تولیدات رسانه ها می تواند بدون اینکه مخاطبان متوجه شوند در زمینه های گوناگون از جمله تربیت فرزندان، مسائل خانوادگی، اعتقادات و حتی روابط بین افراد جامعه را تحت تاثیر خود قرار دهد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، رسانه های جمعی یکی از پیچیده ترین عناصر قابل طرح در انحرافات یا رشد اجتماعی مخاطبان محسوب می شوند.

رسانه ها به سادگی افکار و اندیشه ما را تحت تأثیر خود قرار می دهند به طوری که جوانان تلاش می کنند مانند افراد سرشناس رفتار کنند مانند آنها لباس بپوشند و حتی از مارک لوازم مصرفی آنها استفاده کنند.

دکتر شریفی عضو پژوهشکده خانواده با اشاره به توانایی رسانه ها در تغییر فرهنگ خانواده ها گفت: در گذشته خانواده ها به معنای واقعی زیر یک سقف زندگی می کردند اما هم اکنون در یکی از اعضای خانواده اتاقی مخصوص به خود دارد.

وی در ادامه یکی از دلایل از هم گسیختگی خانواده را ظهور پدیده هایی چون تلويزیون خواند و تصریح کرد: تلويزیون فقط فرهنگ و ارزش های خانواده را تحت تاثیر خود قرار نمی دهد بلکه سطح روابط افراد خانواده را نسبت به هم و همین طور افراد جامعه را دچار تغییر می کند.

ژودیت لازار نویسنده کتاب افکار عمومی نیز در مورد اهمیت و نقش رسانه ها می گوید: رسانه ها نقش های متعددی را در حیات اجتماعی به عهده دارند از جمله اینکه صحنه هایی را ایجاد می کنند که حیات سیاسی در آن به نمایش گذاشته می شود فرهنگ بال می گستراند، مدها جولان می دهند، سبک های تازه و هنجارهای زندگی رخ می نماید.

مطالعات انجام شده نشان می دهد که رسانه های جمعی با تبلیغات کالاهای گوناگون زندگی مرفه را آرمان و هدف مخاطبان خود ترسیم می کنند و موجب می شوند که میل به مصرف کالاهای لوکس در بین اقشار جامعه افزایش یابد.

این در حالی است که این هدف با شغل و درآمد برخی از مخاطبان قابل دسترس نیست./ز

برچسب ها: رسانه ، جوامع ، آداب و رسوم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار