از ابتداي مهرماه تا 21 آبان ماه سالجاري در 31 مورد گازگرفتگي با اورژانس 115 تماس و 35 دستگاه آمبولانس به محل حادثه اعزام شد.

به گزارش  گروه علمي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا، رئيس مركز مديريت حوادث و فوريتهاي پزشكي كشور ضمن اعلام این خبر گفت: متاسفانه به رغم آموزش هاي انجام شده در خصوص پيشگيري از مسموميت با مونواكسيد كربن،‌ با شروع فصل سرما و استفاده برخی از هموطنان از بخاری‌ ها و وسایل گرمایشی غیراستاندارد، از ابتداي مهرماه تا 21 آبان ماه سالجاري در خصوص 31 مورد گازگرفتگي با اورژانس 115 تماس و به دنبال آن 35 دستگاه آمبولانس به محل حادثه اعزام شده اند.

دكتر غلامرضا معصومي افزود: تكنسين هاي اورژانس پيش بيمارستاني پس از ارائه خدمات پزشكي اوليه به افرادي كه دچار گازگرفتگي شده بودند 87 نفر را جهت دريافت مراقبت هاي بيشتر به بيمارستان منتقل کردند.

وی در ادامه گفت: ميانگين زماني رسيدن آمبولانس و تيم امدادي بر بالين مسمومين 7دقيقه و 15 ثانيه بوده است و عملكرد درخور تحسين آنها حداقل تلفات انساني را به همراه داشته است.

رئيس مركز مديريت حوادث و فوريتهاي پزشكي كشور گفت: مکش نامناسب يا عدم مکش لوله‌هاي بخاري گازي يا نفتي، سوختن ناقص نفت بخاري، بد كار كردن شومينه گازي يا سوختن ناقص شومينه‌هايي که سوخت آنها چوب است، سوختن ناقص زغال (در منقل‌هايي که براي کرسي استفاده مي‌شود)، سوختن ناقص يا نامناسب آبگرمکن، ژنراتورهاي خانگي، در جا کار کردن خودرو در پارکينگ دربسته، از دلایل عمده مسمومیت با گاز مونواکسید کربن می باشد.

دکتر معصومی در ادامه افزود: پيشگيري از مسموميت با گاز مونواكسيد كربن امري ضروري است كه در اين راستا استفاده از از وسايل گرمايشي استاندارد، اطمينان از مکش کامل و مناسب لوله‌هاي بخاري‌ها، بازبيني صحت كار وسايل گرمايشي و باز بودن مسير دودكش توصيه مي شود.

وی گفت: از نشانه‌هاي مسمومیت با گاز مونواکسید کربن می توان به سردرد، سرگيجه، استفراغ، كاهش سطح هوشياري و نهايتا اغما و مرگ اشاره کرد.

رئيس مركز مديريت حوادث و فوريتهاي پزشكي كشور به هموطنان توصیه کرد: در صورت مشاهده مواردي دال بر گاز گرفتگي، اولين و مهم‌ترين اقدام براي نجات فرد مسموم، رساندن اکسيژن (هواي تازه) به وی است. به همين دليل به محض مشاهده فردي که دچار گازگرفتگي شده، بايد پنجره‌ها را باز کنيد تا هواي تازه سريعا وارد اتاق شود. منبع نشت گاز را شناسايي و قطع کنيد و سريعا با اورژانس115 تماس بگيريد./ع2

برچسب ها: اورژانس ، گاز ، بیمارستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار