جمعی از کارشناسان مستقل حقوق بشر سازمان مل در پی بازبینی 400 پرونده ناپدید شدن اجباری‌ها در 31 کشور در مورد وجود این جرم در بسیاری از کشورهای دنیا به شدت ابراز نگرانی کردند.

به گزارش حوزه حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، گروه ویژه سازمان ملل که متشکل از پنج کارشناس مستقل در زمینه ناپدید شدن‌های اجباری است، در نود و هشتمین جلسه خود در ژنو هشدار داد که علیرغم گذشت 20 سال از صدور اعلامیه «حمایت از افراد در برابر ناپدید شدن اجباری» سازمان ملل، هنوز شمار زیادی از مردم در کشورهای مختلف بدون وقفه قربانی این حوادث می‌شوند.

در گزارش این گروه آمده است که ناپدید شدن‌های اجباری در بسیاری از کشورها به طور همیشگی اتفاق می‌افتد و این در حالی است که مجمع عمومی سازمان ملل در 1992 اعلامیه حمایت از افراد در برابر ناپدید شدن اجباری را صادر و در آن تاکید کرد که ناپدید شدن اجباری یک فرد در واقع جنایتی است علیه سرنوشت آن شخص.

براساس اين گزارش به نقل از ستاد حقوق بشر؛ این اعلامیه همچنین در مفاد خود ناپدید شدن اجباری را محکوم کرده و آن‌ را نقض آشکار حقوق بشر دانسته است.

طبق گزارش پایگاه خبری سازمان ملل، این گروه در جلسه خود پرونده‌های مربوط به چند کشور از جمله بحرین، هند، کره‌ی شمالی، لیبی، مصر، ترکیه، اوکراین، میانمار، روسیه، مراکش و غیره مورد بررسی قرار داده‌اند و باید نتیجه فعالیت خود در 2012 را در مارس سال آینده در جلسه شورای حقوق بشر سازمان ملل ارائه دهد.

اتهاي پيام/پ3

برچسب ها: حقوق ، بشر ، ناپدید ، اجباری ، سازمان ، ملل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار