اینکه گفته شود حوزه نباید در سیاست دخالت کند این نوعی سکولاریسم است، در حقیقت اساس سکولاریسم جدا سازی حوزه ها از سیاست و جامعه است. چرا که جداسازی حوزه ها از سیاست یعنی جداسازی حوزه ها از جامعه و جداسازی حوزه ها از جامعه یعنی جدا سازی دین از جامعه، یعنی کسانی که با حضور دین در عرصه جامعه مخالفند که عمده ترین شاخص سکولاریسم هم همین است، جداسازی دین از عرصه زندگی و جامعه.

در دیدار اخیر روحانیون استان خراسان شمالی با مقام معظم رهبری (ره ) ایشان تاکیدات فراوانی بر رسالت اصلی حوزه های علمیه در جامعه دینی بیان داشتند. معظم له در آن دیدار ضمن گلایه از عدم هجرت روحانیون به مناطق مختلف کشور خاطر نشان کردند:"هرگونه تفكری را كه روحانیت را جدای از نظام اسلامی بداند، سكولاریسم خواندند و تأكید كردند که حوزه های علمیه نمی توانند سكولار و نسبت به نظام اسلامی بی تفاوت باشند". در همین رابطه با آیت الله محسن اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی به گفتگو پرداخته ایم و موانع موجود در هجرت طلاب به مناطق مختلف کشور و برخی از دیدگاه های متحجرانه در حوزه را جویا شدیم.



آیت الله اراکی در همین خصوص ابراز کردند: فرمایش حضرت آقا، فرمایش بسیار متین و جامعی بود. اینکه گفته شود حوزه نباید در سیاست دخالت کند این نوعی سکولاریسم است، در حقیقت اساس سکولاریسم جدا سازی حوزه ها از سیاست و جامعه است. چرا که جداسازی حوزه ها از سیاست یعنی جداسازی حوزه ها از جامعه و جداسازی حوزه ها از جامعه یعنی جدا سازی دین از جامعه، یعنی کسانی که با حضور دین در عرصه جامعه مخالفند که عمده ترین شاخص سکولاریسم هم همین است، جداسازی دین از عرصه زندگی و جامعه.

وی افزود: جداسازی حوزه و علمای حوزه از عرصه سیاست، جداسازی دین از زندگی مردم است و این همان سکولاریستی است که با اساس دین مخالف است و یکی از مصادیق جنگ با خدا و رسول همین راه و روش است که این به هیچ وجه با ارزش های حوزوی و نهاد حوزه و ماهیت حوزه و دین سازگار نیست.

ایشان همچنین در خصوص گلایه رهبر معظم انقلاب مبنی بر عدم رجوع طلاب و روحانیون به شهر های دیگر، بیان داشت: علت این امر ضعف نهاد هاست و الا خود طلاب همیشه انگیزه داشته اند. همین الان هم حضوری که طلاب در عرصه های تبلیغ دارند عمدتا با همت های شخصی خودشان است.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تصریح کرد: باید نهادهایی باشد که این حضور را آسان کند، ساماندهی کند و ارتباط برقرار کند. تا از یک طلبه دعوت نشود و کسی نخواهد پای منبرش بنشیند که خود بخود نمی تواند در خانه مردم را همینطوری بکوبد که من می خواهم برای شما صحبت کنم. نهادهای تبلیغاتی و ترویجی و دینی ما باید به این مهم بیشتر بپردازند، امکاناتشان را در این زمینه بیشتر کنند و سازماندهی بهتری باید داشته باشند تا حضور روحانیون را در عرصه تبلیغ آسان تر کنند.

برچسب ها: حوزه ، وبگردی ، سکولاریسم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار