عربستان سعودی به بهانه «نقض حریم تاسیسات نفتی دور از ساحل» خود در منطقه شرقی این کشور ، از ایران به سازمان ملل متحد شکایت کرد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،  روزنامه عکاظ به نقل از عبدالله المعلمی نماینده عربستان سعودی در سازمان ملل متحد نوشته است که ریاض شکایت نامه‌ای از تهران تسلیم‌ بان گی مون دبیرکل سازمان ملل کرده که در آن «نقض توافق نامه‌های مرزی و معاهده‌های رسمی» میان دو کشور را ذکر کرده است.

 

او با بیان اینکه وزارت امور خارجه عربستان سعودی، در این زمینه پیامی به وزارت امور خارجه ایران ارسال کرده، گفت که ریاض مقام‌های ایرانی را مسئول همه پیامدهای احتمالی رفتارهای خود می‌داند.


این در حالی است که چند روز گذشته ایران از توقیف یک شناور سعودی در آب‌های ساحلی استان بوشهر خبر داده بود.

 

اعلام خبر شکایت عربستان سعودی از ایران به دبیرکل سازمان ملل متحد در حالی صورت گرفته است که پیشتر فرمانده دریابانی استان بوشهر از توقیف یک فروند شناور عربستانی که وارد آب‌های ایران شده بود، خبر داده بود.

 

فرمانده دریابانی استان بوشهر 17 آبان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری ایلنا در این باره گفته بود: «مرزبانان آبی ما در راستای حفاظت از مرزهای آبی کشور متوجه حضور یک فروند شناور متجاوز در آب‌های بوشهر شدند که با اقدامات لازم این شناور توقیف شد.»

 

او با بیان اینکه 5 نفر از خدمه این شناور توسط نیروهای دریابانی بازداشت و به منظور طی مراحل قانونی تحویل مراجع قضایی شدند تاکید کرد: «این افراد وارد آب‌های ایران شده بودند که بلافاصله توسط نیروهای ما بازداشت شدند.»

 

برخی از کارشناسان می گویند ، عربستان سعودی در حال بررسی گام‌های عملی برای مواجهه با این مساله است ، عده ای دیگر هم می گویند عربستان بهانه جویی می کند و حقیقت را نمی گوید.


با این حال سازمان ملل هنوز پاسخی به عربستان نداده است.
 

منبع: محدوده
برچسب ها: عربستان ، ایران ، وبگردی ، روابط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار