شامگاه امشب دو شنبه بیست و دوم آبان یگانه قمر زمین ماه با ارباب حلقه های منظومه شمسی ، زحل مقارنه خواهد داشت.

فاطمه خراسانی مسئول علمی مرکز علوم و ستاره شناسی تهران در گفتگو با خبرنگار گروه دانش های روز باشگاه خبرنگاران گفت:سیاره زحل یا کیوان بعد از مشتري، دومین سیارهٔ بزرگ منظومه شمسي و ششمین سیاره از سمت خورشيد است که جنس این سیاره  غول‌پیکر گازي است .

وی افزود: چون مدار استوایی زحل برابر زمین  ۲۷ درجه ‌است، تغییرات زاویه ای این سیاره نسبت به خورشید شبیه به زمین می‌باشد و در این سیاره نیز همانند زمین چهار فصل را مشاهده می کنیم و زحل از ۷۴٪ هیدروژن، ۲۴٪ هلیوم، ٪۲ عناصر سنگین‌تر دیگر تشکیل شده است.

خراسانی اظهار داشت:حلقه‌ها ی زحل در فاصله ۱۱۲۰۰ کیلومتری آن جا گرفته‌ که از تکه‌های یخ ، تکه‌های سنگ و غبار در اندازه های بزرگ وکوچک تشکیل شده‌اند و این سیاره در فاصله  1428ميليون كيلومتر از خورشيد قرار گرفته است.

وی در باره ماه عنوان کرد:ماه در فاصله ۳۸۴٬۴۰۳ کیلومتر از زمین با قطر ۳٬۴۷۶ کیلومتر قرار گرفته که به لیل نزدیکی فاصله، ماه در آسمان شب تقریباً به اندازهٔ خورشید دیده می‌شود و گاه با گذر از جلوی خورشید باعث خورشید گرفتگی نیز می‌شود.

خراسانی جو کره ماه را نسبت به جو زمین بسیار رقیق و ناچیز دانست و گفت: به دلیل نبود جو در این کره  صدا در آن  منتقل نمی‌شود و سطح ماه مکانی خاموش و بی‌صدا است و ماه با سرعتی برابر ۳۶۵۹ کیلومتر در ساعت به دور زمین در حال گردش ‌است.

وی تاکید کرد: ساعت 23:30 ماه در فاصله 3/4 درجه ای جنوب سیاره زحل قرار می گیرد و با فاصله 15 درجه ای از خورشید آسمان روز با هم مقارنه خواهند داشت که این مقارنه با چشم غیر مسلح قابل رویت است به طوریکه سیاره زحل به صورت یک ستاره پر نور سفید در کنار ماه خواهد درخشید./ع2

برچسب ها: ماه ، منظومه ، شمسی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار