سازمان ديدبان حقوق بشر امروز سه شنبه از باراک اوباما رئيس جمهور منتخب آمريکا خواست در سفر خود به پنوم پن ، پايتخت کامبوج، هون سن نخست وزير اين کشور را براي پايان بخشيدن به سال ها حکومت خودکامه و خشونت بار تحت فشار قرار دهد.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري فرانسه، اين سازمان مدافع حقوق بشر طي بيانيه اي اعلام کرد رژيم خشن و خودکامه هون سن  طي بيش از دو دهه مرگ هاي بيشمار و ماجراهايي را رقم زده است که بي مجازات باقي مانده اند.

ديدبان حقوق بشر تاکيد کرد اوباما بايد به صراحت خواهان اصلاحات ساختاري در کامبوج و پايان مصونيت هاي قضايي شود.

اوباما که نخستين رئيس جمهور آمريکاست که در دوران تصدي اين سمت به کامبوج سفر مي کند قرار است براي شرکت در اجلاس سران آسيا- اقيانوسيه به اين کشور سفر و با هون سن که از سال هزار و نهصد و هشتاد و پنج در کامبوج بر سر قدرت است ديدار و گفتگو کند.

فيل رابرتسون، مسئول ديدبان حقوق بشر در آسيا گفت: چنانچه اوباما درباره نقش حقوق بشر در کامبوج صحبت نکند سفرش  به مثابه تصديق دولت کامبوج خواهد بود.

ديدبان حقوق بشر تاکيد کرد  در کامبوج، بيش از سيصد نفر در عمليات هاي سياسي که هرگز درباره آن تحقيقي صورت نگرفت کشته شدند.

در سال هاي اخير، گروه هاي مدافع حقوق بشر  و سازمان ملل متحد بارها سرکوب فزاينده فعالان ناراضي  و رقباي حزب حاکم را در کامبوج محکوم  کرده اند.

بسياري از اين ماجراها به درگيري هاي مربوط به ماليات بر اراضي مربوط مي شود که از داغ ترين پرونده هاي کشور کامبوج به حساب مي آيد.

سال جاري ميلادي با به قتل رسيدن يک فعال محيط زيست، يک روزنامه نگار و يک نوجوان چهارده ساله به دست نيروهاي امنيتي از خشونت بارترين سال ها در تاريخ کامبوج بوده است.

رابرتسون تاکيد کرد اوباما بايد آشکارا بگويد آمريکايي ها مي دانند چه اتفاقي در کامبوج رخ مي دهد و اينکه آمريکا با اين وضعيت مخالف است و در انتظار اصلاحات جدي در کامبوج  است.

در اين گزارش  به حمله نارنجکي اشاره شده است که در سال هزار و نهصد و نود و هفت ميلادي شانزده نفر را به کام مرگ کشاند. حمله اي که سازمان ملل متحد و سازمان اف بي آي  محافظان خصوصي هون سن را پشت آن مي دانند.

پاي سيپان سخنگوي دولت کامبوج با ابراز بي اطلاعي از گزارش ديدبان حقوق بشر تاکيد کرد کامبوج به تمامي مسائل مربوط به حقوق بشر احترام مي گذارد  و به تمامي کساني که مي خواهند از ديدار رئيس جمهور سوء استفاده کنند هشدار داد.

برچسب ها: اوباما ، کامبوج ، حقوق ، بشر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار