مديرگروه بهداشت محيط و حرفه‌اي مركز بهداشت خوزستان گفت: دود قليان به دليل تماس با آب، مرطوب و سنگين شده و نسبت به دود سيگار مدت زمان زيادي در ريه‌ها مي‌ماند و ميزان نفوذ آن نيز بيشتر مي‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان؛ مهران معلم اظهار داشت: دود دريافتي در هر بار استعمال قليان معادل 50 نخ سيگار است و نسبت به سيگار مقادير بسيار بيشتري نيكوتين در هر پك قليان وارد بدن مي‌شود.
وي ادامه داد: برخلاف تصور نادرست موجود كه دود قليان هنگام عبور از آب كوزه، تصفيه و بي‌خطر مي‌شود، تماس دود با آب، دود را مرطوب و سنگين مي‌كند و موجب مي‌شود دود استنشاق شده زمان بيشتري نسبت به دود سيگار در ريه‌ها بماند و نفوذ بيشتري نيز داشته باشد و در نتيجه آسيب بيشتري به بدن وارد شود.
 مديرگروه بهداشت محيط و حرفه‌اي مركز بهداشت خوزستان افزود: از ديگر آثار مصرف مواد دخاني، كاهش تراكم استخواني افراد نسبت به افراد غيردخاني به ويژه در زنان است به طوري كه ريسك شكستگي استخوان در افراد دخاني تا دو برابر افراد غيرسيگاري برآورد مي‌شود.
معلم اضافه كرد: از ديگر عوارض مصرف دخانيات مي‌توان به بيماري‌هاي كيسه صفرا، آب مرواريد(كاتاراك) و چروكيدگي زودرس پوست به ويژه پوست صورت اشاره كرد.
 وي گفت: ترك مواد خاني 20 تا 25 درصد ريسك بيماري‌هاي قلبي را بعد از يك تا دو سال كاهش مي‌دهد و به دنبال آن بعد از يك تا 10 سال به حد افراد غيرسيگاري مي‌رساند. خطر ابتلا به بيماري‌هاي عروق مغزي نيز بين پنج تا 15 سال بعد از ترك دخانيات به حد افراد غيردخاني مي‌رسد.
 مديرگروه بهداشت محيط و حرفه‌اي مركز بهداشت خوزستان افزود: با توجه به زيان‌هاي متعدد مواد دخاني به ويژه قليان، معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور ضمن طرح معضل بهداشتي قليان در دستور كار شوراي سلامت و امنيت غذايي استان، با همكاري ناحيه انتظامي استان نسبت به برخورد قانوني و تعطيلي اماكن غيرمجاز عرضه قليان و همچنين برخورد با عرضه‌كنندگان در سطح پارك‌ها و تفريح‌گاه‌ها اقدام كرده و تاكنون مقادير زيادي قليان جمع‌آوري و معدوم شده است./ب

 
برچسب ها: دود ، قلیان ، خطرناک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.