معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: از جمله اهداف برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران اين است كه تا پايان اين برنامه حداقل 25 هزار دانشجو از كشورهای همجوار و جهان اسلام در ايران اسلامی حضور يابند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان؛ حسين نادری‌منش در همايش بين‌المللی ولايت كه در مسجد اعظم اهواز در حال برگزاری است، با اشاره به فعاليت مؤسسه آموزش عالی اميرالمؤمنين(ع) آن را مركز مهم آموزش‌های ولايی و تفكرات ناب شيعی كه خلأيی جدی در بيداری اسلامی است برشمرد و اظهار کرد: دليل اهميت آن واقع شدن در منطقه‌ای مرزی با كشورهای عربی است.

وی در ادامه به اعلام وضعيت امروز آموزش‌ عالی کشور پرداخت و افزود: در سال های پیش از انقلاب اسلامی با 35 ميليون جمعيت مجموعه دانشجويی كشور 175هزار نفر و 200 مؤسسه بود و استان خوزستان به جهت وجود دانشگاه جندی شاپور با 5 هزار دانشجو از استان‌های برخوردار بود، این در حالی است که امروز به بركت انقلاب اسلامی و با وجود هجمه دائمی و همواره دشمن و با توجه به دو برابر شدن جمعيت، با افزايش بيش از 20 برابری دانشجويان مواجه ایم و چهار ميليون و 400 هزار دانشجو در کشور داریم.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقيقات و فناوری تصریح کرد: جمعيت دانشجوی خوزستان از پنج هزار نفر به 200 هزار نفر افزايش يافته است؛ لذا از نظر جمعيت دانشجويی، استان چهارم كشور است. از سويی ديگر با توجه به جمعيت 4 ميليونی استان، به ازای هر 100 هزار نفر، 5 هزار دانشجو در در بيش از 183 مؤسسه آموزشی در حال تحصیل هستند که این میزان معادل ميانگين كشوری است.

نادری‌منش با اشاره به تأكيد مقام معظم رهبری بر اقتدار علمی و اهميت دانشگاه‌ها، تصريح كرد: امروز اقتدار ايران اقتداري علمی است و اگر اين توان عملی نبود، فشارهای موجود خيلی پيش از اين‌ها اثر می گذاشت. بر اساس سند چشم‌انداز ايران 1404، ايران اسلامي به كشور اول منطقه تبدیل خواهد شد؛ لذا در اين افق، جمهوری اسلامی ايران به عنوان كشوری سرآمد و دانش بنیان در منطقه مطرح می‌‌شود و مبنای تحول بر دانش خواهد بود.

وی با اشاره به رشد 20 برابری تهيه مقالات ملي در سال‌های 2000 تا 2011 ميلادی گفت: از اين منظر جمهوری اسلامی در جهان دارای رتبه نخست است. در سال 2012 از نظر نرخ توليد علم، ايران رتبه شانزدهم و در منطقه رتبه اول را كسب كرده است، يعنی آنچه كه بنا بود در 1404 محقق شود اكنون محقق شده است.

نادری منش افزود: اگر روانشناسی اقتصاد ما مبتنی بر تفكرات غرب باشد و بر مبانی اسلام نباشد در هایت به شهروندانی درجه دو از لحاظ تفكرات غربی تبدیل می شویم؛ بنابراين مهم‌ترين حركتی كه پشتوانه و حامی حركت علمی شكل گرفته است دارای بنياني براساس مبانی فلسفی برگرفته از اسلام است.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: از جمله اهداف وزارت علوم به عنوان ستاد اين است كه از رشد بی‌رويه علوم انسانی جلوگيری و آن را هدفمند كنيم؛ سپس علوم انسانی مبتنی بر تفكر اسلامی باید شكل بگيرد.

وی با بيان اينكه يكی از اهداف وزارت علوم، حمايت جدی از مجموعه‌های دانشگاه حوزوی است، گفت: حدود 200 هزار دانشجو در رشته‌های علوم حوزوی در دانشگاه داريم که اگر همه اين‌ها در اين رشته‌ها و با تفكر صحيح آموزش ببينند بدون شك نيازهای آينده كشور برطرف خواهد شد.

نادری‌منش تصريح كرد: هدف ديگر برنامه پنجم اين است كه تا پايان برنامه حداقل 25 هزار دانشجو از كشورهای همجوار و جهان اسلام داشته باشيم./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.