حاصل بهره برداری فاز اول سیستم تبدیل منابع تحت شبکه مستند، 6000 ساعت منابع آرشیوی offline بوده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از  روابط عمومی سیما؛ در مراسمی ، فاز اول سیستم تبدیل منابع تحت شبکه مستند رونمایی شد. در این مراسم که دوشنبه 22 آبان ماه برگزار شد، دکتر پورحسین مدیر شبکه "مستند" سیما از دست اندرکاران اجرای این طرح قدردانی و بهره برداری از آن را رسما اعلام و از ورود این شبکه به نسل سوم تلویزیون های دیجیتال خبر داد.



مدیر شبکه مستند با اشاره به گستردگی شبکه های نسل گذشته به لحاظ تجهیزات و نیروی انسانی اضافه کرد: شبکه مستند اگر چه از ابتدا به عنوان شبکه نسل سوم راه اندازی نشد ولی با راه اندازی این سیستم نشان داد که همگرایی و تلاش همکارانمان امروز به ثمر رسید.



در این مراسم همچنین مهندس محمد نژاد مجری طرح؛ این سیستم را کوچک، پویا، شفاف و کاربردی توصیف کرد و افزود: در مدت اندکی با برنامه ریزی صحیح و حمایت مدیران تولید و فنی سیما توانستیم با حداقل منابع و صرفه جویی کامل سیستمی ایزوله و با امنیت کامل طراحی و بهره برداری نماییم.
وی مهمترین ویژگی تلویزیون های نسل سوم را دریافت برنامه ها به صورت فایل دانست و اضافه کرد: در این سیستم پس از دریافت فایل برنامه و بدافزارزدایی دقیق، بهره برداری و آرشیو به سادگی و با حداقل هزینه مالی، تجهیزات و انسانی امکانپذیر است.



مهندس محمدنژاد اضافه کرد: با توجه به تحریم های موجود در کشور استفاده از این سیستم و جایگزینی آن با سیستم ها و تجهیزات گران همچون xdcam برای سازمان کاملا مقرون به صرفه است. به عبارت دیگر مجموعه‌ای به لحاظ اقتصادی کوچک، با تفکری بزرگ در اختیار ماست که همیشه قابلیت توسعه را در درون خود به همراه دارد .
لازم به ذكر است؛ با راه اندازی این سیستم از این پس برنامه های شبکه مستند در دو قالب تولیدی و تامینی تنها به صورت فایل دریافت و پس از ویروس زدایی به بخش های دیگری همچون تامین برنامه، طرح و برنامه و ... قرار داده می شود. این مساله علاوه بر افزایش سرعت و دقت در کار از کپی شدن های مکرر و افت تصویر نیز جلوگیری خواهد کرد.
همچنين؛ افزایش سرعت و دقت از دیگر مزایای این سیستم بوده که در عین حال دسترسی همزمان تعداد افراد بیشتر را بدون کپی کردن های مکرر در پی خواهد داشت. همچنین آرشیو برنامه ها با کمترین هزینه به لحاظ مالی، تجهیزات و فضا امکان پذیر می باشد. این همه با توجه به ریسک پذیری اندک در نگهداری آرشیو به لحاظ امنیت نیز قابل تامل می باشد. به طوری که شبکه مستند در بازه زمانی کمتر از 4 ماه و در فاز اول سیستم تبدیل منابع تحت شبکه تنها قریب به 6000 ساعت برنامه تامینی را آرشیو نموده است.
مهندس محمدنژاد از امکان آرشیو برنامه های تولیدی شبکه با میزان بالاتری خبر داد و اضافه کرد: در این سیستم تولیدات شبکه را می توان با کیفیت پایین روی شبکه به اشتراک گذاشت که البته تاکنون اقدامی در این خصوص صورت نگرفته است.
وی در پایان ابراز امیدواری کرد: در فاز دوم پروژه، شبکه مستند مستقیما به پخش متصل گردد./ص

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.