رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: غرب باید بداند بدون پذیرش حقوق کامل ملت ایران و همچنین پذیرش اعمال این حقوق راه به جایی نخواهد برد و ملت ایران نمی‌تواند معیارهای دوگانه غرب را نسبت به فناوری هسته‌ای بپذیرد.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران حسن روحانی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخيص مصلحت نظام در ديدار با اندرس کریستین هوگارد سفير دانمارک در ايران درباره تحولات سوریه گفت: مهمترین مشکل سوریه مداخلات گسترده خارجی و فعالیت گروه‌های تروریستی در این کشور است لذا حل و فصل مسئله سوریه با پایان دادن به خشونت‌ها، جنگ داخلی، مداخلات خارجی و احترام به مطالبات مردم امکان‌پذيراست.

 وی نظر مردم سوریه را تنها مبنا برای آینده سوریه دانست و افزود: نوع حکومت و حاکمان آینده باید با رأی مردم تعیین شود.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک، فعال شدن گروههای تروریستی و از جمله القاعده در سوریه را خطري برای منطقه خواند و تصريح کرد: تبعات منفی استفاده ابزاری از تروریسم منجر به تجدید قوای آنها و در نهایت تبدیل شدن به معضلی برای کل منطقه خواهد شد و به زودی گریبان حامیان این تروریست‌ها را هم خواهد گرفت.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای‌عالی امنیت ملی در پاسخ به سؤال سفیر دانمارک نسبت به مسئله هسته‌ای و پیش‌بینی آینده آن گفت: موضوع هسته‌ای ایران صرفاً راه‌حل سیاسی و حقوقی دارد و بر مبنای مذاکراتی که بر مبانی حقوق بین‌الملل، مقررات بین‌المللی و احترام به حقوق ملت‌ها استوار باشد به نتیجه خواهد رسید.

وی ضمن انتقاد از روش مذاکراتی آمریکا و غرب، رویکرد آنها را فاقد خلاقیت سیاسی و دیپلماتیک خواند و اظهار داشت:در حالی که ایران با آژانس همکاری نزدیک دارد و حتی در سال‌های اخیر که پروتکل الحاقی اجراء نمی‌شود،‌ آژانس به دفعات بازرسی سرزده از سایت‌های هسته‌ای ایران داشته و همواره تأکید کرده که کشورمان هیچ‌گونه انحرافی به سمت اهداف نظامی انجام نداده است ولی متأسفانه اتحادیه اروپا تحت تأثیر فشار آمریکا بجای قدم‌های مثبت متقابل، دست به تحریم یکجانبه علیه کشورمان زده، که این گونه تحریم‌ها با قوانین بین‌المللی در تضاد است و نباید تجارت و اقتصاد تبدیل به ابزاری برای اهداف نامشروع سیاسی شود و ملتی را به ناروا تحت فشار قرار داد.

روحانی گفت: اتحادیه اروپا در سال‌‌هاي 1382 تا 1384 موضعی نسبتاً مستقل از آمریکا در پیش گرفته بود که می‌توانست ادامه آن نقش مستقل، به حل و فصل سریع موضوع کمک کند، ولی در سالهای اخیر راه دنباله‌روی از آمریکا را انتخاب کرده است که به ضرر منافع اتحادیه و ایران است.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: غرب باید بداند بدون پذیرش حقوق کامل ملت ایران و همچنین پذیرش اِعمال این حقوق راه به جایی نخواهد برد و ملت ایران نمی‌تواند معیارهای دوگانه غرب را نسبت به فناوری هسته‌ای بپذیرد.

سفیر دانمارک نيز در این دیدار اظهار داشت: مواضع و نظرات اعلام شده از طرف  ايران نسبت به سوریه و اصول آن مورد قبول است.

وی همچنین نسبت به مسئله هسته‌ای ایران اظهارگفت: اتحادیه اروپا مسیر مستقل خود را ادامه می‌دهد و دنباله‌رو امریکا نيست و علاقمند است این موضوع به حل و فصل برسد.

وی در پایان گزارشی از تلاش‌های سفارت برای گسترش روابط دو کشور ارائه داد.

انتهاي پيام/
برچسب ها: روحانی ، دیدار ، دانمارک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار