مردم زنجان نه تنها در عزاداری ایام محرم سنگ تمام می گذارند بلكه با برگزاری برنامه هایی همچون 'طشت گردانی' روزها پیش از محرم به استقبال این ماه می روند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز زنجان، مراسم طشت گذاری، مراسمی است سنتی كه در عزاداری ایام عاشورا برگزار می شود، در این آیین طشت های آب را كه رمزی از 'فرات' است در مساجد و حسینیه‏ ها می ‏آورند. این آیین بین مردم زنجان، گیلان، و اردبیل مشترك است و از اواسط دهه شصت در زنجان برگزار شده و كماكان استمرار دارد.

این سنت به تاسی از اقدام سالار شهیدان و یادآور رفتار جوانمردانه امام حسین (ع) در مقابل سپاه حر می باشد كه به روایتی آن حضرت آب مشك ها را در طشت ها ریخته و تمام لشكر حُر و اسبان آنها را سیراب ‏نمودند.

در مقابل این جوانمردی برخورد لشكر دشمن بود كه نه تنها از آب دریا به لشكر امام حسین (ع) ندادند بلكه از دادن قطره ای آب به طفل این امام (ع) نیز امتناع كردند.

گفتنی است :مردم زنجان هر سال همزمان با 27 ذی الحجه با گردهم آمدن در تعدادی از مساجد، به عزادرای می پردازند، پنج طشت مسی رابه نیت پنج تن بر دوش پیشكشوتان قرارداده و اطراف مسجد طواف می كنند، سپس طشت ها را در جایگاه خاصی از مسجد قرار می دهند،با خواندن دعایی مخصوص آب، زعفران و تربت در این تشت ها ریخته می شود و مردم برای برآورده شدن حاجاتشان از آب این طشت ها برای تبرك با خود می برند./ب

در صورتیكه فردی نذر داشته و طشت ها را در منزلش آماده كرده باشد مردم سیاه پوش با تشكیل دسته های عزاداری به خانه این فرد رفته و طشت ها از این مكان به سمت مسجد حمل می كنند.

سابقه برگزاری آیین طشت گذاری به سال 66 برمی گردد زمانی كه برای اولین مرتبه آیین طشت گذاری با الگو گیری ازمردم اردبیل در مسجد آقالیق(حجت الاسلام) زنجان آغاز شد.

سال 75 با آمدن اولین گروه برگزار كننده آیین طشت گذاری به مسجد احمدیه این مسجد به الگوی برگزاری طشت گذاری در زنجان تبدیل شد و پس از آن فعالان مذهبی زینبیه اعظم زنجان و سایر مساجد اقدام به برگزاری این آیین كردند.

گفتنی است، سال هاست آیین طشت گذاری مسجد احمدیه، قدیمی ترین برگزار كننده آیین طشت گذاری آخرین جمعه ماه ذی الحجه برگزار می شود.



برچسب ها: طشت ، گذاری ، سنت ، زنجان ، محرم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.