پايگاه خبري "بنياد فرهنگ استراتژيك" در مقاله اي به اقدام بانك هاي مركزي در ذخيره سازي طلا برای رهایی از دلار آمریکا پرداخته است.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران ، در اين مقاله آمده است، شواهدی وجود دارد دال بر اينکه بانک هاي مرکزی چندين كشور، در حال انباشتن طلا در ذخایر خود مي باشند.
بي شك ذخاير دلار ایالت متحده و بدهي هاي آمريكا در اثر جايگزيني آن با طلا در معاملات بين الملي، متاثر خواهد شد و دلار و ارزش آن دچار رکود خواهد شد.    
چین و روسیه هم به نوبه خود، تولید داخلی طلای خود را افزایش داده اند،که سهم بزرگی از آن توسط بانک های مرکزی شان خريداري شده است.  
روسیه یکی از كشورهاي داراي معادن غني طلا در جهان مي باشد.بانک مرکزی روسيه طلا را از دیگر مناطق داخلي خود همچون گوخران تامین می کند.  
پيشتر بلومبرگ در گزارشي به نقل از مدیر بانک مرکزی ونزوئلا خوزه خان، اعلام كرده بود، ونزوئلا ذخایر طلای خود را با خرید بیش از نیمی از طلا تولید شده در صنعت داخلی خود،تامين می کند. به عنوان مثال در مورد روسیه، در اواخر سال گذشته گوخران به تنهايي در حدود 30 تن طلا به بانک مرکزی روسيه فروخته است..به طور كلي، فروش مستقیم اين فلز به جاي عرضه آن در بازار آزاد، بر قیمت طلا تاثير مستقيمي گذاشته است. 
چین در حال حاضر بزرگترین تولید کننده طلا در جهان شناخته مي شود و در طول شش سال گذشته ذخایر طلاي بانک مرکزی خود را بیش از 450 تن افزايش داده است.  با افزايش 450 تن به ذخایر طلای بانک مرکزی چين،كل ذخایر طلاي اين كشور از 600 تن در سال 2003-به 1054 تن در سال 2009 افزايش يافته است. براساس گزارشات رسمي، ذخایر طلا چين حدود 10 درصد در سال افزایش يافته است.
چین در حال حاضر بزرگترین تولیدكننده طلا در جهان با توليد 270 تن در سال شناخته مي شود. متوسط طلای خریداری شده توسظ دولت چين 90 تن در سال، یا 2 تن در هفته گزارش شده است.  قبل از سال 2003 توسط بانک مرکزی چین چنين اعلام شده بود که،ذخایر طلا اين كشور با افزايش دو برابري به 600 تن افزايش يافته است.  
در حال حاضر اين سوال مطرح مي گردد كه آيا اقدام مداوم بانک مرکزی چين به خرید طلا، بر قیمت طلا در کوتاه مدت و بلند مدت تاثير گذار خواهد بود؟ 

*** روسیه  
ذخایر طلاي بانک مرکزی روسیه در ژانویه 2010 بیش از 20 میلیون تروی اعلام شده است.
ذخایر بانک مرکزی روسیه در سال های اخیر افزایش چشمگيري یافته است. به گزارش بانك مركزي روسيه در ماه مي سال 2010 ،خرید 34.2 تن طلا در یک ماه براي روسيه گزارش شده است. خرید طلا بانک مرکزی روسیه و چين در ماه مي مشتركا افزايش يافته است.  
بانک های مرکزی كشورهاي خاور میانه نیز به انباشت ذخایر طلای خود همزمان با کاهش ذخاير دلار مبادرت داشته اند.
ذخایر طلای كشورهاي عضو شورای همکاری خلیج فارس کمتر از 5 درصد اعلام شده است.
اقتصاددانان مركز مالی بین المللی دبی در گزارشي خواستار ايجاد ذخایر طلا در اين كشور براي كاربردهاي آينده شدند.
به گفته كارشناسان مالي دبي،كشورهاي عضو شورای همکاری خلیج فارس برای کمک به حفظ میلیاردها دلار از دارایی های خود از هرج و مرج بازارهای جهانی ارز باید دارایی های خود را در قالب طلا افزايش دهد .بي شك تغيير رويه بانك هاي مركزي از ذخاير دلار به طلا،امكان بازدهي و سودآوري اين نهادها را فراهم خواهد كرد.  
بنا به شرايط بی اعتمادی اقتصادی در اوضاع فعلي، به دارایی های کاغذی، همچون سهام، اوراق قرضه، انواع دیگر از حقوق صاحبان سهام -تغيير اين رويه بهترين رويه ممكن تلقي مي گردد . در اين مورد،گزينه مطرح و سودآور،طلا محسوب مي گردد.
کاهش ارزش دلار در طی ماه های اخیر ارزش درآمدهاي نفتي كشورهاي عضو شورای همکاری خلیج فارس را بي نصيب نگذاشته است.  كشورهاي عضو شورای همکاری خلیج فارس نيز در مسير افزايش منابع طلاي خود گام برداشته اند.  
کشورهای در حال توسعه، از جمله عربستان سعودی و آفریقای جنوبی، به جد در تلاش براي افزايش ميزان ذخاير طلاي خود مي باشند. صندوق بین المللی پول (IMF) و بانک مرکزی اروپا، فروشندگان عمده طلا مي باشند و ذخایر طلای صندوق بین المللی پول به 158.6 تن کاهش یافته است.  
نكته تامل برانگيز اين که خرید طلا تنها عامل در تعیین ميزان قیمت طلا محسوب نمي گردد. بازار طلا توسط نهادهای مالی بزرگ مشخص مي شوند.
افزایش اخیر و کاهش نسبي قيمت طلا نتیجه دخالت هاي عمدي بازيگران قدرتمند مالي و نهادهاي ذيربط مي باشد. 
برچسب ها: دلار ، طلا ، روسیه ، چین ، بازار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار