تولید لباس های مبتذل غربی تهدیدی برای گرایش جوانان به سمت فرهنگ بیگانگان، تخریب فرهنگ و تقویت تهاجم فرهنگی است.

امان الله قرایی مقدم جامعه شناس در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران افزود: با افزایش بازار عرضه و تقاضای لباس و پوشاک، گرایش جوانان به سمت لباس های غربی به بهانه ی تهیه ی لباس شیک و تازه متفاوت با فرهنگ ایرانی تولید کنندگان به دلیل کسب درآمد بیشتر با تولید این لباس ها عاملی بزرگ در تقویت تهاجم فرهنگی هستند.

وی ادامه داد: متأسفانه گروهی از مردم به دلیل مخالفت با تولید لباس های غرب زده، انتخاب و تهیه ی لباس های سازگار با فرهنگ جامعه مواجه و فقدان این لباس ها در بازار دچار مشکلات بسیار می شوند.

قرایی مقدم اشاره کرد: ورود لباس های مبتذل در بازار باعث گرایش جوانان به سمت این لباس ها، توسعه لباس های غرب زده، گسترش بی حجابی، بی بند و باری، فحشا و آسیب های فراوان می شود.

وی تاکید کرد: افزایش تولید لباس های مبتذل غربی عامل حذف لباس های سنتی ایران در بازار و مغازه ها، گرایش و اشتیاق جوانان به نوعی پوشش خاص با فاصله از فرهنگ و سنت ایران، ایجاد حس نوطلبی و نوپذیری در آنها و گسترش آسیب های مختلف و بسیار است.

قرایی مقدم افزود: ترویج پوشش مبتذل غربی در بین جوانان، حضور دختران با لباس های مبتذل و ظاهری نامناسب زمینه ای برای مزاحمت پسران، افزایش فساد و فحشا در جامعه است.

وی با تاکید بر تفاوت میان نحوه ی پوشش جوانان در مناطق مختلف گفت: نوع پوشش جوانان در مناطق پایین شهر با انتخاب لباس های سنتی ایران برای امنیت بیشتر نسبت به جوانان ساکن مناطق بالاشهر با انتخاب لباس های مبتذل غربی متفاوت است.

قرایی مقدم با اشاره به عوامل موثر بر ایجاد این آسیب ها گفت: عدم پوشش موسیقی سنتی از تلوزیون، حضور افراد با لباس و ظاهری نامناسب در تلوزیون، استفاده معلمان، استادان و کارمندان دولتی از لباس های نامناسب با تقویت الگوبرداری جوانان از آنها عامل ایجاد ناهنجاری ها و ترویج فرهنگ نامناسب در جامعه است.

وی عنوان کرد: خشونت، تهدید و تحمیل برای استفاده لباس های سنتی به جوانان، جلوگیری از لباس های مبتذل غربی به دلیل وجود حس لجبازی و اجتناب جوانان از این امر عاملی بزرگ در گسترش آسیب های اجتماعی است.

وی افزود: متأسفانه به دلیل جو حاکم در جامعه مقابله برخی از جوانان با لباس های سنتی حضور افراد و دلالان سودجو لباس های مبتذل غربی در بازار و مغازه ها ، گرایش جوانان به سمت این لباس ها به دلیل نوخواهی و پویاییشان با وجود مقابله مردم با لباس های مبتذل غربی زمینه برای افزایش بیکاری و گسترش آسیب های اجتماعی مهیا می شود./ز

برچسب ها: لباس ، غربی ، سنت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار