۱۰ اتومبیل که تاریخ خودروسازی را متحول کردند

دنیای خودروسازی دارای یک تاریخ غنی و بیش از یک قرن است و در این سالها و به خصوص از دهه 1950 به بعد خودروسازان با تشدید رقابت اقدام به ارائه محصولاتی متفاوت کردند که در حقیقت ضمن متحول کردن بازار خودروسازی ،سود فراوانی را عاید شرکت سازنده کردند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ؛ دنیای خودروسازی دارای یک تاریخ غنی و بیش از یک قرن است و در این سالها و به خصوص از دهه ۱۹۵۰ به بعد خودروسازان با تشدید رقابت اقدام به ارائه محصولاتی متفاوت کردند که در حقیقت ضمن متحول کردن بازار خودروسازی،سود فراوانی را عاید شرکت سازنده کردند.
پایگاه اطلاع رسانی خودروسازی در این مطلب قصد دارد ۱۰ خودرو را که هر کدام به نوعی باعث این تغییر و تحول شدند را به حضور خوانندگان عزیز معرفی کند.

بیوک  GNX مدل ۱۹۸۷

خودرو GNX بیوک دارای بهترین و بالاترین عملکرد در اواخر دهه ۱۹۸۰ بود و البته در آن سالها یک گزینه گران قیمت ۱۱ هزار دلاری و به نوعی خودرو ملی آن زمان یانکی‌ها  نیز بود.

این خودرو با یک موتور ۳٫۸ لیتری V6 توربوشارژ  عرضه شده بود که در ضمن دارای شتاب صفر تا صد در کمتر از پنج ثانیه نیز بود که این عملکرد عالی دست رنج مهندسان شرکت مک لارن نیز بود.

طبق اعلام خودروساز آمریکایی این خودرو ظاهرا دارای قدرت پیشرانه ۳۰۰ اسب بخار بود ولی در آن زمان به نظر میرسد که شرکت سازنده نیز در حق این خودرو احجاف کرده است.

به هر حال این خودرو در زمان خود نیر دارای مشکلاتی بود و برای همین قابل فهم بود که چرا تنها درحدود ۵۴۰ خودرو GNX ساخته و تولید شده است.

آکورا NSX مدل ۱۹۹۱

ماشین بعدی در لیست خود آکورا  NSX  است که در سال ۱۹۹۱ رونمایی شد و در حقیقت تلاش هوندا برای رقابت با برخی از معتبرترین خودروهای عضلانی در جهان بود و البته این شرکت نه تنها یک خودرو خوب سایت بلکه سایر خودروسازان را نیز به رقابتی سخت دعوت کرد.

زمانی مشکل عمده در رابطه با خودروهای اسپرت این بود که تعمیر و نگاهداری این خودورها به خصوص در مورد خوئدروهایی همچون فراری و پورشه خریداران آنان را به چالش میکشانید و برای همین برای استفاده روزانه مفید نبودند و حالا هوندا نیز برای ساخت خودروهایی با کیفیت بالا و بدون هیچ گونه حاشیه برای مصرف کنندگان در حال پروراندن نقشه‌های فراوانی بود.

توسعه موتور خودروهای NSX  از حدود سال ۱۹۸۴ آغاز شد که یک موتور میانی با دو صندلی خودرو بود و در آن زمان سیستم انحصاری VTEC  این شرکت با بالاتر کشیدن دریچه‌های موتور قدرت بیشتری را در کنار حفظ قابلیت رانندگی به دارندگان این خودرو استثنایی هدیه کرد.

در ضمن رانندگان دارای انتخاب‌هایی بین یک گیربکس دستی ۵ سرعته و یا چهار سرعته اتوماتیک بودند  و هوندا همچنان روند تولید خودروهای با کیفیت NSX  را حفظ کرده است.

برای بالاتر بردن بازده خودرو در سال ۱۹۹۷ یک موتور ۳٫۲ لیتری بر روی ان نصب شد که در حدود ۲۰ اسب بخار قدرت ۲۹۰ اسب بخاری این خودرو را افزایش داد.

گفتنی است که تولید خودرو هوندا NSX  در سال ۲۰۰۵ متوقف شد و این خودروساز ژاپنی در حال حاضر بر روی ساخت یک خودرو جانشین در حال طرح و برنامه ریزی است.

مرسدس بنز  ۳۰۰SL مدل ۱۹۵۴

خودرو مرسدس بنز  ۳۰۰SL یک نماد خودروسازی است که البته نه فقط برای آن درب لولایی بالای آن بلکه این خودرو برای آن بهترین خودرو بود که به نوعی ساختار خودروهایی که در خیابان‌ها در حال تردد بودند را متحول کرد.

اولین نسخه تولید شده این خودرو استثنایی در شهر نیویورک و در تاریخ ۶ فوریه ۱۹۵۴ معرفی شد که در حقیقت بر اساس نمونه مسابقه ای بود که در دو سال قبل عرضه شده بود  که توانسته بود جوایز بزرگ و تحسین شده ای همچون مسابقات میلل میگلیا ایتالیا تا جایزه بزرگ برن را به خود اختصاص دهد  و حتی در فصل افتتاحیه خود نیز تواسنت مدال طلای مسابقات ۲۴ ساعته لامانش را بدست اورد.

در سال اول ورود این خودرو به بازار  در حقیقت مفهوم رانندگی دچار تغییر و تحول شد  که در حقیقت دینامیک رانندگی و حتی راحتی خودرو را دچار تحولات ساختاری کرد.

نشریه آلمانی اتو موتور و اسپرت این خودرو را خودرو رویایی نامید و نشریه بریتانیایی اتواسپرت نیز عملکرد این خودرو را  غیر قابل باور و توصیف و شگفت آور شرح داده بود.

به هر حال این خودرو استثنایی وارد کتاب‌های تاریخ شد و البته در زیر کاپوت خود دارای موتور ۶ سیلندر خطی بود که البته در ان زمان مرسوم بود اما با سیستم ترزیق مستقیم در حدود ۲۱۵ اسب بخار قدرت را تحویل راننده خومد میداد.

در زورگار خود ۳۰۰SL  یکی از سریع ترین خودروهای بر روی زمین بود که با سرعت بالا در حدود ۲۵۰ کمیلومتر سرعت داشت.

تولید این خودرو در حدود ۳ سال ادامه داشت که از سال ۱۹۵۴ تا ۱۹۵۷ بود و تمام ۱۴۰۰ نمونه تولید شده از این خودرو در تمامی‌اجزای خود دارای آلومینوم‌های سبک وزن بودند و به نوعی یک خودرو نمونه در زمان خود بود.

جگوار E-Type مدل ۱۹۶۱

به ندرت یک خودرو زرق و برق دار تولید شده است اما فقط انزو فراری خودروهای خودر را پر زرق وبرق تولید نمیکرد زیرا این خودرو استثنایی یکی از زیباترین خودروهایی در زمان خود بود.

این خودرو کوپه افسانه ای در ژنو سوئیس و در ۱۵ ماه مارس ۱۹۶۱ معرفی شد و با عملکرد بسیار عالی این خودرو هنوز که هنوز است خودرو  E-Type سمبل جگوار در دنیای خودروسازی است.

این خودرو دارای موتور ۳٫۸ لیتری با قدرت پیشرانه ۲۶۵ اسب بخار و بسیار هیجان انگیز بود و در ضنمن دارای حداکثر سرعت ۱۵۰ مایل در ساعت نمیز بود که با شروع قیمت از حدود ۲۳۰۰ یورو در زمان خود یکی از مقرون به صرفه‌ترین خودروهای سوپر اسپرت بود.

به هر حال این خودرو در حدود یک دهه و نیم دنیای خودروسازی را زیباتر کرد و در حدود ۱۴ سال این خودرو تولید شد و خودروساز بریتانیایی موفق به فروش بیش از ۷۰ هزار عدد از این خودرو استثنایی شده است.

آئودی Ur-quattro مدل ۱۹۸۰

آئودی بدون quattro مانند یک ساعت بدون مچ دست،یک پیچ گوشتی بدون دسته و.. است که الین نکته را میرساند که در حقیقت این دو خودرو برای یکدیگر طراحی و ساخته شده بودند.

برای بیش از ۳۰ سال این برند با چهار حلقه استثنایی، خودروهای بی همتای تمام چرخ تولید کرده است که در طیف وسیعی از محصولات خود از جمله خودروهای اسپرت و خودروهای دو درب و شاسی بلندها مورد استفاده قرار داد.

به هر حال این سه دهه پرافتخار با نمایش یک خودرو بسیار جالب در نمایشگاه خودرو ژنو در سال ۱۹۸۰ آغاز شد که یک آئودی کوپه و دو درب و با پسوند Ur-quattro معرفی شد که در زبان المانی به معنای اریجینال بود.

طراحی و توسعه این خودرو زیر نظر چشمان تیزبین دکتر فردیناند پیچ انجام شد و این ائودی افسانه ای دارای قدرت ۲۰۰ اسب بخار در زیر کاپوت خود بود که این قدرت شگفت انگیز از یک موتور پنج سیلندر توربوشارژ ۲٫۱ لیتری حاصل شده است.

با تولید و معرفی این خودرو در حقیقت آئودی به تخصص و علاقمندی خود که تولید یک خودرو تمام چرخ بود رسیده بود.

بی.ام.دبلیو M5  مدل  ۱۹۸۵

۳۰ سال پس از اینکه اولین خودرو M5 به خیابان‌ها راه یافت در حال حاضر نیز در نسل پنجم خود این خودرو دقیقا دارای همان فرمول سال ۱۹۸۵ است.

با پنج صندلی،چهار درب و یک ماموریت که همان تسخیر کردن بازار بود نسل اول این خودرو دارای قدرت پیشرانه ۲۸۶ اسب بخار  بود و در ضمن دارای شتاب صفر تا صد  در فقط ۶٫۵ ثانیه نیز است.

البته ممکن است  M5 سریعترین سدان در نسل خود باشد اما سریع تر بودن و قدرتمند بودن تنها بخشی از این معادله نبوده و یک وسیله نقلیه باید کنترل خوبی نیز داشته باشد به خصوص در اتوبان  که البته خودروساز آلمانی با یک سیسم تعلیق مناسب به همراه سیستم انتقال قدرت پنج سرعته دستی مزایای بسیار زیادی را به خریداران این خودرو نوستالوژیک هدیه داده بود.

فورد GT40 مدل ۱۹۶۶

فورد و شورلت دو رقیب بسیار منفور برای یکدیگر بودند و البته در دهه ۱۹۶۰ یک رقیب دیگر نیز برای خود پیدا کردند:فراری

در این میان فورد برای پیشی گرفتن از شورلت طرح یک همکاری را با خودروساز ایتالیایی کشید که همان استفاده از طراحی و فن اوری خودروهای فراری و تلفیق ان با تکنولوژی آمریکایی بود ولی در نهایت هنری فورد نتوانست با انزو به یک توافق مشخص دست پیدا کند.

هنری فورد برای جبران ناکامی، اقدام به طراحی یک خودرو مسابقه ای کرد و بعد از بررسی نقشه و طرحهای فراوان  سرانجام خودرو GT40 را طراحی و تولید کردند.

اما چه چیزی باعث شد این خودرو نام افسانه ای برای خود برجای گذارد  که البته این نام شاید با کمی‌کمک از کارول شلبی  حاصل شده باشد که برای این خودرو سنگ تمام گذاشت و یک موتور ۷٫۰ لیتری V8 را برای این خودرو در نظر گرفت تا این خودرو دارای سک سرعت بسیار عالی و همچنین قدرت بسیار عالی شود.

در تابستان سال ۱۹۶۶ این خودرو به عنوان سفیر آمریکا توانست در رقابت‌های ۲۴ ساعت لامانش برنده شود وم در ضمن توانست در تمامی‌رقابتهای اتومبیلرانی در داخل خاک آمریکا در  ۶۷،۶۸ و ۶۹ به پیروزی دست یابد.

لامبورگینی Countach مدل ۱۹۷۴

همانطور که از نام آن پیداست لامبورگینی Countach یک خودرو عجیب و غریب بود که به معنای کلمه یک هیولا در خیابان بود و در نمایشگاه خودر ژنو در سال ۱۹۷۱ رونمایی شد و این طراحی به همراه عملکرد بسیار عالی به همراه نکات بسیار برجسته نشان از این میدهد که در آن سالها نیز خودروساز ایتالیایی برای طراحی و تولید این خودرو وسواس زیادی به کار گرفته است.

این خودرو در سال ۱۹۷۳ و تحت مدل ۷۴ عرضه شد و دارای شیشه جلو صاف و بزرگ  به همراه یک ظاهر بسیار تهاجمی‌بود  که البته درب‌های قیچی  که دیگر خودروهای این شرکت معمول شده بود بهره میبرد و با طراحی متمایز خود به خوبی نشان داد که این سوپرکار با یک دید آینده نگرانه طراحی و تولید شده است.

مدل‌های اولیه این خودرو دارای موتور ۴٫۰ لیتری  V12  بودند که البته بعدها با نسخه‌های پیشرفته تر و موتورهای قدرتمند تر جایگزین شده بود.

فراری F40 مدل ۱۹۸۷

فراری اف ۴۰ یکی از بهترین طراحی خودهای سوپر اسپرت را در جاده‌ها تاکنون دارد که در حقیقت به عنوان جانشینی برای خودرو سوپراسپرت این شرکت یعنی ۲۸۸ GTO عرضه شده است.

این خودرو برای اولین بار از فیبر کربن برای داشتن بازدهی بالاتر و زون سبک تر استفاده کرد و در ضمن دارای قطعاتی از جنس کلوار و آلومنیوم در بدنه خود بود و با شیشه‌هایی از پلاستیک مخصوص وزن این خودرو تنها در حدود ۲۵۰۰ پوند بود.

از لحاظ بازدهی این خودرو دارای یک موتور جمع و جور ۲٫۹ لیتری توربوشارژ  V8   با قدرت پیشرانه ۴۷۰ اسیب بخار بود و گفتنی است که این مدل فراری با یک فروش استثنایی در سراسر جهان در بین سالهای ۱۹۸۷ تا ۱۹۹۲ عرضه شده بود.

شلبی کبرا  ۴۲۷ مدل ۱۹۶۵

یک دستور العمل کلاسیک برای بالاتر بردن بازدهی خودروها وجود دارد و آن امتحان کردن یک موتور قدرتمند و غول پیکر در یک ماشین کوچک و جمع و جور است و این دقیقا همان چیزی است که در خودرو کارول شلبی در سال ۱۹۶۵ با دست پختی به نام کبرا  ۴۲۷ افسانه ای شاهد آن هستیم.

به هر حال از طریق آزمون و خطا فورد داری موتور هیولای ۷٫۰ لیتری  V8 بود که پیشتر در خودرو اسپرت بریتانیایی با نمام بسیار جالب AC Ace بکار گرفته شده بود و در زیر کاپوت این خودرو کارگذاشته شده بود که البته مدل‌های پبشین این خودرو از موتور دیربون ۲۶۰ یا ۲۸۹ استفاده میکردند که کوچکتر بود و البته این خودرو با هزاران نمونه تولید شده  به خوبی توانست به عنوان یک سوپراسپرت در بازار انگلیس و امریکا شناخته شود.

 
 
منبع: خودروسازی
 
 
 
برچسب ها: خودروسازی ، غنی ، رقابت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۱
United States of America
میلاد
۲۰:۰۴ ۲۲ آذر ۱۳۹۱
قدرت اکثر این خودروها بالای 200 اسب بخار بود. یعنی بیش از 3 برابر پراید که 60 اسبه. و دوبرابر انواع پژو که 100 اسبه
بنابراین با مصرف 7 لیتر (حداقل) پراید در 100 کیلومتر باید برای داشتن 200 اسب حدود 24 لیتر مصرف کنن که عموما کمتر از این مقداره
این یعنی پراید کم مصرف نیست بلکه ضعیفه
Iran (Islamic Republic of)
javad
۱۲:۱۵ ۲۸ آبان ۱۳۹۱
پس پراید چی؟
Iran (Islamic Republic of)
javad
۱۱:۵۵ ۲۸ آبان ۱۳۹۱
پس پراید چی؟
آخرین اخبار