داشت و آنها تا به آرامش کامل نرسند مسئولان نيز آرام نخواهند گرفت.

در ادامه عليرضا بيگي در خصوص بهداشت عمومي اين مناطق تصريح کرد: بهداشت عمومي مناطق داراي اهميت است به همين منظور سازمان جداگانه اي با همکاري دهياران و شهرداران شهرهاي مختلف استان تشکيل شده که سازوکار مناسبي براي جمع ‌آوري زباله پيش بيني کرده اند.

وي ادامه داد: همچنين دانشگاه علوم پزشکي نيز با داشتن خانه هاي بهداشت وظيفه سلامت و بهداشت مردم را به عهده دارد.

وي ادامه داد: از نظر بهداشت هيچ نگراني در سطح منطقه وجود ندارد و موردي در خصوص فراگير شدن بيماري هاي عفوني در منطقه مشاهده نشده است.

استاندار آذربايجان شرقي نيز تصريح کرد‌: همچنين با حضور نيروهاي انتظامي در محل کمپ ها و محل دپوي امکانات هيچگونه مشکل ناامني تاکنون در منطقه مشاهده نشده است.

عليرضابيگي در خصوص روند پرداخت تسهيلات به مردم گفت: اعطاي وام به مردم روستانشين به عهده بنياد مسکن است و وام 14 ميليون توماني به عنوان قرض الحسنه در ا ختيار اين بنياد قرار گرفته که به امور تامين مصالح و پرداخت دستمزد کارگران اختصاص يابد، همچنين پرداخت 10 ميليون ريال وام بلاعوض که مربوط به موضوع معيشت مردم بوده نيز همزمان با بتن ريزي به صاحبان واحدهاي مسکوني پرداخت شده است.

وي افزود: کمک به مردم شهرنشين نيز براساس مصوبه هيئت وزيران در قالب وام مرمت به مبلغ 5 ميليون تومان قرض الحسنه و 1 ميليون تومان بلاعوض متناسب با درصد  تخريب است.

در ادامه تابش در خصوص شايعات مطرح شده مبني بر تخريب واحدهاي مسکوني ساخته شده در زلزله چند روز پيش در اين منطقه تصريح کرد: اين شايعه بي اساسي بوده و در هيچ منطقه اي شاهد تخريب واحدهاي مسکوني ساخته شده از طريق بنياد نبوده ا يم و تنها برخي خسارت هاي جزئي همچون ترک خانه در برخي مناطق ديده شده  است.

در ادامه آقايي در خصوص نقش مردم در کمک به بازسازي در اين مناطق گفت: اگر قرار باشد خانوارها خود را از ساخت و سازها کنار بکشند و تنها انتظار اجراي کارها را از مسئولان داشته باشند اقدامات به سرعت انجام نمي گيرد چرا که تسريع اقدامات اجرايي بدون مشارکت خانوار امکان پذير نيست و به خوبي مشاهده شده در جاهايي که مردم همکاري مناسبي داشته اند ساخت و سازها بيشتر به نتيجه رسيده است.

در پايان عليرضابيگي در خصوص وضعيت فضاهاي آموزشي در اين مناطق گفت: مدارس در مناطق زلزله زده همزمان با شروع سال تحصيلي جديد در سراسر کشور در اول مهرماه باز شد چرا که پيش بيني هاي لازم براي بازسازي مدارس از قبل انجام گرفته بود.

وي ادامه داد: مدارس در مقايسه با ديگر فضاهاي عمومي کمتر تخريب شده اند و در  جاهايي که بازسازي مدارس امکان پذير نبود کانکس در اختيار مردم قرار گرفته است.
استاندارد آذربايجان شرقي تصريح کرد: همچنين برخي مقاطع آموزشي که امکان برقراري آن در برخي روستاها ميسر نبود در مناطق شهرها و شهرستان ها برپا شده است.

وي تاکيد کرد: در مجموع مناطق زلزله زده از جهت فضاهاي آموزشي در وضعيت مناسبي به سر مي برند./س


گفتگوي ويژه خبري - وضعيت مناطق زلزله زده پس از گذشت 93 روز از وقوع زلزله - قسمت اول
گفتگوي ويژه خبري - وضعيت مناطق زلزله زده پس از گذشت 93 روز از وقوع زلزله - قسمت دوم
گفتگوي ويژه خبري - وضعيت مناطق زلزله زده پس از گذشت 93 روز از وقوع زلزله - قسمت سوم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار