رییس اداره كنترل پسماند شركت ملی حفاری ایران گفت: هدف از تشكیل این واحد، ساخت، پالایش و تنظیم پارامترهای سیال حفاری با كمترین آسیب زیست محیطی بر اساس استانداردهای روز است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان؛ مرید پوربابادی افزود: بر اساس سیاست شركت ملی نفت ایران پس از تشكیل مدیریت سیالات در شركت ملی حفاری اولین مجموعه مدیریت كنترل پسماند حفاری در سال 87 در دستگاه حفاری 54 فتح در میدان نفتی آزادگان باهدف كاهش ضایعات حفاری و جلوگیری از آلودگی محیط زیست بكارگیری شد.

وی اظهار كرد: هم اكنون 9 مجموعه تجهیزات مدیریت پسماند در شركت فعال است كه در دستگاه های حفاری مستقر در مناطق عملیاتی خارك، آزادگان، آذر، كیش، خراسان رضوی و اهواز در حال سرویس دهی می باشد.

پوربابادی تعداد چاه های تكمیل شده با سامانه مدیریت پسماند را 40 حلقه عنوان كرد و گفت: تاكنون در مناطق عملیاتی آزادگان 17 حلقه، آبتیمور سه حلقه، جفیر یك حلقه، اهواز 11 حلقه،خارك هفت حلقه و سروستان یك حلقه با بكار گیری سامانه پیشرفته تصفیه سیال حفاری تكمیل شده است و در پروژه 13 حلقه چاه در كیش نیز نصب و در حال اجراست.

وی افزود: در این سامانه سیال حفاری كنترل شده جمع آوری و در فاز مایع پس از جداسازی و بازیافت مواد، دوباره قابل استفاده است و در فاز جامد پس از اینكه فرآیندهای لازم روی آن صورت گرفت به شكل تثبیت شده به محل دفن ضایعات انتقال می یابد.

رییس اداره كنترل پسماند به مزایای این سامانه اشاره كرد و توضیح داد: كاهش هزینه تهیه مواد شیمیایی ، جلوگیری از وارد شدن سیالات حفاری به محیط زیست و آب های سطحی و درآمد زایی حاصله را از جمله مزایای مدیریت پسماند عنوان كرد.

وی به كارگیری نیروی انسانی متخصص در این بخش اشاره و افزود: هم اكنون بیش از یكصد كارشناس و كارشناس ارشد باگذراندن دوره های آموزشی فنی و تخصصی در زمینه سیالات و مدیریت پسماند با رعایت تمامی استانداردهای بین المللی زیست محیطی این سامانه را بكارگیری می كنند.

پوربابادی درباره بومی سازی قطعات این سامانه گفت: مدیریت پسماند حفاری با همكاری مدیریت پژوهش و فناوری شركت اقدام به ساخت بخشی از قطعات و بومی سازی آنها طریق واگذاری خدمات به سازندگان و تولیدكنندگان كرده و امیدوار است با این روند روبه رشد و پرشتاب بتوانیم از ورود مجموعه های پسماند بی نیاز و از خروج میلیون ها دلار ارز جلوگیری نماید.

وی درباره برنامه های آتی مدیریت پسماند اظهار كرد: در زمان حاضر 9 مجموعه در دستگاه های حفاری راه اندازی شده است و تا پایان سال جاری شش مجموعه دیگر به ناوگان شركت ملی حفاری ایران افزوده خواهد شد و بر اساس نیاز كارفرمایان و بررسی های انجام شده ،برنامه ریزی برای خرید هفت مجموعه در دست اقدام است و امید است پس از تایید شاخص های فنی و تامین بودجه، تعداد این تجهیزات به 22 مجموعه افزایش یابد.

وی گفت: با تلاش متخصصان داخلی، دانش بكارگیری سامانه های پیشرفته سیال حفاری در كشور بومی شده و مقدمات كار در خصوص طراحی، ساخت تجهیزات مورد نیاز نیز در حال انجام است و امیدواریم در آینده نزدیك با همكاری شركت های متقاضی تمامی دستگاه های حفاری را به این سامانه مجهز شود. /س
برچسب ها: رعایت ، استاندارد ، محیطی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.